Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Valentina Tereshkova
Den röda tråden i min samling är ju egentligen marina klockor. Det har ju gjorts några snedsteg och det är väl ok när man hittar fynd?
Jag tror att referensnumret på den här klockan är 280794. Min klocka saknar dokumenten tyvärr.
Även om det aldrig har bekräftats så sägs det att kosmonauten på urtavlan föreställer Valentina Tereshkova. Hon är den första kvinnan som flög ut i rymden med sin flygning 1963 och hon är fortfarande den enda kvinnan som gjort en flygning ut i rymden på egen hand.
Med risk för att låta politisk så tycker jag att Sovjet visade - med sitt rymdprogram - att de var en riktigt, riktigt stor nation.
Urtavlor med det här motivet har gjorts i olika omgångar. Två av urtavlorna är stämplade med CCCP som ursprungsland och den tredje är - precis som min på bilden - "transitional". D.v.s. den saknar ursprungsmärkning på urtavlan. Därför kan man säga att urtavlan är från tidigt 90-tal. Jag vet inte om det är p.g.a. att urtavlan var väldigt populär eller om upplagorna av de här urtavlorna var väldigt liten men de är ovanliga att hitta. Det är inte omöjligt att hitta dem dock.
Det finns oäkta urtavlor med det här motivet och det var frestande att köpa en så'n för kunna lägga klockan i samlingen men nu har jag ett orginal i samlingen.
Skillnaden mellan orginalen och kopiorna tror jag främst är att orginalen har upphöjda index vid de flesta timmarna och ramen runt datumrutan. Kopiorna saknar ramen runt datumet och indexen är tryckta direkt på urtavlan.
Urverket i just den här klockan är inte i bästa skick. Sekundvisaren "hackar" betänkligt och den går väldigt fort. Magnetiserad? Även om jag inte har öppnat den ännu så verkar det vara en vanlig automatisk 2416b i klockan.
Snygg och cool urtavla!
Grattis till en riktigt smutt klocka till samlingen!Valentina Tereshkova
Den röda tråden i min samling är ju egentligen marina klockor. Det har ju gjorts några snedsteg och det är väl ok när man hittar fynd?
Jag tror att referensnumret på den här klockan är 280794. Min klocka saknar dokumenten tyvärr.
Även om det aldrig har bekräftats så sägs det att kosmonauten på urtavlan föreställer Valentina Tereshkova. Hon är den första kvinnan som flög ut i rymden med sin flygning 1963 och hon är fortfarande den enda kvinnan som gjort en flygning ut i rymden på egen hand.
Med risk för att låta politisk så tycker jag att Sovjet visade - med sitt rymdprogram - att de var en riktigt, riktigt stor nation.
Urtavlor med det här motivet har gjorts i olika omgångar. Två av urtavlorna är stämplade med CCCP som ursprungsland och den tredje är - precis som min på bilden - "transitional". D.v.s. den saknar ursprungsmärkning på urtavlan. Därför kan man säga att urtavlan är från tidigt 90-tal. Jag vet inte om det är p.g.a. att urtavlan var väldigt populär eller om upplagorna av de här urtavlorna var väldigt liten men de är ovanliga att hitta. Det är inte omöjligt att hitta dem dock.
Det finns oäkta urtavlor med det här motivet och det var frestande att köpa en så'n för kunna lägga klockan i samlingen men nu har jag ett orginal i samlingen.
Skillnaden mellan orginalen och kopiorna tror jag främst är att orginalen har upphöjda index vid de flesta timmarna och ramen runt datumrutan. Kopiorna saknar ramen runt datumet och indexen är tryckta direkt på urtavlan.
Urverket i just den här klockan är inte i bästa skick. Sekundvisaren "hackar" betänkligt och den går väldigt fort. Magnetiserad? Även om jag inte har öppnat den ännu så verkar det vara en vanlig automatisk 2416b i klockan.
Snygg och cool urtavla!
Ah! Den har Amphibian-visare.Min hälsar!
Stjärnan utan vitt runt ikring. Och tre konturer framför visiret. Och några andra detaljer skiljer också på hjälmen. Vad jag förstått så brukar denna version nedan ha sovjet-märkning (enl sidan sovietaly.it) men det har inte detta exemplar utan är i transitionalutförande men med tidigare sovjet-varianten på figuren. Den har också den sekundvisare som en del säger ofta förekommer mest tidigare än den utan lumedutten på(?)
Jag samlar ju och då vill man hitta orginal till samlingen men sen har jag upptäckt tjusningen i att "modda" med frankengrejer. Tanken var att jag skulle köpa en fejkad Tereshkova-urtavla och sen modda en kul klocka. En riktig "slit-och-släng-klocka" men "Samlaren" i mig sa nej. Jag gillar orginalurtavlan för mycket.Jag grämer mig fortfarande för att jag missade en NOS sådan märkt CCCP för något år sedan. Verkligen en klocka som väcker ha-begär och jag håller med dig om att det inte inre riktigt lockar att satsa på en eftermarknadstavla.
Jag samlar ju och då vill man hitta orginal till samlingen men sen har jag upptäckt tjusningen i att "modda" med frankengrejer. Tanken var att jag skulle köpa en fejkad Tereshkova-urtavla och sen modda en kul klocka. En riktig "slit-och-släng-klocka" men "Samlaren" i mig sa nej. Jag gillar orginalurtavlan för mycket.
Klockan som jag fick igår är inte i något vidare skick. På 12 timmar så har den "fortat" sig 5 timmar. Tveksamt om jag är urmakare nog för att få ordning på urverket. Jag ska ge den en omgång med avmagnetiseringsmaskinen senare. Klockan kanske har magnetiserats i postsorteringen?
Hur får man bort eventuell olja från balansfjädern?Låter onekligen som magnitisering eller olja på balansfjädern som gör att den klibbar ihop och går fortare...
Enligt min lokala urmakare som hjälpte mig med detta problem på min Omega är det en liten droppe alkohol på balansfjädern som avhjälper detta.Hur får man bort eventuell olja från balansfjädern?
Enligt min lokala urmakare som hjälpte mig med detta problem på min Omega är det en liten droppe alkohol på balansfjädern som avhjälper detta.
Enligt min lokala urmakare som hjälpte mig med detta problem på min Omega är det en liten droppe alkohol på balansfjädern som avhjälper detta.
Avmagnetiseringsmaskinen gjorde ingen skillnad. Balansfjädern ser inte helt knasig ut. Urverket måste nog rengöras från grunden?
Nu är jag ute i områden jag inte kan, men tänker ändå att om verket var i behov rengöring borde det inte gå för sakta då?
Avmagnetiseringsmaskinen gjorde ingen skillnad. Balansfjädern ser inte helt knasig ut. Urverket måste nog rengöras från grunden?
Sant så sant. Så tänker en man som tänker efter före....Nu är jag ute i områden jag inte kan, men tänker ändå att om verket var i behov rengöring borde det inte gå för sakta då?
Dagens leverans från Ukraina var en Fridge i exportutförande. Inte mint men helt OK skick.