• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Hej!

Tack för snabba och informativa svar - uppskattas något enormt! Bra fråga (kring om det är just den modellen som är intressant). Om jag får gissa så är det nog inte exakta referensen som är intressant utan snarare att det är en Poljot-kronograf!

Jag ska vidarebefordra informationen. Får nästan återkomma i ärendet - stort tack!
Poljot 3017 är super läckra. Poljot 3133 är inte så tokiga de heller - om det är kronografer din kompis söker.
 
Nu ä de hälj!!😄👍
image.jpg

Fantastiskt trevlig Stråle och lättburen.😍
 
20240521_073214.jpg

NVCh-30, type 1.

En av de första sovjetiska klockorna som jag ägde. En NVCh-30. Det blev början på min samling av klockor från gamla Sovjet.
Den här klockan var en s.k. toolwatch. D.v.s. den ingick i utrustningen för soldater i Spetsnaz trupper. Klockan är första upplagan av tre - hittills - kända upplagor som Spetsnaz använt.
Liknande klockor såldes till allmänheten men inte med exakt samma prestanda som den militära upplagan som togs fram exklusivt för den sovjetiska flottan. Det finns tydliga skillnader.
 
Senast ändrad:
Sommarens badklocka kom med posten idag. Mycket trevlig klocka, och helt on brand med Vostok, den absolut urjävligt pissiga länken i klockhistorien. Den går mot Genèvekonventionen, den borde gå att skicka till Ukraina som något slags vapen. Men klockan är najs.

IMG_1228.jpeg
 
Sitter på idag med.
20240523_091306.jpg


Bezeln på den här är ju något jag aldrig sett förr, skulle gissa på att den är specialgjord för denna klockan.
Är precis som en vanlig bezel med kopparfjädern undertill, men själva chromningen är något sämre än vad är normalt för Vostok (syns framför allt på baksidan), kanske någon annan tillverkare?

Urtavlan är en sådan där reflekterande i olika färger när man vrider och vänder på den mot ljuset, med lumepluppar.
För övrigt har den vanliga Vostok-delar.

Enligt säljaren släpptes den i samband med 50-årsjubileet av flygakademien i Ukraina och inte som en kommersiell vara (kanske delades ut till anställda etc i samband? Oklart).

National Aviation University grundades 1951 för att utbilda flygpersonal. 1993
beviljades utbildningsinstitutionen status som Ukrainas statliga flygakademi.
Det är denna logga man kan se på tavlan.
flag.jpg


Klockan borde vara ifrån 2001 då akademien fyllde 50 år.

Akademien har idag en annan logga som ser ut såhär
LogoSite100x100.jpg


Mer info här om akademiens historia:
 
Sitter på idag med.
20240523_091306.jpg


Bezeln på den här är ju något jag aldrig sett förr, skulle gissa på att den är specialgjord för denna klockan.
Är precis som en vanlig bezel med kopparfjädern undertill, men själva chromningen är något sämre än vad är normalt för Vostok (syns framför allt på baksidan), kanske någon annan tillverkare?

Urtavlan är en sådan där reflekterande i olika färger när man vrider och vänder på den mot ljuset, med lumepluppar.
För övrigt har den vanliga Vostok-delar.

Enligt säljaren släpptes den i samband med 50-årsjubileet av flygakademien i Ukraina och inte som en kommersiell vara (kanske delades ut till anställda etc i samband? Oklart).

National Aviation University grundades 1951 för att utbilda flygpersonal. 1993
beviljades utbildningsinstitutionen status som Ukrainas statliga flygakademi.
Det är denna logga man kan se på tavlan.
flag.jpg


Klockan borde vara ifrån 2001 då akademien fyllde 50 år.

Akademien har idag en annan logga som ser ut såhär
LogoSite100x100.jpg


Mer info här om akademiens historia:
Grym!
Gillar personligen inte riktigt de där boetterna med de där bezelerna, det blir lite av den där askkoppskänslan.
MEN tavlan: jävlar i min låda! Den riktigt lyser!
Bäst att kolla den med Geigermätare,
😂😂😂😉👌🏽
 
Grym!
Gillar personligen inte riktigt de där boetterna med de där bezelerna, det blir lite av den där askkoppskänslan.
MEN tavlan: jävlar i min låda! Den riktigt lyser!
Bäst att kolla den med Geigermätare,
😂😂😂😉👌🏽

Tack!

Hehe, hade du frågat mig för 20 år sedan hade jag lätt ratat denna boetten. Numera är det väl (nästan) så att ju mer udda och skumt det ser ut, desto bättre!!! 😇

Tavlan är lite kul, ja!
Raketa har gjort en par varianter på denna typ av reflekterande tavla, hade vart kul och få tag på någon (inte så ofta de finns till salu).


Det kommer mera...

Jag har två kvar från förra paketet jag inte gjort i ordning än, men de kommer nog snart upp här.

Sedan de senaste paketet, en hel drös med renoveringsobjekt. Ni får säga till om det blir för mycket inlägg, jag tänkte nog lägga upp någon/några per dag framöver. Vet inte om folk börjar tröttna på alla mina klockor, min fru har iallafall gjort det för länge sedan... 😆

Annars lägger jag upp allt i en klump...
 
Senast ändrad:
Tack!

Hehe, hade du frågat mig för 20 år sedan hade jag lätt ratat denna boetten. Numera är det väl (nästan) så att ju mer udda och skumt det ser ut, desto bättre!!! 😇

Tavlan är lite kul, ja!
Raketa har gjort en par varianter på denna typ av reflekterande tavla, hade vart kul och få tag på någon (inte så ofta de finns till salu).


Det kommer mera...

Jag har två kvar från förra paketet jag inte gjort i ordning än, men de kommer nog snart upp här.

Sedan de senaste paketet, en hel drös med renoveringsobjekt. Ni får säga till om det blir för mycket inlägg, jag tänkte nog lägga upp någon/några per dag framöver. Vet inte om folk börjar tröttna på alla mina klockor, min fru har iallafall gjort det för länge sedan... 😆

Annars lägger jag upp allt i en klump...
Ja lägg upp hur mycket du vill/kan för det är kul att se dina alster och dina skills med att serva och snygga till dem!🙏👍👌😊
Min kvällsklocka på orginal länk igen för den är härlig tycker jag.😍
Kommer snart och hälsar på dig med för övrigt.
image.jpg

Jädrar vilken kass bild!!!!😳
image.jpg
 
Ja lägg upp hur mycket du vill/kan för det är kul att se dina alster och dina skills med att serva och snygga till dem!🙏👍👌😊
Min kvällsklocka på orginal länk igen för den är härlig tycker jag.😍
Kommer snart och hälsar på dig med för övrigt.
image.jpg

Jädrar vilken kass bild!!!!😳
image.jpg
Eller hur? Man blir nästan förbannad när man ser Maestro Rikalas ”före och efter-bilder”!? 😉😂😂
Din egen ”vänskapsklocka” tyckte jag först inte alls om, men den kryper ”på en …”
Tyckte personligen den var ännu coolare på det där sandfärgade MN-strap:et!
 
Tillbaka
Topp