• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag har ett några ryssar. Tycker de är otroligt charmiga. Har haft fler (Vostok, Slava etc) - men har tunnat ut för att satsa på kronografer

Poljot kronograf med månfas (Poljot 31679-verk)
5e8uje8y.jpg

Sturmanskie reissue, med hackande verk (Poljot 31659)
uje4ahyt.jpg

Har även en Volmax Patriot 3133'a på ingång.

Sen har jag några "halvryssar" från Poljot International och Alexander Shorokhoff (made in Germany, men med ryska verk). Kan posta dessa med, om intresse finnes.

Jo, du har rätt Malakim, det är farligt lätt att Komandirskiemodellerna tar överhanden!:)
Kul med din hackingsturmanskie! Det är klart att du skall posta dina ryssklockor!

Ok, här är två till:

Poljot International Jaroslavl
5ypade5u.jpg

Automatiskt Slava 2427-verk, ganska trevligt dekorerat tycker jag. Iaf om man jämför med hur en Slava från sovjettiden är utsmyckad... :)
e6a3e8ud.jpg

Jag gillar verkligen Poljot International. Deras klockor håller hög kvalitet och finish, till överkomliga priser. Dock Betydligt dyrare än Vostok, såklart. :)

Alexander Shorokhoff Peter Tchaikovsky
ybebuvaj.jpg

Speciell boett som öppnas, så att klockan kan användas som bordsur.
yde2emy4.jpg

Handgraverat förgyllt Poljot 2612 verk med larmfunktion
e7u2ugus.jpg

AS och PI har samma ägare och tillverkas i Alzenau i Tyskland. AS klockor är mer speciella och exklusiva - speciellt deras Heritage Collection som hyllar kända ryska kulturpersonligheter.

Dagens bilder är tagna med min iFån - så kvalitén är därefter. Önskas något bättre får ni hojta till.

Fick en avi från postenidsg, så om allt går i lås kan jag posta bilder på Volmax Patriot imorgon.

Jo, du har rätt Malakim, det är farligt lätt att Komandirskiemodellerna tar överhanden!:)
Kul med din hackingsturmanskie! Det är klart att du skall posta dina ryssklockor!

Ja, de där Vostokarna är lömska rackare! :)

Sturmien är faktiskt oväntat trevlig. Boetten är mycket bättre än vad jag förväntat mig. Och att det är en 31659 är inte fel - det börjar ju tyvärr bli svårare att gå tag i de lite mer udda varianterna av 3133'an.

Ja, de där Vostokarna är lömska rackare! :)

Sturmien är faktiskt oväntat trevlig. Boetten är mycket bättre än vad jag förväntat mig. Och att det är en 31659 är inte fel - det börjar ju tyvärr bli svårare att gå tag i de lite mer udda varianterna av 3133'an.

Jo, helt klart är det så! 3017 strelorna och vissa 3133:eek:r är näst omöjliga i rent skick!

Mycket fina, Olaa!

Håller med om att en 3017-Strela i gott skick skulle smaka fint. Är inget fan av de nya utgåvorna med 3133-verk, men originalen är vackra klockor.

Hämtade ut den här lilla krabaten idag. Volmax Patriot med 3133-verk. Stor och mustig, lite som att ha Karelin hängande på armen :)

5y6u8ugy.jpg

yraqy3yv.jpg

5uga2ysu.jpg

gy2ame7y.jpg

detygy4u.jpg

ojoj vilken skönhet du slänger upp M.L
Den var riktigt fin den.
Om mot all förmodan du någon gång skall släppa den så är jag inte svår.

ojoj vilken skönhet du slänger upp M.L
Den var riktigt fin den.
Om mot all förmodan du någon gång skall släppa den så är jag inte svår.
Tackar. Skulle precis säga att denna behåller jag, men samtidigt har jag bara burit den några gånger per år senaste åren så egentligen borde den få ett hem där den används mer...attans, nu har du ju faktiskt tvingat mig att fundera över försäljning...återkommer om jag verkligen vill sälja:confused:

Har för mig att det fanns en guide för att se om det var en äkta Vostok eller ej här, men kan inte hitta den... Det är ju en djungel på Ebay!

Letade upp denna i en ouppackad flyttlåda efter att ha läst i denna tråden: Inköpt för ca 10 år sen för ett par hundringar i Prag på semester. Den höll i ca en vecka och har legat bortglömd sen dess. Den går helt enkelt inte att dra upp, det tar i mot om man försöker samt "flexar" det är alltså inte stumt. Frågade en urmakare en gång om det var nått man kunde fixa och han tycket jag skulle satsa på att köpa en ny klocka, en sån ryssklocka ville han inte ens öppna. Så sen dess har den legat först i en kökslåda några år och nu i en flyttlåda i två..

• Like
Reactions: Jox
Letade upp denna i en ouppackad flyttlåda efter att ha läst i denna tråden: Inköpt för ca 10 år sen för ett par hundringar i Prag på semester. Den höll i ca en vecka och har legat bortglömd sen dess. Den går helt enkelt inte att dra upp, det tar i mot om man försöker samt "flexar" det är alltså inte stumt. Frågade en urmakare en gång om det var nått man kunde fixa och han tycket jag skulle satsa på att köpa en ny klocka, en sån ryssklocka ville han inte ens öppna. Så sen dess har den legat först i en kökslåda några år och nu i en flyttlåda i två..

Grattis till en fin Komandirskie med allt i originalskick! Det är trist att höra en urmakare säga så! Vad du kan göra är att
kontakta en annan urmakare eller kanske McGyver här på forumet så kanske han kan hjälpa dig! En annan variant är att du helt enkelt försöker hitta ett utbytesverk (Verket är ett 2414 verk). Kanske du hittar en dirskie i sämre skick så du kan använda verket!
Din klocka är från sent 1980-tal eventuellt tidigt 90-tal!

Lycka till!

Slänger upp en skön dykarherre här, för dom som inte är så ofta inne på Vintage delen av forumet.

En Vostok Amphibian NVCh 30atm. En underbar klocka på 38mm utan krona. 42-43 med.
2209 verk som sitter i. Handmålade Lume modell äldre. En par sköna paddlar till visare.
Detta ex från 1973.
Fixoflex kan garanterat mer om denna klocka.

Håll tillgodo.
IMG_1755.JPG

IMG_1792.JPG

Må fint.

Slänger upp en skön dykarherre här, för dom som inte är så ofta inne på Vintage delen av forumet.

En Vostok Amphibian NVCh 30atm. En underbar klocka på 38mm utan krona. 42-43 med.
2209 verk som sitter i. Handmålade Lume modell äldre. En par sköna paddlar till visare.
Detta ex från 1973.
Fixoflex kan garanterat mer om denna klocka.

Håll tillgodo.
IMG_1755.JPG

IMG_1792.JPG

Snygg!

30atm Amphibior med "wire lugs" ser man inte varje dag.

Jacob bad mig posta lite bilder på mina tre ryssar, här kommer de.

Först en gruppbild.
image.jpg

Sen den "guldfärgade" dykarn. Det är en franken, ihopsatt av nytt urverk och boett men (förmodligen) gammal tavla. Jag var väl medveten om detta när jag ropade hem den från bukten men föll för den röda stjärnan :)
image.jpg

Sen kommer två kosher dykare tillverkade på sovjettiden.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lägg särskilt märke till spider web tavlan :)
image.jpg

Denna har en mycket intressant tavla där det händer väldigt mycket beroende på ljus och vinkel. Ganska svårt att fånga på bild.
image.jpg

Älskar bubblorna från dykarens munstycke.
image.jpg

image.jpg

Jag har haft ryssar i några år nu och jag gillar dem. Kan tyvärr inte alls lika mycket som Fixoflex och lämnar därför specifikationerna. Det jag kan säga är att den med dykare är automatisk medan de andra två är manuella. Vet ej tillverkningsår men skulle gissa på slutet av 80-talet på de i stål, "guldisen" är ju inte intressant.

Summa summarum, billiga, slitstarka klockor med ganska intressant historia!

Tillbaka
Topp