• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Idag spetsar vi dykaren rakt i magen

IMG_7968.jpeg

Valentina Tereshkova

Den röda tråden i min samling är ju egentligen marina klockor. Det har ju gjorts några snedsteg och det är väl ok när man hittar fynd?
Jag tror att referensnumret på den här klockan är 280794. Min klocka saknar dokumenten tyvärr.
Även om det aldrig har bekräftats så sägs det att kosmonauten på urtavlan föreställer Valentina Tereshkova. Hon är den första kvinnan som flög ut i rymden med sin flygning 1963 och hon är fortfarande den enda kvinnan som gjort en flygning ut i rymden på egen hand.
Med risk för att låta politisk så tycker jag att Sovjet visade - med sitt rymdprogram - att de var en riktigt, riktigt stor nation.

20240129_210113.jpg

Urtavlor med det här motivet har gjorts i olika omgångar. Två av urtavlorna är stämplade med CCCP som ursprungsland och den tredje är - precis som min på bilden - "transitional". D.v.s. den saknar ursprungsmärkning på urtavlan. Därför kan man säga att urtavlan är från tidigt 90-tal. Jag vet inte om det är p.g.a. att urtavlan var väldigt populär eller om upplagorna av de här urtavlorna var väldigt liten men de är ovanliga att hitta. Det är inte omöjligt att hitta dem dock.
Det finns oäkta urtavlor med det här motivet och det var frestande att köpa en så'n för att kunna lägga klockan i samlingen men nu har jag ett orginal i samlingen istället. Tålamod.
Skillnaden mellan orginalen och kopiorna tror jag främst är att orginalen har upphöjda index vid de flesta timmarna och ramen runt datumrutan. Kopiorna saknar ramen runt datumet och indexen är tryckta direkt på urtavlan.
Urverket i just den här klockan är inte i bästa skick. Sekundvisaren "hackar" betänkligt och den går väldigt fort. Magnetiserad? Även om jag inte har öppnat den ännu så verkar det vara en vanlig automatisk 2416b i klockan.
Snygg och cool urtavla!

Senast ändrad:
Valentina Tereshkova

Den röda tråden i min samling är ju egentligen marina klockor. Det har ju gjorts några snedsteg och det är väl ok när man hittar fynd?
Jag tror att referensnumret på den här klockan är 280794. Min klocka saknar dokumenten tyvärr.
Även om det aldrig har bekräftats så sägs det att kosmonauten på urtavlan föreställer Valentina Tereshkova. Hon är den första kvinnan som flög ut i rymden med sin flygning 1963 och hon är fortfarande den enda kvinnan som gjort en flygning ut i rymden på egen hand.
Med risk för att låta politisk så tycker jag att Sovjet visade - med sitt rymdprogram - att de var en riktigt, riktigt stor nation.

20240129_210113.jpg

Urtavlor med det här motivet har gjorts i olika omgångar. Två av urtavlorna är stämplade med CCCP som ursprungsland och den tredje är - precis som min på bilden - "transitional". D.v.s. den saknar ursprungsmärkning på urtavlan. Därför kan man säga att urtavlan är från tidigt 90-tal. Jag vet inte om det är p.g.a. att urtavlan var väldigt populär eller om upplagorna av de här urtavlorna var väldigt liten men de är ovanliga att hitta. Det är inte omöjligt att hitta dem dock.
Det finns oäkta urtavlor med det här motivet och det var frestande att köpa en så'n för kunna lägga klockan i samlingen men nu har jag ett orginal i samlingen.
Skillnaden mellan orginalen och kopiorna tror jag främst är att orginalen har upphöjda index vid de flesta timmarna och ramen runt datumrutan. Kopiorna saknar ramen runt datumet och indexen är tryckta direkt på urtavlan.
Urverket i just den här klockan är inte i bästa skick. Sekundvisaren "hackar" betänkligt och den går väldigt fort. Magnetiserad? Även om jag inte har öppnat den ännu så verkar det vara en vanlig automatisk 2416b i klockan.
Snygg och cool urtavla!

Min hälsar!

Stjärnan utan vitt runt ikring. Och tre konturer framför visiret. Och några andra detaljer skiljer också på hjälmen. Vad jag förstått så brukar denna version nedan ha sovjet-märkning (enl sidan sovietaly.it) men det har inte detta exemplar utan är i transitionalutförande men med tidigare sovjet-varianten på figuren. Den har också den sekundvisare som en del säger ofta förekommer mest tidigare än den utan lumedutten på(?)

Trc1w.jpg

Senast ändrad:
Valentina Tereshkova

20240129_210113.jpg

Det finns oäkta urtavlor med det här motivet och det var frestande att köpa en så'n för kunna lägga klockan i samlingen men nu har jag ett orginal i samlingen.
Snygg och cool urtavla!
Grattis till en riktigt smutt klocka till samlingen!😍👍

Min hälsar!

Stjärnan utan vitt runt ikring. Och tre konturer framför visiret. Och några andra detaljer skiljer också på hjälmen. Vad jag förstått så brukar denna version nedan ha sovjet-märkning (enl sidan sovietaly.it) men det har inte detta exemplar utan är i transitionalutförande men med tidigare sovjet-varianten på figuren. Den har också den sekundvisare som en del säger ofta förekommer mest tidigare än den utan lumedutten på(?)

Trc1w.jpg
Ah! Den har Amphibian-visare.
Typiskt för "traditional-klockor" är att delar brukar blandas lite hej vilt. "Man tager vad man haver" liksom.

Jag grämer mig fortfarande för att jag missade en NOS sådan märkt CCCP för något år sedan. Verkligen en klocka som väcker ha-begär och jag håller med dig om att det inte inre riktigt lockar att satsa på en eftermarknadstavla.
Jag samlar ju och då vill man hitta orginal till samlingen men sen har jag upptäckt tjusningen i att "modda" med frankengrejer. Tanken var att jag skulle köpa en fejkad Tereshkova-urtavla och sen modda en kul klocka. En riktig "slit-och-släng-klocka" men "Samlaren" i mig sa nej. Jag gillar orginalurtavlan för mycket.
Klockan som jag fick igår är inte i något vidare skick. På 12 timmar så har den "fortat" sig 5 timmar. Tveksamt om jag är urmakare nog för att få ordning på urverket. Jag ska ge den en omgång med avmagnetiseringsmaskinen senare. Klockan kanske har magnetiserats i postsorteringen?

Jag samlar ju och då vill man hitta orginal till samlingen men sen har jag upptäckt tjusningen i att "modda" med frankengrejer. Tanken var att jag skulle köpa en fejkad Tereshkova-urtavla och sen modda en kul klocka. En riktig "slit-och-släng-klocka" men "Samlaren" i mig sa nej. Jag gillar orginalurtavlan för mycket.
Klockan som jag fick igår är inte i något vidare skick. På 12 timmar så har den "fortat" sig 5 timmar. Tveksamt om jag är urmakare nog för att få ordning på urverket. Jag ska ge den en omgång med avmagnetiseringsmaskinen senare. Klockan kanske har magnetiserats i postsorteringen?

Låter onekligen som magnitisering eller olja på balansfjädern som gör att den klibbar ihop och går fortare...

WIN_20240130_10_50_25_Pro.jpg

Avmagnetiseringsmaskinen gjorde ingen skillnad. Balansfjädern ser inte helt knasig ut. Urverket måste nog rengöras från grunden?

På vänster sida ser det helt ok ut, på höger sida är det lite svårare och se med den bilden. Skulle den vara ok kanske det går o rucka?

Flytta spaken nere till höger lite försiktigt (tror det är rätt håll jag markerat) så den lilla pekaren längst upp går mot minus.

Ställ tiden och kontrollera efter en timme hur mycket det skiljer sig.
WIN_20240130_10_50_25_Pro.jpg

Senast ändrad:
Nu är jag ute i områden jag inte kan, men tänker ändå att om verket var i behov rengöring borde det inte gå för sakta då?
Sant så sant. Så tänker en man som tänker efter före....
De här urverken är så billiga så att bara byta urverk skulle lösa problemet enkelt men det här urverket är stämplat "S.U." och de brukar jag vilja ha kvar i klockorna de kommer i.
Klockan går både för fort och har redan stannat, ca 15 timmar efter fullt uppdrag.

Ibland kan det vara att man inte märker stelnad olja på fjädern då de den inte fastnat ihop men bara stelnat så fjädern inte böjer sig som den ska av oljan. Eller nån kan ha petat isär den men det är olja ändå kvar. Då kan de forta sig. Har jag haft på ett fickur. Var inte så lätt att få bort. Eller så kan stelnad olja i gångverket få den att gå fortare då det kan uppstå vibrationer av den stelnade olja. Har det sagts mig.

Men kan förstås vara nåt helt annat också.

När livet ger en hög med sura citroner (läs kvinnor...😉) i knäet och man tvingas reducera sin ryssurssamling och det är minst sagt svårt att välja bort😳
Då får man göra Margeritas av citronerna och glädjas åt det lilla😅

En riktig Margerita är två ur jag väntat länge på och fick idag med hjälp av @Samlaren och som definitivt är keepers i samlingen!😎

Från vänster till höger...

Original Vostok Supercompressor, olika siffror på hur många som finns kvar men ca 30-tal. Inköpt på 90-talet, legat i låda tills servad av @Beo

Limiterad Vostok Supercompressor re-issue av Meranom 800b28 nr 110/250, köpt av @Samlarn

NY!! Limiterad Vostok Superkomressor WatchUSeek projekt med strul där. 98 st. tillverkade, 59 med orange 12:a och 39 st med grön - min är grön

Ny!!! Limiterad Vostok DeCompressor WatchUSeek projekt 100 st, två varianter, 50 st Oranga. Ingen superkompressor men riktigt trevlig måste jag säga!

Keepers är lätt att hitta i samlingen, de som ska bort är svårare😅

Någon som har tips på vad som saknas i Vostok kompressor gänget?
Någon trevlig re-issue jag missat? Inte aktuellt med inköp nu, men räknar med att framtiden kommer med vindruvor istället för citroner😉

20240130_153053.jpg

Tunna-tisdag OCH Date-Night med kära hustrun på finrestaurang: då tar man på sig klenoden!
En av de första Vostoktunnorna:
Vostok Amphibian #1190728.
Ca 1979.
Kupolkrona och satt på värsta sovjetiska raggarlänken. Oskön; sladdrig deluxe; men oj så cool!
IMG_3172.jpeg

Tillbaka
Topp