• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Leonovs klocka hälsar 😄

1000018352.jpg

Omg! Eller Hmg (som vi säger på svenska)!

Senast ändrad:
God kväll klockomaner!
Blev en lång dag på vintervägarna i landet ackompanjerad av min zlatoust. Meteoriturtavlans widmanstättensstruktur påminner om iskristaller så den kändes passande i det svinkalla vädret 🥶 Den fick träffa två före detta ministrar och titta på ett av statschefens många sovrum. Härligt att ha massor inlägg här att läsa ifatt när man landat i soffan hemma. Hoppas ni har det bra i vinterkylan ❄️
IMG_9075.jpeg

Vilket inköp!

Kul med vägguret, tickar högt? Fina klockor! Segelbåten har jag länge tänkt o bygga, men har aldrig blivit av...

Är cosmodivern (den sista) något officiellt från Vostok? Inte sett den innan?
Haha 😂 man får rycka tag i det man ser när det går fort. Sjukt komplicerat inköp men det blev klart tillslut 😂. Jag vet inte riktigt, jag är halv döv så jag hör nog inte när den tickar. Det är ju en standard skeppsklocka som finns i gigant upplaga. Men just denna vet jag precis vart den suttit så det är lite kul.

Angående den sista klockan (om det är den här du tänker på)
IMG_20231205_111012.jpg
Så är det en Vostok LE med watch.ru om jag inte missminner mig. 120 isch nått sånt. 710B02 med ett 2415.

Sen kosmodivern nedan.
IMG_20231205_111000.jpg
Är en lång historia. Ett LE projekt från spanska RE om jag inte missminner mig 😬
Var massa kontroverser då Vostok hade typ material brist och saknade verk och designern Ole någonting gick bananas och gjorde något eget med kanske micromilspec osv. Sen drog Vostok igång och gjorde dessa själva för dom gillade dom och det hade varit poppis. Så denna är 14039B och blåtavlan är 14038B med ett 2431.12

Angående Baikalen så har jag alltid gillat båda. Tycker den low-key lock gravyren är lite cool
IMG_20231205_163455.jpg

Senast ändrad:
På tal om Vostok 350 så kom det ännu en sådan i exportutförande på posten idag. (Andra dagen i rad... 😎). Denna är också i hyfsat skick och är bortsett från 22 mm "öron-luggar" (från NVCh-30) vad jag kan se i originalutförande. Ev frågetecken för sekundvisaren, som är i oändligt vacker pilform, men satt inte denna i första hand på Komandirskie med 2234-verk? Luggarna i kombination med skicket var annars det som fångade mitt intresse.
1701435634493.png

1701435834736.png

Glaset har en liten tendens till torrsprickor, men ingenting som inte går att leva med och mer en del av en skön patina.
20231201_134915.jpg

En helt annan men ändå relaterat sak; Säljaren (från Armenien... 🤔) levererade klockan med nedanstående band. Jag säger tack och bock, men vad är era egna åsikter och preferenser ang hur bandet är monterat? Min danske klock-vän och dito mentor brukar ofta montera banden på just detta sätt. Själv vill jag ha det tvärt om med spännet på samma sida som klockan 12, men hur gör ni andra i denna illustra tråd med hur ni vänder era klockband?
20231201_132019.jpg
Spännet mot kl 12👍

Testad de nya Vostok uren med länkarmband. Satte på minsta inställning på spännet och länken är superstor! 😳

Känns som jag nästan får in andra armen också😅

Är det någon som kan ha original Vostok länkar i gruppen? I sånt fall är jag mycket imponerad!👍😀

Ska klura lite på hur man kortar...ser ganska hermetiskt ut. Någon som gjort det?

Testad de nya Vostok uren med länkarmband. Satte på minsta inställning på spännet och länken är superstor! 😳

Är det någon som kan ha original Vostok länkar i gruppen? I sånt fall är jag mycket imponerad!👍😀

Ska klura lite på hur man kortar...ser ganska hermetiskt ut. Någon som gjort det?

Hehe, jo, man får korta liiite... ta bilder så får du nog bra hjälp, kan va lite olika.

Hehe, jo, man får korta liiite... ta bilder så får du nog bra hjälp, kan va lite olika.

Jag kan ha dem.. 🙋🏼‍♂️😅 Mina armband måste vara XL, ca 22-23 cm (exkludera klockans längd) 😆 #skogshuggare

Välkommen till Klubb Sparris! 🙄

Det är väl sprintar som man pressar ut med ett sånt här verktyg?

IMG_7905.jpeg

Jag har ett om du vill komma förbi och justera?

Godmorgon!
Fortfarande lite krasslig, men möte och julbord idag, det vill man ju inte missa👍😀🤧

Är det så en superspridare tänker?😅

Nä, ingen fara, stor respekt och alltid varit nogrann att inte riskera att smitta andra. Mest i bihålorna som jag har lite återkommande strul med.

Blev den här idag efter alla fina bilder på 350 boett Amphibier i tråden.

20231206_090237.jpg

20231206_092402.jpg

Senast ändrad:
Godmorgon!
Fortfarande lite krasslig, men möte och julbord idag, det vill man ju inte missa👍😀🤧

Är det så en superspridare tänker?😅

Nä, ingen fara, stor respekt och alltid varit nogrann att inte riskera att smitta andra. Mest i bihålorna som jag har lite återkommande strul med.

Blev den här idag efter alla fina bilder på 350 boett Amphibier i tråden.

20231206_090237.jpg

20231206_092402.jpg
Mums, den där är riktigt fin!

Питер с большим лбом!
20231206_130219.jpg
Sen ska vi inte nagelfara ryskan här 😂 men när vi syftar på ett personnamn så skulle man använda Пётр och Питер skulle syfta på St Petersburg. Men nu ska vi inte gräva ner oss i det, bara en notering

I den här kontexten kan man tillägga:
På tavlan står det "Peter den I grundare av den Ryska flottan" så som det skrevs på det äldre sättet innan revolutionen.

// Slut på språk nörderiet 🤣

Senast ändrad:
Sen ska vi inte nagelfara ryskan här 😂 men när vi syftar på ett personnamn så skulle man använda Пётр och Питер skulle syfta på St Petersburg. Men nu ska vi inte gräva ner oss i det, bara en notering

I den här kontexten kan man tillägga:
På tavlan står det "Peter den I grundare av den Ryska flottan" så som det skrevs på det äldre sättet innan revolutionen.

// Slut på språk nörderiet 🤣

Nu är jag dålig på ryska så jag tittar mest på bilderna. Men jag tycker det ser ut som en hyllningklocka till mannen som uppfann hockeyfrillan för män med begynnande flint😀 Vilket är framsynt då ishockeyn uppfanns långt senare 🤔

IMG_7906.jpeg

Tillbaka
Topp