• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Dags att besiktiga (besikta? 🤔) bilen.
20240625_065926.jpg
 
Sökte tidigare på Blocket efter lämpliga vitrinskåp. Hittade inget, eller fick inga svar från de som annonserat ut snygga skåp. Jag slog - som bekant - till på ett par vitrinskåp från ett stort möbelföretag istället.
Bevakningen låg - av misstag - kvar på Blocket och då kom ett förslag - som jag inte kunde motstå - upp. Ett över hundra år gammalt vitrinskåp från London med antika glas. Mitt behov av vitrinskåp är egentligen mättad men det var ett rimligt pris på det här.
Min fina klocksamling ligger - till stora delar - nerbäddad i lådor och de finaste finns på annan ort.
Det här skåpet kommer att passa perfekt som "skrythylla" i mitt lilla vardagsrum. Här ska min klocksamling bo!
20240627_175454.jpg


Jag trodde att det skulle vara någon gammal tant som skulle sälja den här men det var en ung, snygg, tjej faktiskt. Hon hade tänkt att ha skåpet som ett köksskåp men det passade inte i hennes kök. Tur för mig.
 
Senast ändrad:
Sökte tidigare på Blocket efter lämpliga vitrinskåp. Hittade inget, eller fick inga svar från de som annonserat ut snygga skåp. Jag slog - som bekant - till på ett par vitrinskåp från ett stort möbelföretag istället.
Bevakningen låg - av misstag - kvar på Blocket och då kom ett förslag som jag inte kunde motstå upp. Ett över hundra år gammalt vitrinskåp från London med antika glas. Mitt behov av vitrinskåp är egentligen mättad men det var ett rimligt pris på det här.
Min fina klocksamling ligger - till stora delar - nerbäddad i lådor och de finaste finns på annan ort.
Det här skåpet kommer att passa perfekt som "skrythylla" i mitt lilla vardagsrum. Här ska min klocksamling bo!
20240627_175454.jpg


Jag trodde att det skulle vara någon gammal tant som skulle sälja den här men det var en ung, snygg, tjej faktiskt. Hon hade tänkt att ha skåpet som ett köksskåp men det passade inte i hennes kök. Tur för mig.

Kul! Gillar gamla möbler, gjorda för att kunna användas i många år!!!

Lär bli en grym skrythylla!
 
Det är en lite trist brun färg på det. Du har inget förslag på hur man kan få färgen lite ljusare utan att måla om eller slipa ner färgen?

Hmmm, alltid svårt med gamla möbler, om det är gammal eller orginalfärg, låt den vara.

Nog svårt och ljusa upp en färg, men jag är för dålig på sådant.

Låt den vara som den är, helt plöstligt har du vant dig och tom kanske börjar gilla färgen (så har det vart för mig med ett skåp 😁)
 
20240628_123849.jpg
20240628_123836.jpg

Jag har - lite hastigt - lagt in min samling av både de amerikanska fickuren och de sovjetiska armbandsuren i skåpet. Tio av de finaste sovjetiska armbandsuren ligger inlåsta på annan ort så de kommer inte att ligga här.
Jag hade tänkt att sälja av lite klockor ur min samling men det finns ju gott om plats i det här skåpet. Nä, några ska bort senare. Dubletterna iallafall.
Jag fantiserar om en läcker gammal skeppskronometer och jag vet att jag kommer att köpa en senare. Den skulle ju få plats i skåpet eller kanske ovanpå skåpet som "kronan på verket"?
Kanske jag ska köpa en så'n där Lenin-byst eller Stalin-byst? Äh, då blir det ju för politiskt. Nå'n kanske missförstår?
20240628_190110.jpg


Firar att det är fredag och att semestern har börjat med en liten "nubbe". Och sen kanske en till....
 
Senast ändrad:
Skall man lita på säljare, ryska forum, men även grymt kunniga på KS, så är detta min klenod med stort K.
NVCh Gen3 – men i den ovanliga NVCh-20-versionen som tydligen skall vara (närmast) ännu mer ovanlig än graalen Gen3 Mil. Enligt en del ett (litet) experiment om NVCh30 Gen3:an skulle intressera den civila publiken.
Gen3 gjordes från ca 1988-90 till 1991. Så denna borde vara ca 33-35 år ung?!
Go fredag klockomaner!
IMG_3883.jpeg
 
Skall man lita på säljare, ryska forum, men även grymt kunniga på KS, så är detta min klenod med stort K.
NVCh Gen3 – men i den ovanliga NVCh-20-versionen som tydligen skall vara (närmast) ännu mer ovanlig än graalen Gen3 Mil. Enligt en del ett (litet) experiment om NVCh30 Gen3:an skulle intressera den civila publiken.
Gen3 gjordes från ca 1988-90 till 1991. Så denna borde vara ca 33-35 år ung?!
Go fredag klockomaner!
IMG_3883.jpeg
Det stämmer! Det där är en ovanlig klocka. Fruktansvärt lik NVCh-30, type 3.
 
20240628_123849.jpg
20240628_123836.jpg

Jag har - lite hastigt - lagt in min samling av både de amerikanska fickuren och de sovjetiska armbandsuren i skåpet. Tio av de finaste sovjetiska armbandsuren ligger inlåsta på annan ort så de kommer inte att ligga här.
Jag hade ju tänkt att sälja av lite klockor ur min samling men det finns ju gott om plats i det här skåpet. Nä, några ska bort senare. Dubletterna iallafall.
Jag fantiserar om en läcker gammal skeppskronometer och jag vet att jag kommer att köpa en senare. Den skulle ju få plats i skåpet eller kanske ovanpå skåpet som "kronan på verket"?
Kanske jag ska köpa en så'n där Lenin-byst eller Stalin-byst? Äh, då blir det ju för politiskt. Nå'n kanske missförstår?

Det där blev ju riktigt bra och gott om plats för fler! 😁

Varför inte en Majak kristallklocka eller en raketlampa att kröna toppen med?
20230801_133526_2__master.jpg

s-l1600.jpg

Å
USSR-Rocket-Table-Lamp-2.jpg
 
20240628_123849.jpg
20240628_123836.jpg

Jag har - lite hastigt - lagt in min samling av både de amerikanska fickuren och de sovjetiska armbandsuren i skåpet. Tio av de finaste sovjetiska armbandsuren ligger inlåsta på annan ort så de kommer inte att ligga här.
Jag hade ju tänkt att sälja av lite klockor ur min samling men det finns ju gott om plats i det här skåpet. Nä, några ska bort senare. Dubletterna iallafall.
Jag fantiserar om en läcker gammal skeppskronometer och jag vet att jag kommer att köpa en senare. Den skulle ju få plats i skåpet eller kanske ovanpå skåpet som "kronan på verket"?
Kanske jag ska köpa en så'n där Lenin-byst eller Stalin-byst? Äh, då blir det ju för politiskt. Nå'n kanske missförstår?
Ser riktigt nice ut!👌😊
Semester i dalarna med sol.😄
image.jpg
 
En Ouzu & en Fix (ja, ölen heter så, det står ju tydligt?! på flaskan).
20240628_200843.jpg


En Pork Shank. Rejäl köttbit som tillagats i fem timmar, supermört och supergott!
20240628_203552.jpg


Avslutningen, oliver som efterrätt! Vet e fasen vad de gjort med oliverna, men ingen olivsmak iallafall. Något klet med, typ socker och honung. Faktiskt rätt gott!
20240628_211915.jpg
 
Tillbaka
Topp