• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Väntar på laddning. Lika kul varje gång, kanske skall köpa en dyrare bil nästa gång så det är lättare, fick byta ställe för att få igång laddningen...

Det där kan jag faktiskt relatera till. 🙂

thumbnail_Screenshot_20231228_015902_Gallery.jpg

Vi som kör bilar av välkänt svenskt fabrikat med Detroit/Michigan-utvecklade turbomotorer känner igen oss i detta... 😅 Blandad, daglig körning ca 1 liter, acceleration 2 liter / mil... Lika törstig på bensin som en amerikan suktar efter Coca-Cola vid ett besök hos McDonalds 🦅🍔🍟 Antar att jag fortsätter familjetraditionen från när min gammelfarfar leasade en "Ford Model A" i Massachusetts, USA, 1928-1934...

För att hålla sig till ämnet bjuder jag härmed på en svartvit baksidebild av min Poljot Okean 3133 från ca. 2004. "Komandirskie VMF".

thumbnail_Screenshot_20231228_020402_Gallery.jpg

Kamrater, god fortsättning! 😊

Senast ändrad:
Kunde inte låta bli att ordna en julklapp åt mig själv.
Klassiska Molnija som finns i en uppsjö av ”ryska reklamur” i massor av utföranden. Min kom i rysk presentlåda.
Urverket omärkt med serienummer och 3602, och klockan märkt ”Made in Russia”.
Kul till högtidsdräkten!
God fortsättning Kosmonauter!
IMG_3102.jpeg

IMG_3103.jpeg

IMG_3104.jpeg

IMG_3107.jpeg

IMG_3106.jpeg

IMG_3105.jpeg

Nu fick jag äntligen ordning på mitt Sturmanskie-par. Den högra, med 31659-verk är NOS och där har det inte funnits något att klaga på. Den vänstra däremot, med vanligt 3133-verk, hade en irriterande skada på boetten. Jag kom dock över en boett i fint skick för ettctag sedan och nu äntligen är detta åtgärdat och 3133:an kan ta plats i lådan utan att skämmas.
20231228_115442.jpg

Klassiska Molnija som finns i en uppsjö av ”ryska reklamur” i massor av utföranden. Min kom i rysk presentlåda.
Kul till högtidsdräkten!
IMG_3102.jpeg

IMG_3103.jpeg

IMG_3104.jpeg

IMG_3107.jpeg

IMG_3106.jpeg

IMG_3105.jpeg
Har herrn en matchande väst med ficka passande för ändamålet?

Kul till högtidsdräkten!
IMG_3102.jpeg

IMG_3103.jpeg

IMG_3104.jpeg

IMG_3107.jpeg

IMG_3106.jpeg

IMG_3105.jpeg

Fin klocka och snygg låda!!!

Tänkte kolla om tråden kan berätta mer om mina två ryssar?
Både inköpta i mitten av 90-talet.
20231228_144052.jpg

20231228_144103.jpg

Nästa är i ett sämre skick, och ser ut att ha militär anknytning.

20231228_144132.jpg

20231228_144215.jpg

Fina.

Två Raketa i 24h version. Den militära är nog inte mer militär än tavlan, väldigt vanlig med militärt motiv på civila ryska klockor. Trevliga klockor!
Tack för snabbt svar.
Vilket årtionde kan de vara ifrån?
Har numren på baklocken någon vettig förklaring?
Lämpligt pris om man vill skicka vidare till hugad KS-medlem?

Tack för snabbt svar.
Den övre är märkt Ryssland så den är väl från mitten nittiotal eller nyare. Den nedre verkar sakna ursprungsbeteckning vilket brukar betyda tidigt nittiotal dvs efter murens fall men innan Ryssland var etablerat. Normalt pris för dessa är väl 500-1500 beroende på skick.

Tack för snabbt svar.
Fina klockor! Raketas 24-h-klockor är riktigt coola och jag har flera sådana i min samling.

Modellen sägs ha tagits fram för användning vid polarstationen "Vostok" i Antarktis. Belägen väldigt nära sydpoolen på hög höjd lär detta vare en av de ogästvänligaste miljöer man kan hitta på jordklotet och klockorna sägs ha fungerat utomhus vid temperaturer nedåt 80 minusgrader. 24-h-visningen är bra på dessa breddgrader eftersom man inte kan använda solens position på himlen för att få en uppfattning om vilken tid på dygnet det är. En stor del av året går ju solen inte ens upp :)
Raketa har producerat en stor mängd olika modeller med 24-h-verket och det finns väldigt många varianter. De nedanstående modellerna är kanske några av de vanligaste:
1703791427950.png

(Färgen på den vridbara bezeln markerar de 4-timmars arbetspass som arbetet tydligen har delats upp i.)

Den översta av dina klockor tycks vara tillverkad i Ryssland efter Sovjetunionens sönderfall iom att det står Ryssland på urtavlan. Åldersmässigt svårt att säga exakt, men definitivt efter 1991. Om urverket är stämplat "SU" kommer den sannolikt från tiden strax efter 1991.

Det som är lite udda med din klocka är att de latinska bokstäverna på bezeln oftast brukar vara kombinerade med latinska bokstäver även på urtavlan. Om detta tyder på franken eller om ditt exemplar faktiskt tillverkades på detta sätt går nog inte att fastställa. Nedan mitt exemplar, som fö väntar på ett nytt glas :)
1703791810421.png

Som synes är även loggan skriven med latinska bokstäver ("R" istf "P")

Din undre klocka är sannolikt något äldre. Det står iof inte "CCCP" på tavlan, men om man kikar lite närmare på bezeln kan man hitta staden "Sverdlovsk". Efter Sovjetunionens fall bytte denna stad namn till "Ekaterinburg". Detta ger att denna klocka med största sannolikhet är tillverkad i Sovjetunionen.
1703792181919.png

Serienumren är tyvärr inte till någon större hjälp för att åldersbestämma dessa klockor, något som inte är ovanligt när vi pratar om klockor från Sovjet eller Ryssland.

Värdet på klockorna är lite svårt att uppskatta. Eftertraktade modeller i bra skick brukar grovt landa mellan 1000-2000 kr på bukten. I ditt fall skulle jag gissa några hundralappar per styck, men kanske inte så mycket mer än så.

Väldigt coola klockor är det oavsett. Jag har flera gånger fått igång en klockrelaterad konversation vid olika fikabordssituationer genom att be någon att titta på klockan och snabbt tala om hur mycket klockan är... ;)

Fina klockor! Raketas 24-h-klockor är riktigt coola och jag har flera sådana i min samling.

Modellen sägs ha tagits fram för användning vid polarstationen "Vostok" i Antarktis. Belägen väldigt nära sydpoolen på hög höjd lär detta vare en av de ogästvänligaste miljöer man kan hitta på jordklotet och klockorna sägs ha fungerat utomhus vid temperaturer nedåt 80 minusgrader. 24-h-visningen är bra på dessa breddgrader eftersom man inte kan använda solens position på himlen för att få en uppfattning om vilken tid på dygnet det är. En stor del av året går ju solen inte ens upp :)
Raketa har producerat en stor mängd olika modeller med 24-h-verket och det finns väldigt många varianter. De nedanstående modellerna är kanske några av de vanligaste:
1703791427950.png

(Färgen på den vridbara bezeln markerar de 4-timmars arbetspass som arbetet tydligen har delats upp i.)

Den översta av dina klockor tycks vara tillverkad i Ryssland efter Sovjetunionens sönderfall iom att det står Ryssland på urtavlan. Åldersmässigt svårt att säga exakt, men definitivt efter 1991. Om urverket är stämplat "SU" kommer den sannolikt från tiden strax efter 1991.

Det som är lite udda med din klocka är att de latinska bokstäverna på bezeln oftast brukar vara kombinerade med latinska bokstäver även på urtavlan. Om detta tyder på franken eller om ditt exemplar faktiskt tillverkades på detta sätt går nog inte att fastställa. Nedan mitt exemplar, som fö väntar på ett nytt glas :)
1703791810421.png

Din undre klocka är sannolikt något äldre. Det står iof inte "CCCP" på tavlan, men om man kikar lite närmare på bezeln kan man hitta staden "Sverdlovsk". Efter Sovjetunionens fall bytte denna stad namn till "Ekaterinburg". Detta ger att denna klocka med största sannolikhet är tillverkad i Sovjetunionen.
1703792181919.png

Serienumren är tyvärr inte till någon större hjälp för att åldersbestämma dessa klockor, något som inte är ovanligt när vi pratar om klockor från Sovjet eller Ryssland.

Värdet på klockorna är lite svårt att uppskatta. Eftertraktade modeller i bra skick brukar grovt landa mellan 1000-2000 kr på bukten. I ditt fall skulle jag gissa några hundralappar per styck, men kanske inte så mycket mer än så.

Väldigt coola klockor är det oavsett. Jag har flera gånger fått igång en klockrelaterad konversation vid olika fikabordssituationer genom att be någon att titta på klockan och snabbt tala om hur mycket klockan är... ;)
спасиба большой, för den underbara förklaringen.
Måste bara älska KS och dess medlemmar när man får en respons som denna.
Tack för att ni tar er tid.
Brukar visa klockan när någon frågar om tiden, då blir det alltid ett kul snack.

1703791427950.png

1703791810421.png

1703792181919.png

Den övre är märkt Ryssland så den är väl från mitten nittiotal eller nyare. Den nedre verkar sakna ursprungsbeteckning vilket brukar betyda tidigt nittiotal dvs efter murens fall men innan Ryssland var etablerat. Normalt pris för dessa är väl 500-1500 beroende på skick.

спасиба большой, för de underbara förklaringarna.
Måste bara älska KS och dess medlemmar när man får en respons som denna.
Tack för att ni tar er tid.
Brukar visa klockan när någon frågar om tiden, då blir det alltid ett kul snack

Det kom en stooor kartong, drygt 27kg!

Amscope 7-45X med 0.5 barlow lins.

Fy-fasen vad stor den är, som frugan sa, nu får vi bygga attefallshus! Ställde den på bordet brevid.
20231229_144047.jpg

Inspektion av smutsigt urverk
20231229_144712.jpg

Normalt sett ser man hela urverket och lite till (svårt och ta bild)
20231229_143228.jpg

Rensa lite på bordet...
20231229_144343.jpg

Bra ljus! 80 dimbara led i en ring..
20231229_144819.jpg

20231229_144114.jpg

Det kom en stooor kartong, drygt 27kg!

Amscope 7-45X med 0.5 barlow lins.

Fy-fasen vad stor den är, som frugan sa, nu får vi bygga attefallshus! Ställde den på bordet brevid.
20231229_144047.jpg

Inspektion av smutsigt urverk
20231229_144712.jpg

Normalt sett ser man hela urverket och lite till (svårt och ta bild)
20231229_143228.jpg

Rensa lite på bordet...
20231229_144343.jpg

Bra ljus! 80 dimbara led i en ring..
20231229_144819.jpg

20231229_144114.jpg
Fett! Ser fram emot riktigt nördiga närbilder. Här ligger man ju lite lätt i lä med en simpel Bergeon 10X lupp... 🤩

Tillbaka
Topp