• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Lite eftermiddagskaffe.
20240124_143540.jpg

När man skruvar ur och i kronan kärvar det och gnisslar.
Jag har visst fått rost på gängorna på kronhalsen.
20240125_192903.jpg
20240125_190838.jpg

Visst ser det väl ut som nåt sånt.
Jag tänker att man skulle ta en tandpetare och pilla dit lite fett av något slag. Men vad?
Ni som kan detta. Vad ska det vara för fett, och vad ska det absolut inte vara man kletar dit?

20240125_192903.jpg
20240125_190838.jpg

Jag tänker att man skulle ta en tandpetare och pilla dit lite fett av något slag. Men vad?
Ni som kan detta. Vad ska det vara för fett, och vad ska det absolut inte vara man kletar dit?

Bra fråga faktiskt, borde väl vara något som inte påverkar packningen. Kanske en pytteliten droppe silikonolja?

20240125_192903.jpg
20240125_190838.jpg

Bra fråga faktiskt, borde väl vara något som inte påverkar packningen. Kanske en pytteliten droppe silikonolja?
Ja lite besynnerligt med en dykare som inte klarar Östersjöns bräckta vatten utan att rosta kan man tycka. Men så dramatiskt är det ju faktiskt inte. De andra Amphibiorna har jag också badat med och där har detta inte hänt.
Förmodligen är det väl olika batcher med kronhalsar av lite olika kvalitet. Det är ju ändå ett budgetmärke får vi medge även om vi gillar dessa klockor.
Nåväl nu tänkte jag göra något åt det. Just det, inte något som påverkar packningen och inte något som rinner in i urverket.
Silicon fett brukar man väl ha till packningarna, brukar man inte det? Var köper man sånt? Borde väl funka....🤔

Edit. Såg förresten att Jody i JustOneMoreWatch råkade ut för detta med rost på kronhalsen på sin Scuba Dude.

Senast ändrad:
Ja lite besynnerligt med en dykare som inte klarar Östersjöns bräckta vatten utan att rosta kan man tycka. Men så dramatiskt är det ju faktiskt inte. De andra Amphibiorna har jag också badat med och där har detta inte hänt.
Förmodligen är det väl olika batcher med kronhalsar av lite olika kvalitet. Det är ju ändå ett budgetmärke får vi medge även om vi gillar dessa klockor.
Nåväl nu tänkte jag göra något åt det. Just det, inte något som påverkar packningen och inte något som rinner in i urverket.
Silicon fett brukar man väl ha till packningarna, brukar man inte det? Var köper man sånt? Borde väl funka....🤔

Edit. Såg förresten att Jody i JustOneMoreWatch råkade ut för detta med rost på kronhalsen på sin Scuba Dude.
Jag har hemma så om du vill ha en zip påse som räcker till många klockor dra ett pm.👍😄
Jag brukar smörja mina packningar(baklock,kronhals och krona)vid service och montage.

Jag köpte billig tub på Biltema som räcker ett par hundra år:

20240125_192903.jpg
20240125_190838.jpg

De flesta fett funkar för detta. Vitt vaselin gör säkert jobbet och färgar inte om du skulle råka få det på kläderna, men en droppe rapsolja eller vad du nu har i köket funkar också. Symaskinsolja är också ofärgat

Jag köpte billig tub på Biltema som räcker ett par hundra år:
Jag har tidigare berättat en lite pinsam historia om mitt införskaffande av fett.
Nu är detta fett (ibland benämnt Armaturfett) främst till för "vattentätheten" sett till packningar, och inte ngt sorts anti-rostmedel som typ 5.56
Men en jobbig historia ...

Senast ändrad:
Jag har hemma så om du vill ha en zip påse som räcker till många klockor dra ett pm.👍😄
Jag brukar smörja mina packningar(baklock,kronhals och krona)vid service och montage.
Det är ju idel vänlighet och hjälpsamhet i det här sällskapet. Stort tack broder @Beo för erbjudandet.
Jag tog dock en sväng till Jula efter jobbet och inhandlade en tub. Lär ju räcka i en evighet om jag inte kommer på nåt mer bra användningsområde.
20240126_155148.jpg

Komandirskie från 70-talet. Lite fel kombo av delar, denna generation av Komandirskie så ska ha guldiga visare i guldig boett, har jag fått lära mig. Sekundvisaren kan vara av fel typ också. Jag köpte den så här och använder den som den är. Får se om jag någon gång switschar delar och gör den mer original.
1706376221185.jpeg

Komandirskie från 70-talet. Lite fel kombo av delar, denna generation av Komandirskie så ska ha guldiga visare i guldig boett, har jag fått lära mig. Sekundvisaren kan vara av fel typ också. Jag köpte den så här och använder den som den är. Får se om jag någon gång switschar delar och gör den mer original.
1706376221185.jpeg
Riktigt trevlig som den är med.😊👍

1706376221185.jpeg

Snygg! Bara nördar som ser det där!

Tillbaka
Topp