Tack Fixoflex. Tror det är den mest prisvärda klocka man kan köpa.
Håller med! Tillsammans med några Seikomodeller kanske! Det roligaste med Vostok är att verket kommer från fabriken!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack Fixoflex. Tror det är den mest prisvärda klocka man kan köpa.
Min "lätt" moddad vostok.
Fasen jag tror jag har fastnat lite i ryssträsket
Vansinnigt mkt bang for the buck
Hoppas du är nöjd med dom! Och att du ger dom lite mer handledstid än vad dom fick hos mig
Det kommer de säkerligen få, de funkar perfekt i min vardag på landet, en toolig oöm dinka som är perfekt när man varvar lantbruk med systemutveckling.
PS skaffa dig en tråd i GoodGuys/Badguys så jag kan ge dig 100% goodguy!
Amphibia VS Komandirskie
Här följer en mycket enkel förklaring av skillnaden mellan dessa Vostok modeller!
Det är många som köper en "ryssklocka" utan att kanske veta vad som skiljer dessa modeller åt.
Även denna post är enbart egna erfarenheter och faktafel kan förekomma!
OBS- här utesluter jag det tidigaste modellerna av ryska dykare som användes för militärt bruk.
Dessa klockor kan vi återkomma till senare. Eller om en annan "forumare" kan fylla på fakta om dessa.
(Zlatoust och 300m 2209 dykarna)
Amphibiamodellerna (Dykarklockor) är utan (för det mesta) kronskydd och har vattentäthet ner till 200m (300m).
Urverket är ett 2409 (tidigare modeller 2209) se bild nedan. De två första siffrorna i urverksnr: 24 står för storlek i mm och de sista två siffrorna beskriver vilken komplikation klockan har. Nästan alla ryska dykare har manuella urverk utan datummarkering.
Komandirskiemodellerna skall man inte använda i vatten. De tål viss väta men rekommenderas ej.
Urverken är 2414 eller 2416 (manuell respektive automatisk) som ovan är det två första urverksnr: beskrivning av storleken på urverket i mm 24. 14 står för datummärkning som sällan finns på Amphibiaklockan.
Glasringen/bezelringen på amphibimodellerna har nästan alltid lyspunkt. Ofta byts och moddas ringar enligt önskemål fram och tillbaka men de lämnade fabriken med en lyspunkt. Det finns mängder av sk bezelringar till olika modeller. Det kan jag återkomma med i en annan post. Komandirskiemodellerna har ingen lyspunkt.
Jag hoppas att detta kan hjälpa till vid nästa ryssköp!
Detta är en Komandirskie med 17 stenar som alla 2414 verk (datum) har med krona klockan 2. Vostok loggan vid klockan 9.
Här är en Amphibia (Albatross variant) med lyspunkt utan kronskydd. 2409 verk utan datum.
Här ser ni ett 2409 verk utan datum (Amphibia verk).
Boettlocket till en Amphibia med texten Amphibia (mitten) Vattentät till 200m samt längst ner Antimagnetisk!
Nummermärkningen under Amphibiatexten är endast produktmärkeringar och har inget med ålder/typ att göra.
Jag postar några typiska urverk för komandirskie och boettmärkeringar i en senare post.
/Fixoflex
Hej!
kan det sitta ett 2414 A verk i en amfibia också? Eller är det franken?
Mvh
Joakim
Den ser ut att vara helt ok Onelund! Wostok med dubbel W är för export så det låter rimligt med den engelska texten!
Tror det kan vara 2214 verk i den (med datum) Tyvärr heter modellen ingenting
Nytt glas och du har en fin klocka! Hur många stenar har den? Har svårt att se om det är 18 eller 19?
Sent 60 tidigt 70!