• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ska bli spännande att se hur S24 Ultra presterar med sin AI-teknik, får återkomma om ca 3 veckor 🤩

S21 Ultra fixar delvis skarpa bilder, men kanterna flyter alltid ut... Följande bild på min Strela 3133 var den bästa av flera 🤣

Screenshot_20240120_224409_Gallery.jpg
Ajfån släng dig i väggen!!🤣
image.jpg

Äh, tar en till.

Vostok Komandirskie 2414 som kom häromdagen
Repigt glas, bezel som tappat färg och boetten rätt sliten (framför allt på baksidan). Köptes som donator (har redan en likadan i bättre skick).
20240121_150222.jpg

Hade samma boett i bättre skick utan krona och glas (dock annan bezel). Flytta över glaset och slipade och bytte tavla. Tavlan kom lös i ett tidigare paket.

Blev rätt bra 😇
20240121_154335.jpg

20240121_154155.jpg

Härliga måndagen till ära bär jag mitt underbara Komandirskie-fältur i första utgåvan - Gen. 1A.
3AKA3 MO CCCP.
Klockan lämnade Oleg samma år som jag lämnade min mors mage - 1965.
Text på baksidan: В.М. Евтушевскому от лич. сост. в-ч 32451 1967 г.
(Gift to V.M. Yevtushevsky from the personnel of military unit 32451 1967.)
Den som kan googledetektiva och hitta var denna "unit 32451" huserade och gjorde: PRESENT!!!
Såklart på finfint sovjetiskt bund av dålig kvalitet.

I eftermiddag skall jag lämna plasma, så vätskeladdning inledd.
Som synes med min klenod: vattenflaska från amerikanska Marinkåren (USMC) som jag erhöll på ett mönstringskontor 2012, när jag inte kunde låta bli att testa deras uttagningstest: "gör 20 räckhävningar i stång så platsar du i USMC!"
Jag var febrig, men gjorde just 20 st.
Jag tog min flaska och gick; jag förblev svensk 💪
;)
IMG_3160.jpg

IMG_3161.jpg

(Och nej, datumet är aldrig rätt. Ser det inte ...)

Lite kärringen-mot-strömmen skippar jag TisdagsTunnan, och kör istället Tiny Tuesday.
Med min goa Zvezda (Звезда - “Star”).
Verket märkt: 3-53 - d.v.s. tillverkat Q3 1953, och alltså 70 stabila år ung i år, och i höst börjar på det 71:a!
På ett magnifikt brett bund som gör klockan ENORM! ;)

För några år sedan var jag enormt avogt inställd mot bund OCH mot små klockor, och ville helst ha tuffelituffa dykare på +50mm.
Efter grundlig KBT har jag funnit en absolut favorit i denna minimala klocka och på just bund. Love it!
(Djävulen KAN bli religiös!)
IMG_3163.jpg

IMG_3164.jpg

Senast ändrad:
Lite kärringen-mot-strömmen skippar jag TisdagsTunnan, och kör istället Tiny Tuesday.
Med min goa Zvezda (Звезда - “Star”).
Verket märkt: 3-53 - d.v.s. tillverkat Q3 1953, och alltså 70 stabila år ung i år, och i höst börjar på det 71:a!
På ett magnifikt brett bund som gör klockan ENORM! ;)

För några år sedan var jag enormt avogt inställd mot bund OCH mot små klockor, och ville helst ha tuffelituffa dykare på +50mm.
Efter grundlig KBT har jag funnit en absolut favorit i denna minimala klocka och på just bund. Love it!
(Djävulen KAN bli religiös!)
IMG_3163.jpg

IMG_3164.jpg
Helt rätt! Om en klocka käns lite för späd är bund rätt medicin. Själv tycker jag att 18 mm band känns lite smalt (420 klockorna tex) och trivs med att sätta bund på dem .
Men såklart även på en tunna!
Fortsatt trevlig tisdag krabater!
20240123_121323.jpg

I och med att @MAz_666 visade upp sin Zvezda blev jag omedelbart gravt inspirerad att plocka upp en av mina sådana skönheter från klocklådornas trygga mörker. Själv har jag ju då aldrig riktigt förstått det fantastiska med bund, utan förlitar mig till underbart syntetiskt singel pass-band, fö inhandlat genom samme @MAz_666 :)

I utförande på detta 18-mm-band förmedlar klockan en underbar retrokänsla som jag bara älskar. Det kan noteras att avståndet mellan bandhornen endast är 16 mm (!), men ett 18 mm mjukt band kan utan svårigheter träs på plats. Med i helheten bör man även väga in att jag inte riktigt är begåvad med några skogshuggarhandleder. Boetten har fast monterade bandstift, vilket gör att singel pass nästan är det enda som fungerar.

1706082826571.png

Nedan även ett inlägg med lite historik bakom Zvezda som jag skrev för några år sedan:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp