Fina klockor! Raketas 24-h-klockor är riktigt coola och jag har flera sådana i min samling.
Modellen sägs ha tagits fram för användning vid polarstationen "Vostok" i Antarktis. Belägen väldigt nära sydpoolen på hög höjd lär detta vare en av de ogästvänligaste miljöer man kan hitta på jordklotet och klockorna sägs ha fungerat utomhus vid temperaturer nedåt 80 minusgrader. 24-h-visningen är bra på dessa breddgrader eftersom man inte kan använda solens position på himlen för att få en uppfattning om vilken tid på dygnet det är. En stor del av året går ju solen inte ens upp
Raketa har producerat en stor mängd olika modeller med 24-h-verket och det finns väldigt många varianter. De nedanstående modellerna är kanske några av de vanligaste:
(Färgen på den vridbara bezeln markerar de 4-timmars arbetspass som arbetet tydligen har delats upp i.)
Den översta av dina klockor tycks vara tillverkad i Ryssland efter Sovjetunionens sönderfall iom att det står Ryssland på urtavlan. Åldersmässigt svårt att säga exakt, men definitivt efter 1991. Om urverket är stämplat "SU" kommer den sannolikt från tiden strax efter 1991.
Det som är lite udda med din klocka är att de latinska bokstäverna på bezeln oftast brukar vara kombinerade med latinska bokstäver även på urtavlan. Om detta tyder på franken eller om ditt exemplar faktiskt tillverkades på detta sätt går nog inte att fastställa. Nedan mitt exemplar, som fö väntar på ett nytt glas
Som synes är även loggan skriven med latinska bokstäver ("R" istf "P")
Din undre klocka är sannolikt något äldre. Det står iof inte "CCCP" på tavlan, men om man kikar lite närmare på bezeln kan man hitta staden "Sverdlovsk". Efter Sovjetunionens fall bytte denna stad namn till "Ekaterinburg". Detta ger att denna klocka med största sannolikhet är tillverkad i Sovjetunionen.
Serienumren är tyvärr inte till någon större hjälp för att åldersbestämma dessa klockor, något som inte är ovanligt när vi pratar om klockor från Sovjet eller Ryssland.
Värdet på klockorna är lite svårt att uppskatta. Eftertraktade modeller i bra skick brukar grovt landa mellan 1000-2000 kr på bukten. I ditt fall skulle jag gissa några hundralappar per styck, men kanske inte så mycket mer än så.
Väldigt coola klockor är det oavsett. Jag har flera gånger fått igång en klockrelaterad konversation vid olika fikabordssituationer genom att be någon att titta på klockan och snabbt tala om hur mycket klockan är...