• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Var bara tvungen och testa nya glasögonen...

Lite fix med keysless works.
20231216_125202.jpg

Strippade lumen igår och lackade visarna svarta, tyvärr släppte lite vid montering så får bättra på vid tillfälle.
20231215_211232.jpg

20231215_211407.jpg

20231216_123302.jpg

Monterat på bund, inre helt säkert på bandet men får duga så länge. Resultatet blev väl helt ok? 😇
20231216_131421.jpg

20231216_131711.jpg
Den är supercool!!😍
Dottern 7 år låg bredvid nu och reagerade på den också utan att jag sa något...

-Å vilken cool, ser ut som en utflyktsklocka! jätte jätte fin!
-Ja verkligen cool, men vad är en utflyktsklocka?
-Typ en sån som Indiana Jones har!!

🤗🤗❤️❤️

Den är supercool!!😍
Dottern 7 år låg bredvid nu och reagerade på den också utan att jag sa något...

-Å vilken cool, ser ut som en utflyktsklocka! jätte jätte fin!
-Ja verkligen cool, men vad är en utflyktsklocka?
-Typ en sån som Indiana Jones har!!

🤗🤗❤️❤️

Ah, jag som alltid velat ha en utflyktsklocka utan att veta om det! 😁

Får köpa hatt inser jag 😇

Swaine The Poet, orginalet som används i filmerna tillverkas fortfarande 😃

Fräck, vad är det för ur?😍

Det är en Vostok Amfibia Scuba 2416b/070449. De hör ihop med Vostok Amphibian på något sätt. Oklart hur. Jag är bara en liten samlare och gillade klockan. Klockan är lite ovanlig också.
Det är formen på visarna som är "grejen" för mig, tror jag. Smak är så subjektivt.

Som jag fattar det är Amfibia (notera stavningen) med lite modernare design, medans Amphibia ser ut som de alltid har gjort. Finns en uppsjö, spana in Vostok Inc så lär du se flertalet, en del är rätt fräna 😁

Edit: spana in Meranom så hittar du de lättare...

Senast ändrad:
Idag kör vi Tiny Thursday!
Svet; 16 juveler. Verket liknar mest de tidiga ZIM-verken, och är modell 2603 (samma som 2602 men stötsäkrat).
Tidig militär utgåva av deras dressare.
Denna är gjord ca 1958 av fabriken Petrodvorets Watch Factory som efter 1962 började kalla sig (och också märka uren) Raketa. Urverket märkt ПЧЗ.
Går som en klocka (fortfarande!!!)
Älskar tavlans ”in the spirit of kolfiber”!
Självklart på ett sovjetiskt vintage-bund!
IMG_3077.jpeg

Senast ändrad:
Klurar på Julaftonsurur...Några förslag?🎅

I övrigt är allt fint hemma och pyntat nu, ikväll skriver jag julrim och lite tomtebrev till Nissedörren. Med ett gott rödvin till!🤗

Hittade förresten ett ormskinn vid stammen på julgranen (tysk gran tydligen) när vi packa upp den. Det var lite annorlunda minst sagt😅

20231222_192153.jpg

20231221_181805.jpg

Senast ändrad:
Klurar på Julaftonsurur...Några förslag?🎅

I övrigt är allt fint hemma och pyntat nu, ikväll skriver jag julrim och lite tomtebrev till Nissedörren. Med ett gott rödvin till!🤗

Hittade förresten ett ormskinn vid stammen på julgranen (tysk gran tydligen) när vi packa upp den. Det var lite annorlunda minst sagt😅

20231222_192153.jpg

20231221_181805.jpg
För mig är det en Poljot-kronograf som gäller på julafton. Återkommer om vilken det blir.

Efter att vart havdöd i influensa så börjar nu livet återvända så sakta till det normala. Vart klocklös sedan i söndags, men nu är det ändring på det!

Kör Zim ikväll!
20231222_203353.jpg
Samma här...Hur länge låg du?
Jag har varit risig i tre veckor, yngsta dotter har hosta och haft ont i halsen i snart 4 V, förra söndagen fick vi positivt på covid, sen pigga hon på sig och åkte förmodligen på influensan 41,5 graders feber fram till idag. Bättre idag så julen är räddad ser det ut som👍😀

Samma här...Hur länge låg du?
Jag har varit risig i tre veckor, yngsta dotter har hosta och haft ont i halsen i snart 4 V, förra söndagen fick vi positivt på covid, sen pigga hon på sig och åkte förmodligen på influensan 41,5 graders feber fram till idag. Bättre idag så julen är räddad ser det ut som👍😀

Jobbigt! Febern började i söndags, idag är första dagen jag eventuellt vart feberfri (inte tagit tempen idag dock).

Tyckte så synd om mig så jag beställde ett stereomikroskåp! Japp, jag skall ha den för att skruva ryska klockor! 😇

Senast ändrad:
Jag och Alexei Leonovs "Strela" har stekt köttbullar till julafton under halva kvällen och natten. När ska vi dedikerade nattugglor lära oss att börja tidigare? Antagligen aldrig. Hursom, ett gammalt familjerecept i flera generationer är åter igen framtaget inför jul, och ja, nu äntligen färdigstekta. Himmelskt goda är de, dessa finlandssvenska köttbullar. Påminner lite om Wallenbergare fast i miniformat.

Vänner, ha en helt fantastisk och fröjdefull Jul! Ta hand om er och era närmaste! God Jul! ☺️ 🎅 🎄

20231223_024921.jpg

Leonov insisterar på att vi skulle bjuda er på ett sovjetiskt julkort (egentligen nyårskort). ©️Telegram-kanal "soviet_postcards".

IMG_20231214_123049_607.jpg

Tillbaka
Topp