• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Okej, klockbyte igen till klockan som började dagen (haft en Lorus som jag köpte idag på Röda korset en kortare sväng samt löparklockan under en liten tur)...

Podeda CCCP
Ny för mig, fungerar fint
20240309_175124.jpg

Hej! Jag heter Lars och registrerade mig här redan 2019 men har inte varit aktiv på länge. Jag började samla på ryska klockor för cirka 13 år sedan när jag var föräldraledig med vår dotter. Det var spännande att försöka skapa en så komplett samling som möjligt och jag kom väl upp i över 150 klockor innan jag varvade ned lite. En del är alldagliga, andra exklusiva med en spännande historia. Jag har exempelvis en Cosmonavigator som flugit upp till rymdstationen ISS två gånger! Jag var under en period aktiv på ett annat forum, Watchuseek, där jag under pseudonymen Lucidor skrev ganska mycket, varav några inlägg blev mer av karaktären av artiklar.

Efter flera år samlande så är jag nu i ett läge då jag ska försöka krympa samlingen något. Några riktigt sällsynta klockor har jag redan sålt till samlare i Ryssland och Slovenien men det finns mycket kvar. Jag undrar därför om det är någon speciell typ av klockor som kan vara av intresse att visa upp här? Om inte annat så kan det ju vara kul att diskutera dem och deras historia.
Häftigt! Ja jag tror också att det mesta är av intresse att se, så bomba på med bilder. Jag och säkert andra är sugna på se wire lugs klockor om du har, jag vet ju att ryssarna knåpade ihop en del trevliga såna 🙂

Häftigt! Ja jag tror också att det mesta är av intresse att se, så bomba på med bilder. Jag och säkert andra är sugna på se wire lugs klockor om du har, jag vet ju att ryssarna knåpade ihop en del trevliga såna 🙂
Ryssarna knåpade ihop en hel del trevliga klockor. Wire lugs är fett unika och finns bara på en mycket speciell militär upplaga. NVCh-30.
De tillverkade en hel del andra trevliga klockor också.

Hej! Jag heter Lars och registrerade mig här redan 2019 men har inte varit aktiv på länge. Jag började samla på ryska klockor för cirka 13 år sedan när jag var föräldraledig med vår dotter. Det var spännande att försöka skapa en så komplett samling som möjligt och jag kom väl upp i över 150 klockor innan jag varvade ned lite. En del är alldagliga, andra exklusiva med en spännande historia. Jag har exempelvis en Cosmonavigator som flugit upp till rymdstationen ISS två gånger! Jag var under en period aktiv på ett annat forum, Watchuseek, där jag under pseudonymen Lucidor skrev ganska mycket, varav några inlägg blev mer av karaktären av artiklar.

Efter flera år samlande så är jag nu i ett läge då jag ska försöka krympa samlingen något. Några riktigt sällsynta klockor har jag redan sålt till samlare i Ryssland och Slovenien men det finns mycket kvar. Jag undrar därför om det är någon speciell typ av klockor som kan vara av intresse att visa upp här? Om inte annat så kan det ju vara kul att diskutera dem och deras historia.
Imponerande! Har du någon Agat Chs 191 så skulle det vara intressant. Både att få se den ev läckerbiten men även köpa om du skulle sälja 😍

Senast ändrad:
Inte riktigt där än (som tur är) 😅🤣

Hmm. Svarar mig själv, ett gäng nya på g ifrån Ukraina, så några till, men har hyfsat långt kvar till 23497...

Sedan har jag gett mig själv köpstopp (typ om inget speciellt skulle dyka upp).

Har iofs vart lite sugen på någon större lot, med 300/500 klockor eller så, men då har man ju o göra i några år bara och putsa rent dom 😂. Tur att man har någon slags spärr iallafall... 😇

Funderar på om en Komandriskievecka skulle vara ett bra tema? Eller kanske en månad?

Nåja, börjar veckan med en Vostok KGB Generalskie medans jag funderar...
20240311_075700.jpg

Ha en under måndag! 😇

Det här är en Pobeda från 1952 som användes av det Tjeckoslovakiska flygvapnet. Den utmärks av en vapensköld på urtavlan tillsammans med ett unikt serienummer. Jag minns att någon på Watchuseek gjorde en sammanställning över de serienummer som var kända bland samlare men jag hittar den inte just nu. Jag vill minnas att det var runt 10-15 klockor av typen som hade identifierats.

DSCF0007.JPG

DSCF0009.JPG

DSCF0002.JPG

Det här är en Pobeda från 1952 som användes av det Tjeckoslovakiska flygvapnet. Den utmärks av en vapensköld på urtavlan tillsammans med ett unikt serienummer. Jag minns att någon på Watchuseek gjorde en sammanställning över de serienummer som var kända bland samlare men jag hittar den inte just nu. Jag vill minnas att det var runt 10-15 klockor av typen som hade identifierats.

DSCF0007.JPG

DSCF0009.JPG

DSCF0002.JPG

Oj, kul! 🤩

Har aldrig sett en sådan med den tavlan, men det finns nog inte så många av den (eller funnits).

Edit: hittade denna lista över olika modellbeteckningar för olika klockor som de verkar ha använt i Tjeckoslovakien:

DSCF0007.JPG

DSCF0009.JPG

DSCF0002.JPG
Jättefin urtavla. Boetten är inte så sliten heller. Det är någon som verkligen har tagit hand om klockan från första början.
Är det här en av de klockor som du tänkte släppa ur din samling?

DSCF0007.JPG

DSCF0009.JPG

DSCF0002.JPG
En snabb sökning på t.ex. Google leder till intressanta trådar som alla beskriver hur unik klockan är:

https://www.watchuseek.com/threads/czechoslovakian-military-pobedas.2904066/

https://www.watchuseek.com/threads/...-military-army-special-issue-ca-1957.1821346/

Det råkar även ligga ett par ute till salu på eBay:

s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/2564400374...eI6IqjxcchC1HvUyQrg7yrhw==|tkp:Bk9SR9z6stzFYw

Helt klart en unik klocka med mystisk sovjetisk bakgrund.
Det faktum att det verkar finnas kopior på klockan tolkar jag som att den är väldigt eftertraktad.

En Zvezda i ovanligt bra skick. Dessa boetter är ofta repiga och slitna men den här har klarat sig ovanligt bra. Det är dessutom en av få boetter från denna tillverkare som är stor nog att fungera som en klocka för män. Zvezda är annars mest kända för sina damur.
SAM3686crop-L.jpg

SAM3688crop-L.jpg

SAM3691crop-L.jpg

En Zvezda i ovanligt bra skick. Dessa boetter är ofta repiga och slitna men den här har klarat sig ovanligt bra. Det är dessutom en av få boetter från denna tillverkare som är stor nog att fungera som en klocka för män. Zvezda är annars mest kända för sina damur.
SAM3686crop-L.jpg

SAM3688crop-L.jpg

SAM3691crop-L.jpg
Har den där, älskar den.
Vilket toppenskick!!!
Precis som du säger är de väldigt ofta rätt slitna.
Min är från Q3 1953 med blånerade visare, men med rejält ”använd” tavla och lite repig boett.
Vet du din klockas årtal?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp