• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Min "lätt" moddad vostok.

rTHLVOr.jpg

Hej!
Har också fastnat för de ryska släggtillverkade pjäserna ;)
Känns som mycket klocka för pengarna.
Jobbade i Ryssland under några veckor på 90 talet så det är därifrån min fascination kommer ifrån tror jag, reste på landsbygden i Sibirien.
DSCN1913.JPG
DSCN1915.JPG

Har just nu två stycken men kommer att inhandla fler, på jakt efter något som tål vatten ordentligt NÅGRA TIPS? Vintage då!

Allt Gott
Joakim

Amphibia VS Komandirskie

Här följer en mycket enkel förklaring av skillnaden mellan dessa Vostok modeller!
Det är många som köper en "ryssklocka" utan att kanske veta vad som skiljer dessa modeller åt.

Även denna post är enbart egna erfarenheter och faktafel kan förekomma!

OBS- här utesluter jag det tidigaste modellerna av ryska dykare som användes för militärt bruk.
Dessa klockor kan vi återkomma till senare. Eller om en annan "forumare" kan fylla på fakta om dessa.
(Zlatoust och 300m 2209 dykarna)

Amphibiamodellerna (Dykarklockor) är utan (för det mesta) kronskydd och har vattentäthet ner till 200m (300m).
Urverket är ett 2409 (tidigare modeller 2209) se bild nedan. De två första siffrorna i urverksnr: 24 står för storlek i mm och de sista två siffrorna beskriver vilken komplikation klockan har. Nästan alla ryska dykare har manuella urverk utan datummarkering.

Komandirskiemodellerna skall man inte använda i vatten. De tål viss väta men rekommenderas ej.
Urverken är 2414 eller 2416 (manuell respektive automatisk) som ovan är det två första urverksnr: beskrivning av storleken på urverket i mm 24. 14 står för datummärkning som sällan finns på Amphibiaklockan.

Glasringen/bezelringen på amphibimodellerna har nästan alltid lyspunkt. Ofta byts och moddas ringar enligt önskemål fram och tillbaka men de lämnade fabriken med en lyspunkt. Det finns mängder av sk bezelringar till olika modeller. Det kan jag återkomma med i en annan post. Komandirskiemodellerna har ingen lyspunkt.

Jag hoppas att detta kan hjälpa till vid nästa ryssköp!

Detta är en Komandirskie med 17 stenar som alla 2414 verk (datum) har med krona klockan 2. Vostok loggan vid klockan 9.
5H2EHXq.jpg

Här är en Amphibia (Albatross variant) med lyspunkt utan kronskydd. 2409 verk utan datum.
fPlITi0.jpg

Här ser ni ett 2409 verk utan datum (Amphibia verk).
fKp88F5.jpg

Boettlocket till en Amphibia med texten Amphibia (mitten) Vattentät till 200m samt längst ner Antimagnetisk!
Nummermärkningen under Amphibiatexten är endast produktmärkeringar och har inget med ålder/typ att göra.
i1hzSWO.jpg

Jag postar några typiska urverk för komandirskie och boettmärkeringar i en senare post.

/Fixoflex

Paratavla!

Fick hem denna häromdagen!:) En Komandirskie som saknades i samlingen! Klockans lilla klassiska plastbox var med tillsammans med originalbandet. Sitter dock ett nyare bund på! Klockan har parasymbol på tavlan med 3AKA3 text med en punkt över 12! En ganska ovanlig modell som av en ren slump dök upp på forumet (tackar Nicke L).

Fallskärmstavlan på Komandirskie är inte så svåra att hitta på bukten. Det som är speciellt med denna är som nämnt ovan!

Tycker det nya bundet passar perfekt till klockan!

DSCF2276.JPG

DSCF2277.JPG

Det är en Admiralskie från ca 1992! Amphibiaboett som skall gå ner till 200m! Kan du skicka en bild på boettlocket!
Visarna är Komandirskievisare och kan vara original till denna! Verket skall vara en 2414 (med datum).

Detta är den typiska Admiralskieboetten! Tror dock att din är helt genuin, men boetten är alltså av amphibiatyp. Kan vara 2416 (Automat)

DSCF1507.JPG

Fick hem min 1kr klocka idag som jag ropade in på tratten, tycker den är helt ok,lite torrsprickor i plexit men det kan man fixa, verkar ticka på som den ska.

vet inte om den är helt kosher då texten på botten är på engelska o_O

vad kallas denna modellen?

zpckfGW.jpg

Tror det kan vara 2214 verk i den (med datum) Tyvärr heter modellen ingenting:(

Nytt glas och du har en fin klocka! Hur många stenar har den? Har svårt att se om det är 18 eller 19?

Sent 60 tidigt 70!

Tror det kan vara 2214 verk i den (med datum) Tyvärr heter modellen ingenting:(

Nytt glas och du har en fin klocka! Hur många stenar har den? Har svårt att se om det är 18 eller 19?

Sent 60 tidigt 70!

Det är 18 stenar i den, japp ska ner till urmakaren på tisdag och hämta ett plexi, tavlan och resten är i gott skick.

aha trodde inte det fanns namnlösa klockor men där ser man, tack för inputen fixoflex

Den har ingen direkt ref: eller annat coolt namn:) Det är en standard klocka som exporterades i rätt riklig mängd till
väst!

Tillbaka
Topp