Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har den här klockan i min ägo. Ni som vet lite mer kanske kan säga ungefärligt årtal och referensnummer?
Det enda jag kan uttyda är att den är från Sovjet och att urverket är manuellt.
Tusen tack. Urtavlan är blå, fotografen är dock i vanlig ordning undermålig.70/80-tal (har inte riktigt koll). Boett 119 dvs, dvs ref 1190xxx där xxx skall ersättas med tavlan refnr (vet ej det). Finns massa inskannade dokument på wus, med en länk till flertalet gamla kataloger, där hittar du nog din tavla om du letar lite.
Edit:
Urverk är ett Vostok 2209.
Hittade denna, dock blå urtavla, din är svart?
Det är alltså en Vostok Ampibian. Som redan har nämnts heter boetten 1190 och den i sin tur introducerades på Amphibian-klockorna under sent 70-tal. Urverket i samtliga dessa är det beprövade manuella 2209, som släpptes redan på 60-talet.
Har den här klockan i min ägo. Ni som vet lite mer kanske kan säga ungefärligt årtal och referensnummer?
Det enda jag kan uttyda är att den är från Sovjet och att urverket är manuellt.
Kan inte se det hemska med det bundet, bara det hemskt coola!!Två dagars häng med allt från ÖB, C MUST m.fl. potentater - då tarvar det en potent klocka.
Vostok Komandirskie Gen 1A
"Chistopol" 3AKA3 MO CCCP.
CIRKA 1965, på ett sovjetisk hemskt men hemskt coolt bund.
Bild 3: GLASEXTAS!
Go’ fredag klockomaner!!!
Alltså...Kan inte se det hemska med det bundet, bara det hemskt coola!!
Även jag har kvar att upptäcka tjusningen med bund... Men det är ju bra att det finns riktiga klockband ocksåAlltså...
Själv är jag inte lika klar (säker?) på officiella benämningar i "generationer" avseende tunnan 1190.Det är alltså en Vostok Ampibian. Som redan har nämnts heter boetten 1190 och den i sin tur introducerades på Amphibian-klockorna under sent 70-tal. Urverket i samtliga dessa är det beprövade manuella 2209, som släpptes redan på 60-talet.
Modellen du har tillhör det som kan kallas för generation två av 1190, men ditt exemplar är lite speciellt, eftersom det har den (vackra) kupolformade kronan som satt på den första generationen. Denna krona är gjord i förkromad mässing. De pilformade visarna är samtidigt typiska för gen. 2. Dessa ersatte de ursprungliga som på grund av sin form brukar kallas för paddelvisare. Urtavlan på din klocka är relativt vanlig och hör definitivt hemma bland klockor i den andra generationen.
Nedan mitt exemplar av samma modell, som har den nyare kronan med hölje i rostfritt stål. I övrigt tycks det vara samma klocka.
Nedan exempel på 1190 från båda generationerna, så du tydligt kan se skillnaderna.
Det kan vara så att en uppdelning i två generationer är en förenkling, men är det inte så att de som du specar som gen1 1 resp 2 introducerades vid ungefär samma tidsperiod, dvs sent 70-tal? (Bara undrar och är absolut inte säker på hur det egentligen ligger till.)Själv är jag inte lika klar (säker?) på officiella benämningar i "generationer" avseende tunnan 1190.
Skall man tro t.ex. italienska vostokamphibiacccp.altervista.org så fanns det t.ex. en ovanlig första modell med väldigt lika attribut som militära NVCh-modellen.
Kupolkrona och karakteristiska tavlan.
Så lilla jag skulle nog kalla den för gen1, och sedan de nästa med "lume-plattorna" som index möjligen 2.
Men även dom med paddelvisare och kupolkrona.
Skall man sedan vara den som är den, blev nog modellerna med "knarkiga 12:an och 6:an" nästa generation (3?) då de fortfarande hade paddlar och kupol.
Det var ju efter dessa man började med Amphibian-visarna, och med kapsylkronan (skulle dom då kanske benämnas 4-orna?)
Det var ju efter de med metallindex man sedan släppte de andra med mer målade tavlor (är dom 5-orna??? ) som just denna:
Det skall inte vara lätt ...
Vackert!Sturmanskie Strela får pryda inför kvällen. Trevlig helg, kosmonauter!
Äh, vi tar en bild på motorn också...
Vackert!
Lite sent, men stort grattis!! ❤
På förlossningen och väntar på att få åka hem. Blev bråttom in igår, så jag hann inte byta om till någon praktisk klocka. Alla i familjen mår bra
Happy wife; happy life!Fy fan för mall of scandinavia
Been there, done thatFy fan för mall of scandinavia