• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag hänger mest i OWG-tråden denna månad och märker att jag därmed missar intressanta diskussioner i favorittråden. Kanske inte så förvånande iof 🙄
20240313_070547.jpg

Dagens dinka

Kör vidare på Komandiskievecka, dock bröts den redan igår då jag hade på mig en Orient med arabisk dagskiva, men man måste ju uppmärksamma رمضان som pågår just nu... Tror inte jag har någon rysk klocka som skulla passa temat (än).

Nåja, tillbaka till ämnet!

En Vostok Komandiskie 1945-1995 med uppmärksammande av ww2 med Tatarstans flagga!
20240313_083750.jpg

Jag har ju skrivit lite om Tatarstan innan, så tänker inte trötta ut er med samma information, men vad jag tror många inte vet är att Türkvizyon Song Contest 2014 hölls i regionhuvudstaden Kazan där Tatneft Arena var värd.
Tatneft_Arena.jpg

Kazan syns uppe till vänster i bild. Bild från wikipedia.
Tatar03.png

Ha en riktigt trevlig onsdag kamrater!!! 😇

Senast ändrad:
En Zvezda i ovanligt bra skick. Dessa boetter är ofta repiga och slitna men den här har klarat sig ovanligt bra. Det är dessutom en av få boetter från denna tillverkare som är stor nog att fungera som en klocka för män. Zvezda är annars mest kända för sina damur.
SAM3686crop-L.jpg

SAM3688crop-L.jpg

SAM3691crop-L.jpg

Nedrans fint skick på både tavla och boett! Den där kan inte vara använd mycket!

Gillar Zvezda, har väl två fungerande herrur, samt ett fungerande damur och en drös ickefungerande som ligger och väntar på bättre tider!

Här är damuret som funkar.
20240313_094714.jpg

Senast ändrad:
En Zvezda i ovanligt bra skick. Dessa boetter är ofta repiga och slitna men den här har klarat sig ovanligt bra. Det är dessutom en av få boetter från denna tillverkare som är stor nog att fungera som en klocka för män. Zvezda är annars mest kända för sina damur.
SAM3686crop-L.jpg

SAM3688crop-L.jpg

SAM3691crop-L.jpg
Elegant klocka. Jag saknar en rektangulär klocka i min samling.
Vad står det längst ner på urtavlan?
Har du någon bild på urverket?

Längst ned står det “ГЧЗ ПЕНЗА” d.v.s. (3rd) State Watch Factory Penza.
Alla behöver en Svezda.
Speciellt på bund!!!
Nja, jag håller hårt på min "röda tråd" i samlingen. :borg: D.v.s. marina klockor.
Lucidors klockor är självklart intressanta. Det ska bli spännande att se vad mer klockor han eventuellt släpper från sin samling. De han har visat hittills är intressanta. Den "tjeckiska" Pobedan är mega rare.

Nja, jag håller hårt på min "röda tråd" i samlingen. :borg: D.v.s. marina klockor.
Lucidors klockor är självklart intressanta. Det ska bli spännande att se vad mer klockor han eventuellt släpper från sin samling. De han har visat hittills är intressanta. Den "tjeckiska" Pobedan är mega rare.

Hittade två till salu av den mega rare:a förutom den som fanns på ebay efter 15min letande, så hyfsat ovanlig. 😁

Hur många rektangulära dykare finns det? Eller rektangulära med marintema?!

Här kommer några fler bilder. Urverket är stämplat 4:e kvartalet 1959.
WhatsApp Bild 2023-11-01 kl. 19.27.04_94b9dcc5.jpg

WhatsApp Bild 2023-11-01 kl. 19.26.32_4b7ac438.jpg

WhatsApp Bild 2023-11-01 kl. 19.27.15_feeedbd9.jpg

WhatsApp Bild 2023-11-01 kl. 19.27.36_041b0ff2.jpg
Jag fyller på med en av mina två Zvezda (har en till i sämre skick). Bund inte riktigt min grej, så här i stället på underbart syntetiskt singel pass, införskaffade via @MAz_666.
Edit: Jag vill påpeka att detta är ett gammalt foto. OWG tillåter ju inte att man byter klocka under mars månad 🙂
1706082826571.png

Senast ändrad:
God morgon på er!
Det är fredag och jag räknar till 15 dagar med samma underbara tunna på handleden iom att jag deltar i OWG i år. Det är verkligen inga problem när jag har valt en så trevlig medresenär på resan. Men visst, det känns fortfarande ovant att inte fritt kunna välja och byta klocka efter vad man känner för och jag har redan bestämt vilken klocka som kommer att sitta på handleden 1/4.
20240315_073914.jpg

God morgon på er!
Det är fredag och jag räknar till 15 dagar med samma underbara tunna på handleden iom att jag deltar i OWG i år. Det är verkligen inga problem när jag har valt en så trevlig medresenär på resan. Men visst, det känns fortfarande ovant att inte fritt kunna välja och byta klocka efter vad man känner för och jag har redan bestämt vilken klocka som kommer att sitta på handleden 1/4.
20240315_073914.jpg

Bra jobbat!!! Vet e fasen om jag skulle köara av det där en hel månad!

En modd idag. Någon kreativ har lattjat med en gammal "tunna". Ganska bra resultat tycker jag.
1000000355.jpg

Den där är kul!

Bahh!blött idag så vattentätt är ett krav,ha en go fredag på er ändå!👌😊
image.jpg

Ah, ha en god fredag på dig du med, samt även ni andra goa kamrater!

Än så länge ingen rysk på armen, klocklös hela förmiddagen (🥶) och nu en träningsklocka på lunchen... Skall nog ordna sig senare i eftermiddag/kväll!

Vann ett ryskt fickur på tratten häromdagen, kanske kommer idag, men antagligen inte förrän nästa vecka...

Fasen vad sugen jag blir på en Valentina, får leta reda på en tavla och modda någon i renoveringslådan.

Det här är en tidig 24-timmars Raketa med urverket 2623 (utan H), även känd som "Baltika". Vissa säger att den användes i polarexpeditioner men jag tvivlar på det eftersom den saknar magnetisk skärmning. Den nedre bilden visar klockan i 1972 års katalog. Vissa har ifrågasatt den röda sekundvisaren men i katalogen framgår det tydligt att den är korrekt.
DSCF5618_crop2-L.jpg

Screen Shot 2016-06-21 at 5.50.58 PM.jpg

Det här är en tidig 24-timmars Raketa med urverket 2623 (utan H), även känd som "Baltika". Vissa säger att den användes i polarexpeditioner men jag tvivlar på det eftersom den saknar magnetisk skärmning. Den nedre bilden visar klockan i 1972 års katalog. Vissa har ifrågasatt den röda sekundvisaren men i katalogen framgår det tydligt att den är korrekt.
DSCF5618_crop2-L.jpg

Den röda sekundvisaren "bryter" fint mot alla andra detaljer på klockan och skapar ett djup.
Den där klockan har ett snyggt urverk. Jag gillar den där triangulära bryggan.

Jag är fortfarande brydd med den här klockan:
dscf0007-jpg.2487220

Undrar varför det tjeckoslovakiska försvaret satte unika(?) nummer - ganska odiskret - på några få sovjetiska klockor? Det är iallafall bara några få klockor med de här numrena som tycks existera idag.

DSCF5618_crop2-L.jpg

Grymt skick. I vanliga fall har en 52-årig ryss helt omöjligen en klarröd sekund (då är den nog nybytt). De blir ofta bleka åt det orange:a elr dåligt guldiga.
Men visst, har den legat i en tråk-ägares mörka låda, så köper jag det.
GRYM!!!

Den röda sekundvisaren "bryter" fint mot alla andra detaljer på klockan och skapar ett djup.
Den där klockan har ett snyggt urverk. Jag gillar den där triangulära bryggan.

Jag är fortfarande brydd med den här klockan:
dscf0007-jpg.2487220

Undrar varför det tjeckoslovakiska försvaret satte unika(?) nummer - ganska odiskret - på några få sovjetiska klockor? Det är iallafall bara några få klockor med de här numrena som tycks existera idag.

Kanske lite som Zlatoust, delades bara ut vid uppdrag?

På wus funderade man om Prim inte kunde massproducera egna i tillräckligt utsträckning?

Själv funderar jag på om det kom påtryckningar ifrån Soviet att använda deras? Jag har dock dålig koll på hur mycket de var iblandandade i Tjeckoslovakien beslut... Får läsa på lite.

Intressant är det iallafall!

DSCF5618_crop2-L.jpg

Supersnygg Raketa!!! Vilket skick! 🤩

24h:s är ju lite kul, jag har väl bara två Raketa som är det, där en nog är ett litet ihopplock av moddat Raketaverk för att bli 24h samt en som är helt kosher...

Det här är en Raketa 24h SAE (Sovjet Antarktisk Expedition). Modellen var en begränsad upplaga speciellt ämnad för medlemmarna i sovjetiska polarexpeditioner. Den har kaliber 2623, ett urverk med 21 juveler av typen «Baltika». Den är lätt att känna igen på sin triangulära bygga. Den är stötsäker och tickar med 18 000 bph.

Urtavlan firar den 16:e expeditionen till Antarktis 1970–72 med texten: "16 САЭ". Det finns två kända typer av denna urtavla: Den ena anger SAE 16 som i det här exemplet, den andra versionen säger bara SAE utan hänvisning till en specifik expedition. Urtavlan har en illustration av den antarktiska kontinenten där de sex sovjetiska polarbaserna är markerade med röda rubiner.

Boetten är av guldpläterad mässing med baksida av stål. Ovanligt för Raketa så är den faktiskt vattentålig. Ännu mer ovanligt är att urverket är inkapslat i en antimagnetisk cylinder. Glaset fäster vid kanten av den inre cylindern vilket resulterar i en mycket tunn kant. Framifrån ser det nästan ut som att den saknar kant.

Det är inte känt hur många av dessa klockor som faktiskt tillverkades, förmodligen ett hundratal. De är sällan till salu eftersom de flesta av dem fortfarande är i besittning av familjer till polarforskarna.

Vilket leder oss till den ursprungliga ägaren av just denna klocka. Boetten är graverad «Till Bykov - Deltagare 19 SAE». Robert Ignatievich Bykov föddes 1938 i Moskva och var en högprofilerad person inom utforskning och rymdfart. Han var involverad i ett antal satelliter och missiler, bland dem Proton, Zenith och Luna. Han övervakade byggandet av nya stationer på Artarktis och reste världen runt ombord olika expeditioner.

Klockan är komplett med ask och dokument.
i-CBKgnfF-L (1).jpg

i-T9XVT8h-L (1).jpg

i-gJGkVDv-L (1).jpg

i-9n7TqgS-L.jpg

i-g9pTFLg-L (1).jpg

i-cRCnmfF-L.jpg

i-vgK7TkW-L.jpg

i-hmxm8WM (1).jpg

Bilagor

• i-f3fBjgX-L (1).jpg
    i-f3fBjgX-L (1).jpg
    48.1 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
Det här är en Raketa 24h SAE (Sovjet Antarktisk Expedition). Modellen var en begränsad upplaga speciellt ämnad för medlemmarna i sovjetiska polarexpeditioner. Den har kaliber 2623, ett urverk med 21 juveler av typen «Baltika». Den är lätt att känna igen på sin triangulära bygga. Den är stötsäker och tickar med 18 000 bph.

Urtavlan firar den 16:e expeditionen till Antarktis 1970–72 med texten: "16 САЭ". Det finns två kända typer av denna urtavla: Den ena anger SAE 16 som i det här exemplet, den andra versionen säger bara SAE utan hänvisning till en specifik expedition. Urtavlan har en illustration av den antarktiska kontinenten där de sex sovjetiska polarbaserna är markerade med röda rubiner.

Boetten är av guldpläterad mässing med baksida av stål. Ovanligt för Raketa så är den faktiskt vattentålig. Ännu mer ovanligt är att urverket är inkapslat i en antimagnetisk cylinder. Glaset fäster vid kanten av den inre cylindern vilket resulterar i en mycket tunn kant. Framifrån ser det nästan ut som att den saknar kant.

Det är inte känt hur många av dessa klockor som faktiskt tillverkades, förmodligen ett hundratal. De är sällan till salu eftersom de flesta av dem fortfarande är i besittning av familjer till polarforskarna.

Vilket leder oss till den ursprungliga ägaren av just denna klocka. Boetten är graverad «Till Bykov - Deltagare 19 SAE». Robert Ignatievich Bykov föddes 1938 i Moskva och var en högprofilerad person inom utforskning och rymdfart. Han var involverad i ett antal satelliter och missiler, bland dem Proton, Zenith och Luna. Han övervakade byggander av nya stationer på Artarktis och reste världen runt ombord olika expeditioner.

Klockan är komplett med ask och dokument.
i-CBKgnfF-L (1).jpg

i-T9XVT8h-L (1).jpg

i-gJGkVDv-L (1).jpg

i-9n7TqgS-L.jpg

i-g9pTFLg-L (1).jpg

i-cRCnmfF-L.jpg

i-vgK7TkW-L.jpg

i-hmxm8WM (1).jpg
Tack för att du delar dina fantastiska klockor med oss!😍👍

Tillbaka
Topp