• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag råkade klicka hem en till Poljot Signal när jag bottenfiskade på tratten. Nu har jag fyra stycken och en låda med NOS urverk. 🤫🙄
Man måste ju bara gilla sovjetiska tolkningen av fyrkantiga ana-digitrenden utan digitala delen. Kan det ha varit mitten åttiotal när det var på modet? Jag minns iallafall att jag aldrig fick nån.

IMG_7912.jpeg
IMG_7910.jpeg

Senast ändrad:
Jag råkade klicka hem en till Poljot Signal när jag bottenfiskade på tratten. Nu har jag fyra stycken och en låda med NOS urverk. 🤫🙄
Man måste ju bara gilla sovjetiska tolkningen av fyrkantiga ana-digitrenden utan digitala delen. Kan det ha varit mitten åttiotal när det var på modet? Jag minns iallafall att jag aldrig fick nån.

IMG_7912.jpeg
IMG_7910.jpeg

Snyggt fångat! själv har jag ingen sådan av just den modellen, klart kul! Däremot har jag några andra med både ana o digi del (fast inte ryska då)

Det kom ett trevligt paket idag:
20231207_133820.jpg

Snyggt fångat här med, juste radioroom! Vremia:n är det en 3133a?

Snyggt fångat! själv har jag ingen sådan av just den modellen, klart kul! Däremot har jag några andra med både ana o digi del (fast inte ryska då)

Snyggt fångat här med, juste radioroom! Vremia:n är det en 3133a?
Tack, radioroomen är jag väldigt nöjd med. Ser ut att vara korrekt och från den andra serien (med (B)-logga under "Albatros"). Den är seriöst nyservad av den jag köpte den av inkl relume av visarna. Ursprungligen låg lysmassan utspridd i mer eller mindre pulvriserat tillstånd på tavlan. Nästan lite som julpyntad konstsnö 😁. Skall se om jag kan få länken (sannolikt original) att passa mina sparris-handleder 🙄

Vremiren har mycket riktigt 3133 under huven. NOS, aldrig rörd, inkl originaltagg och tom skyddsplasten kvar på baksidan.

Tack, radioroomen är jag väldigt nöjd med. Ser ut att vara korrekt och från den andra serien (med (B)-logga under "Albatros"). Den är seriöst nyservad av den jag köpte den av inkl relume av visarna. Ursprungligen låg lysmassan utspridd i mer eller mindre pulvriserat tillstånd på tavlan. Nästan lite som julpyntad konstsnö 😁. Skall se om jag kan få länken (sannolikt original) att passa mina sparris-handleder 🙄

Vremiren har mycket riktigt 3133 under huven. NOS, aldrig rörd, inkl originaltagg och tom skyddsplasten kvar på baksidan.
Jupp!en andra utgåva med rätt bezel och allt!😍👌
Grattis till en riktig fining!

Fotade armbandet på de nya Vostok uren. Hur är principen för att ta ur länkarna? Förmodar att pilen visar åt vilket håll man ska tryck ur sprinten.
Liten plupp som ser ut att trycka ner också... Är det principen?

Trycka ner sprinten och trycka ut i pilens riktning
Så här gör jag 😀
InShot_20231208_025531537.jpg

Så här ser det ut från alla sidor.

IMG_20231208_024709.jpg

Använd en liten skruvmejsel eller liknande så du kommer längst bak och kan greppa bakom kanten. Vicka lite fram och tillbaka medans du trycker framåt.

InShot_20231208_025602617.jpg

När bladet har kommit ut lite så kan du greppa det med en tång lite försiktigt.

Så det är ingen genomgående pinne eller motsv.
Det sitter klackar och motsvarande fasningar på länken så man får passa till dom när man sätter tillbaka dom. Det går bara att göra på ett sätt. 😀

Hoppas det går bra 💪

Senast ändrad:
NYGAMMALT FREDAGSMYS HISTORIA GEN3

Gjorde även här ett liknande inlägg för några år sedan, men kamrater har lämnat och kamrater kommit. Repetition är som sagt kunskapens moder säger man (och ibland: tristessens fader ...) Bear with me!

Precis haft en förmiddags föreläsning om "det ryska". Vad passar då bättre än detta?
NVCh Gen1 (350-boetten) gjordes mellan ca 1971 och 1980. Gen2 (tonneau-boetten) mellan ca 1981-1988, och Gen3 mellan ca 1988-1991. Gen3 var alltså den sista militärmodellen, och var baserad på en upphottad Albatrossboett (320/470 - där 320 är blank och 470 borstad), och kan nog påstås varit ett sista ”ryck” man gjorde àla ”test och försök” innan tillverkningen av specifikt militära dykarklockor helt avslutades.
Gen3 lär ha funnits i både 18 och 20mm luggbredd, lite beroende på batch. Gen1 och Gen2 hade identiska tavlor, medan dessa Gen3 hade gjorts något modernare med ”Antimagnetisk”, "17 juveler" och ”gjord i Sovjetunionen” på tavlan.
Tavlan är som synes inte helt olik den civila 233-tavlan som stoppades i Albatrossarna, d.v.s. denna:
1702033275126.png

När det gäller urverket hade man nu pensionerat 2209-verket, och istället valde man moderna 2409A - d.v.s. samma 17-juvelare som i de civila.
Militärmodellen gavs lite rejälare glas och aningen tjockare boett, samt att man satte dit en specialdesignad antimagnet-plåt över urverket.

Modellen "Albatross" syntes första gången i kataloger från slutet av 1980-talet, men förutom "Tunnan" och 350 var Vostoks första Amphibian faktiskt den s.k. Old Ministry:n (Gen1-versionen av boetten 710) som fanns i 1983-85 katalogen.

Att finna hyfsat korrekta NVCh30-klockor är förutom att det är en snårig djungel med många fuskverk, lite som "tripp-trapp-trull" i den meningen att det nog kan påstås vara flest Gen1 på marknaden; ganska många Gen2; och minst av Gen3-orna. Tittar man på marknaden är Gen3 de mest svårfunna, och bör således ha gjorts i minst upplaga, precis då Sovjetunionen föll samman. Det sägs att det närmast är omöjligt att hitta Gen3-or med korrekta/överensstämmande tillhörande "intygspapper". En nördsida som diskuterar Gen3-klockorna skriver: The Gen3 is rare as hens teeth.

Min Gen3 är en än mer ovanlig klenod. Enligt vissa überkunniga togs en identisk 200-metersvariant fram på försök för den civila marknaden. Men som ej gavs ut i någon större utsträckning. På ryska forum kan hittas långa spännande detektivromaner om galna ryssar som försöker snoka upp denna NVCh i NVCh20-versionen. Ni med lite djupare kunskaper om dessa får gärna ge mig er egen uppfattning.

Som synes på bild 2 nedan är glaset högre än boett med bezel, men är inte lika högt som på t.ex. Gen1:an. Ni som har en Gen3:a i 30ATM får gärna berätta om denna har 30ATM-glaset eller ett vanligt 20ATM-glas? MIN uppfattning är att de helt civila Albatrossarna i princip har glaset dikt an?

Ha en rackarns bra Ryssfredag kamratskies!
IMG_3070.jpg

IMG_3069.jpg

Senast ändrad:
Så här gör jag 😀
InShot_20231208_025531537.jpg

Så här ser det ut från alla sidor.

IMG_20231208_024709.jpg

Använd en liten skruvmejsel eller liknande så du kommer längst bak och kan greppa bakom kanten. Vicka lite fram och tillbaka medans du trycker framåt.

InShot_20231208_025602617.jpg

När bladet har kommit ut lite så kan du greppa det med en tång lite försiktigt.

Så det är ingen genomgående pinne eller motsv.
Det sitter klackar och motsvarande fasningar på länken så man får passa till dom när man sätter tillbaka dom. Det går bara att göra på ett sätt. 😀

Hoppas det går bra 💪
Toppen, stort tack för tydliga instruktioner🕒👍😀

Klockbyte och ny bok. Rodinia på bund som jag fick ta över av Ackee (alltså bara bundet då, klockan hade jag sedan tidigare).
Får se hur länge jag orkar läsa dock, har lite problem med ena ögat...
20231208_142505.jpg

20231208_142519.jpg
Skulle tro att den boken innehåller en del sanningar som behöver släppas fram. Lyssnade på Andreas Cervenkas sommarprat i somras. Rekommenderas att lyssna på.
Vackert bund för övrigt. 👍

NYGAMMALT FREDAGSMYS HISTORIA GEN3

Gjorde även här ett liknande inlägg för några år sedan, men kamrater har lämnat och kamrater kommit. Repetition är som sagt kunskapens moder säger man (och ibland: tristessens fader ...) Bear with me!

Precis haft en förmiddags föreläsning om "det ryska". Vad passar då bättre än detta?
NVCh Gen1 (350-boetten) gjordes mellan ca 1971 och 1980. Gen2 (tonneau-boetten) mellan ca 1981-1988, och Gen3 mellan ca 1988-1991. Gen3 var alltså den sista militärmodellen, och var baserad på en upphottad Albatrossboett (320/470 - där 320 är blank och 470 borstad), och kan nog påstås varit ett sista ”ryck” man gjorde àla ”test och försök” innan tillverkningen av specifikt militära dykarklockor helt avslutades.
Gen3 lär ha funnits i både 18 och 20mm luggbredd, lite beroende på batch. Gen1 och Gen2 hade identiska tavlor, medan dessa Gen3 hade gjorts något modernare med ”Antimagnetisk”, "17 juveler" och ”gjord i Sovjetunionen” på tavlan.
Tavlan är som synes inte helt olik den civila 233-tavlan som stoppades i Albatrossarna, d.v.s. denna:
1702033275126.png

När det gäller urverket hade man nu pensionerat 2209-verket, och istället valde man moderna 2409A - d.v.s. samma 17-juvelare som i de civila.
Militärmodellen gavs lite rejälare glas och aningen tjockare boett, samt att man satte dit en specialdesignad antimagnet-plåt över urverket.

Modellen "Albatross" syntes första gången i kataloger från slutet av 1980-talet, men förutom "Tunnan" och 350 var Vostoks första Amphibian faktiskt den s.k. Old Ministry:n (Gen1-versionen av boetten 710) som fanns i 1983-85 katalogen.

Att finna hyfsat korrekta NVCh30-klockor är förutom att det är en snårig djungel med många fuskverk, lite som "tripp-trapp-trull" i den meningen att det nog kan påstås vara flest Gen1 på marknaden; ganska många Gen2; och minst av Gen3-orna. Tittar man på marknaden är Gen3 de mest svårfunna, och bör således ha gjorts i minst upplaga, precis då Sovjetunionen föll samman. Det sägs att det närmast är omöjligt att hitta Gen3-or med korrekta/överensstämmande tillhörande "intygspapper". En nördsida som diskuterar Gen3-klockorna skriver: The Gen3 is rare as hens teeth.

Min Gen3 är en än mer ovanlig klenod. Enligt vissa überkunniga togs en identisk 200-metersvariant fram på försök för den civila marknaden. Men som ej gavs ut i någon större utsträckning. På ryska forum kan hittas långa spännande detektivromaner om galna ryssar som försöker snoka upp denna NVCh i NVCh20-versionen. Ni med lite djupare kunskaper om dessa får gärna ge mig er egen uppfattning.

Som synes på bild 2 nedan är glaset högre än boett med bezel, men är inte lika högt som på t.ex. Gen1:an. Ni som har en Gen3:a i 30ATM får gärna berätta om denna har 30ATM-glaset eller ett vanligt 20ATM-glas? MIN uppfattning är att de helt civila Albatrossarna i princip har glaset dikt an?

Ha en rackarns bra Ryssfredag kamratskies!
IMG_3070.jpg

IMG_3069.jpg
NVCh-30
Otroligt bra skrivet om den sovjetiska dykartrion från Vostok Amphibian. Det här borde ju sparas på något bra sätt så att eventuella framtida samlare enkelt kan få tillgång till informationen.
Jag gick och hämtade mina NVCh-30. Jag är så rädd om dem att jag inte förvarar dem hemma ens. Lite tråkigt att de är såna här "värdeskåpsdrottningar" men just nu är de det. Jag tar på mig 3:an ibland på storhelger. Klockor mår bra av att användas. Idag får den sitta på.
Det gjordes många fina klockor i det gamla forna Sovjet Unionen. Det mesta massproducerades för allmänheten men några modeller producerades först i små upplagor till speciella typer av yrkesgrupper. S.k. toolwatches. Jag tänker på Strela till kosmonauter, flygare och särskilda tekniker. Okeah till befäl på fartyg inom Flottan. De allra första Okeah gick till kosmonauter också. Sturmanskies till flygare. Det finns säkert fler. Det är Schweizisk teknik som modifierades när den togs över av Sovjet som är grunden till de klockorna. Modellerna blev så populära att senare upplagor av de klockorna såldes även till allmänheten. Boetterna var lite enklare då och kvalitetskraven på urverken var inte lika höga som de var på de klockor som gick till t.ex. militären.
När sovjetiska flottan skulle beställa dykarur till sina dykare ställde de såna krav på klockorna som bara de bästa urmakarna i världen kunde producera vid den här tiden ( sent 60-tal ). De skulle vara vattentäta vid 300 meter.
Vostok Amphibian hade vid den här tiden ett dykarur som klarade 200 meters djup. Sovjetiska flottan hänvisades till Vostok och Vostok fick i uppdrag att ta fram en klocka som klarade ett djup på 300 meter.
Det här kanske låter som en vanlig dag på jobbet. Sovjetiska flottan har kommit med en beställning men jag tror nog att det var en hel del press på att leverera det de ville ha. Jag är inte så insatt i hur det samhället fungerade men jag inbillar mig att det kunde bli konsekvenser om de inte kunde leverera det som beställts. ( Jag bara spekulerar här. :nailbiting: ) En klocka som vid den här tiden skulle hålla världsklass. Vostok lyckades med - vad jag förstår - ganska enkla maskiner ta fram NVCh-30 som i mångt och mycket var lika bra som de mest avancerade dykarklockorna i världen vid den här tiden. Allt med teknik från Sovjet Unionen. Det var ingen teknik som köptes över från Schweiz här.
Den här serien ( trion ) fascinerade mig så mycket att jag bestämde mig för att försöka hitta och köpa alla tre exemplaren.
Det kan tyckas som ett ganska enkelt mål - nu när man kan köpa nästan allt på internet - men det var inte riktigt så enkelt.
Tack vare att de första samlarna av sovjetiska klockor skrivit ganska ingående om specifikationerna på de två första modellerna av NVCh-30 så gick det ganska lätt att hitta bra exemplar. Det är så värdefullt när samlare skriver om sina klockor. Det gör det lättare för nyare samlare att köpa "rätt" klocka.
Den tredje klockan är så sällsynt att "experter" vid den här tiden inte var riktigt överens om hur den såg ut. Den yngsta klockan i trion var ett rent h-lv-te att hitta. Jag letade maniskt efter den i ca. ett år innan jag kunde köpa en. Jag köpte den av en bra rysk samlare. Det som är lite speciellt med den här - och med de som samlare just nu tycks vara överens om är de äkta NVCh-30, type 3 - är 3:an i siffran 300. Den är en s.k. "flat-top three". Serienumren på bakboetten tycks också ligga ganska nära varandra.
De få exemplar som jag har sett verkar vara från två olika batchar. Serienummer som ligger nära varandra i en batch och andra serienummer som ligger nära varandra i en annan batch.
20231209_073234.jpg

20231209_075217.jpg
20231209_093610.jpg

20231209_101550.jpg

20231209_124507.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp