• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det här är en Raketa 24h SAE (Sovjet Antarktisk Expedition). Modellen var en begränsad upplaga speciellt ämnad för medlemmarna i sovjetiska polarexpeditioner. Den har kaliber 2623, ett urverk med 21 juveler av typen «Baltika». Den är lätt att känna igen på sin triangulära bygga. Den är stötsäker och tickar med 18 000 bph.

Urtavlan firar den 16:e expeditionen till Antarktis 1970–72 med texten: "16 САЭ". Det finns två kända typer av denna urtavla: Den ena anger SAE 16 som i det här exemplet, den andra versionen säger bara SAE utan hänvisning till en specifik expedition. Urtavlan har en illustration av den antarktiska kontinenten där de sex sovjetiska polarbaserna är markerade med röda rubiner.

Boetten är av guldpläterad mässing med baksida av stål. Ovanligt för Raketa så är den faktiskt vattentålig. Ännu mer ovanligt är att urverket är inkapslat i en antimagnetisk cylinder. Glaset fäster vid kanten av den inre cylindern vilket resulterar i en mycket tunn kant. Framifrån ser det nästan ut som att den saknar kant.

Det är inte känt hur många av dessa klockor som faktiskt tillverkades, förmodligen ett hundratal. De är sällan till salu eftersom de flesta av dem fortfarande är i besittning av familjer till polarforskarna.

Vilket leder oss till den ursprungliga ägaren av just denna klocka. Boetten är graverad «Till Bykov - Deltagare 19 SAE». Robert Ignatievich Bykov föddes 1938 i Moskva och var en högprofilerad person inom utforskning och rymdfart. Han var involverad i ett antal satelliter och missiler, bland dem Proton, Zenith och Luna. Han övervakade byggandet av nya stationer på Artarktis och reste världen runt ombord olika expeditioner.

Klockan är komplett med ask och dokument.
i-CBKgnfF-L (1).jpg

i-T9XVT8h-L (1).jpg

i-gJGkVDv-L (1).jpg

i-9n7TqgS-L.jpg

i-g9pTFLg-L (1).jpg

i-cRCnmfF-L.jpg

i-vgK7TkW-L.jpg

i-hmxm8WM (1).jpg
Plexi-porr!!!
😋😋😋😋

Det här är en Raketa 24h SAE (Sovjet Antarktisk Expedition). Modellen var en begränsad upplaga speciellt ämnad för medlemmarna i sovjetiska polarexpeditioner. Den har kaliber 2623, ett urverk med 21 juveler av typen «Baltika». Den är lätt att känna igen på sin triangulära bygga. Den är stötsäker och tickar med 18 000 bph.

Urtavlan firar den 16:e expeditionen till Antarktis 1970–72 med texten: "16 САЭ". Det finns två kända typer av denna urtavla: Den ena anger SAE 16 som i det här exemplet, den andra versionen säger bara SAE utan hänvisning till en specifik expedition. Urtavlan har en illustration av den antarktiska kontinenten där de sex sovjetiska polarbaserna är markerade med röda rubiner.

Boetten är av guldpläterad mässing med baksida av stål. Ovanligt för Raketa så är den faktiskt vattentålig. Ännu mer ovanligt är att urverket är inkapslat i en antimagnetisk cylinder. Glaset fäster vid kanten av den inre cylindern vilket resulterar i en mycket tunn kant. Framifrån ser det nästan ut som att den saknar kant.

Det är inte känt hur många av dessa klockor som faktiskt tillverkades, förmodligen ett hundratal. De är sällan till salu eftersom de flesta av dem fortfarande är i besittning av familjer till polarforskarna.

Vilket leder oss till den ursprungliga ägaren av just denna klocka. Boetten är graverad «Till Bykov - Deltagare 19 SAE». Robert Ignatievich Bykov föddes 1938 i Moskva och var en högprofilerad person inom utforskning och rymdfart. Han var involverad i ett antal satelliter och missiler, bland dem Proton, Zenith och Luna. Han övervakade byggandet av nya stationer på Artarktis och reste världen runt ombord olika expeditioner.

i-CBKgnfF-L (1).jpg

i-T9XVT8h-L (1).jpg

i-gJGkVDv-L (1).jpg

i-9n7TqgS-L.jpg

i-g9pTFLg-L (1).jpg

i-cRCnmfF-L.jpg

i-vgK7TkW-L.jpg

i-hmxm8WM (1).jpg
Den där är riktigt snygg och intressant eftersom den har anknytning till en verklig och historisk händelse. Det är ju det som är så roligt med att samla på sovjetiska klockor. Den kallas "kastrullen" ibland tror jag. Det beror väl på den speciella boetten?
Jag brukar använda min "kastrull" ibland. Det kommer ofta kommentarer om klockan när den sitter på armen. Den väcker uppseende.
Det är lite bökigt med 24-timmars klockor men jag förstår det praktiska med det på Antarktis.
Coolt med inskriptionen på boetten och ännu coolare att inskriptionen kan matchas med en person som har anknytning till expeditionen.

i-CBKgnfF-L (1).jpg

i-T9XVT8h-L (1).jpg

i-gJGkVDv-L (1).jpg

i-9n7TqgS-L.jpg

i-g9pTFLg-L (1).jpg

i-cRCnmfF-L.jpg

i-vgK7TkW-L.jpg

i-hmxm8WM (1).jpg

Kul!!! Vilken klocka!

Har sett lite varianter till salu, men antar att det är andra tavlor till klockor som såldes till gemene man.

Roligt med historien med och extra kul att veta vem den tillhört!!!

Kul!!! Vilken klocka!

Har sett lite varianter till salu, men antar att det är andra tavlor till klockor som såldes till gemene man.

Roligt med historien med och extra kul att veta vem den tillhört!!!
Nej, de där såldes inte till gemene man. Upplagan är begränsat till några hundra. Den där boetten är lite halv-knepig att göra, enligt Raketa.
Det finns Raketa Polar och Raketa Antarktida i den där boetten. Det finns en tredje - civil klocka - med en likadan boett men urtavlan ser helt annorlunda ut.

i-CBKgnfF-L (1).jpg

i-T9XVT8h-L (1).jpg

i-gJGkVDv-L (1).jpg

i-9n7TqgS-L.jpg

i-g9pTFLg-L (1).jpg

i-cRCnmfF-L.jpg

i-vgK7TkW-L.jpg

i-hmxm8WM (1).jpg
Den är ju i brutalt fint skick och historien med proveniensen därtill är ju super!kan gissa att priset ligger väl runt ett halvt par njurar?!👌🤣
Själv kör jag på min Sadko idag!😍
image.jpg

Den är ju i brutalt fint skick och historien med proveniensen därtill är ju super!kan gissa att priset ligger väl runt ett halvt par njurar?!👌🤣
Själv kör jag på min Sadko idag!😍
image.jpg
Ja, antingen lägger man upp sig på operationsbordet och donerar några organ ( :arghh: ) eller så blir det några övertidspass på jobbet. :D
Det är å andra sidan kul att gå runt med lite historia på handleden. :angel:

Senast ändrad:
Ja, antingen lägger man sig på operationsbordet och donerar några organ ( :arghh: ) eller så blir det några övertidspass på jobbet. :D
Det är å andra sidan kul att gå runt med lite historia på handleden. :angel:
Så sant som det är sagt men jag gissar att jag får köra ett ANTAL extra timmar!😄
Men det kunde faktiskt vara värt det för en sån finns ju inte 2 av.😍

Så sant som det är sagt men jag gissar att jag får köra ett ANTAL extra timmar!😄
Men det kunde faktiskt vara värt det för en sån finns ju inte 2 av.😍
Den signerade ovan finns det ju inte två exemplar av men Antarktidan finns det nog några hundra exemplar av. Man ser dem då och då. Raketa Polar har tidigare varit svårare att hitta. Det tog mig några år att hitta min. Den hittade jag i Polen, för övrigt.

En Vostok Amphibia idag med en lite ovanlig boett. Den är nämigen större än brukligt och mäter hela 42mm. Osäker på vad modellen kallas. De tillverkades i övergångsperioden och finns således både med och utan sovjetisk märkning.

SAM_5284_crop-L.jpg

SAM_5322_crop-L.jpg
Ahhh!en scuba dude titan och jag tror boetten heter 470?själv kör jag min mod idag när vädret är från sin bästa sida!😄
image.jpg

2 skott 200m😊
image.jpg

Mittåt!den heter 671 så jag står med mössan i hand.😔
Sista ettan säger att det är en boett av titan.👍
Nu skall jag verkligen inte vara "den som är den" - men även 670-modellen (vare sig i titan eller ej) är väl också en Albatross-modell?
Jag skulle killelikillgissa på att modellen är en 627.
Kolla WUS: https://www.watchuseek.com/threads/large-case-vostok-amphibia.1645346/page-4
Här såldes en klassisk strv-vostok: https://watchcharts.com/listing/4840558-fs-vostok-titanium-big-case-ref-627

Nu skall jag verkligen inte vara "den som är den" - men även 670-modellen (vare sig i titan eller ej) är väl också en Albatross-modell?
Jag skulle killelikillgissa på att modellen är en 627.
Kolla WUS: https://www.watchuseek.com/threads/large-case-vostok-amphibia.1645346/page-4
Här såldes en klassisk strv-vostok: https://watchcharts.com/listing/4840558-fs-vostok-titanium-big-case-ref-627
Du har så rätt så!!!den heter 627 och jag har tydligen skrivit fel i ett tidigare inlägg men i ett av mina första inlägg med titanen så HAR jag skrivit 627.👌😄
Tackar för din rättelse så att allt blir rätt till slut👍här bild på min.
20190127_171322.jpeg

Jag är inne på dag 18 med samma klocka nu i OWG. Visst kliar det i fingrarna för att byta till andra trevliga Sovjetiska/Ryska bekantskaper men jag håller mig kvar. Nu har jag ju valt ett väldigt trevligt ressällskap, så det går ingen nöd på mig. Dessutom är länken väldigt bekväm. Tre nyinköpta klockor kommer dock att vänta på mig när mars månad är över...
1710773152035.png

Det här är en Vostok Radio Room i en boett som kallas "Generalskie". Urverket är självuppdragande. Den nedre bilden visar klockan bredvid den vanligare manuella versionen.
SAM3556crop2-L.jpg

SAM3557crop-L.jpg

Den där är trevlig och ganska ovanlig. Min Generalskie hälsar!
1710777324125.png

Justa Generalskies!

Min RR ligger inlåst, så den hälsar med två arkivbilder.

Började med detta bygge
20210306_143015.jpg

Ser numera ut såhär. Har glasbaksida, men hittade ingen bild
20231208_123742.jpg

Tillbaka
Topp