• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Om du eller någon annan vill besöka Ryssland, så är det väldigt lätt, man kan enkelt söka ett elektroniskt visum, och de ges definitivt ut. Trevlig resa! 😃
Jag ser fram emot att besöka Ryssland en vacker dag. Besöka museer i St Petersburg. Raketas fabrik skulle vara häftig att se. Människorna i Ryssland verkar trevliga. Iallafall de som jag interagerar med i samband med mitt samlande. Många av dem har varit fantastiska och några av dem har hjälpt mig att bygga en unikt bra samling av klockor.
Nyheterna förmedlar en helt annan bild. Det är krig, död och elände. Som turist i St Petersburg kommer jag aldrig att få se det men jag vet att det finns.
Påstådd motståndare är ett grannland som kulturellt är så tätt integrerad med Ryssland att de borde vara som en familjemedlem för Ryssland. Det är en så schizofren situation att det blir sjukt.
Det skulle vara enkelt för mig att sitta och häva ur mig en massa oförskämdheter och hat mot det ryska folket men det kommer inte att "träffa" de det berör. Det skulle bara irritera och såra människor som inte har med saken att göra. De flesta ryssar ( misstänker jag ) hyser inte ett så stort hat mot sina grannländer att de skulle vilja ta till militärt våld.
Det verkar handla om så abstrakta och "flummiga" saker som politiska idéer och ideologier. Geopolitik? Idéer och ideologier som jag inte riktigt förstår.
Det verkar som att det är en rysk politisk elit som driver på det militära våldet. Det ryska folket åker bara med på "tåget" just för tillfället. Hoppas att "tåget" har en nödbroms som ryssarna kan dra i, när de märker att det "spårar ur".
"Luften eller atmosfären" i Ryssland känns "förgiftad" av något som jag inte förstår och därför kommer jag inte att turista där så länge miljön känns "giftig". Tyvärr tror jag att det här består under lång tid.
Den dag som det ryska folket har bestämt sig för att de inte är hotade av omvärlden så kommer jag att turista i St Petersburg.
 
Senast ändrad:
God morgon!

1000009575.jpg
 
Godmorgon! En annan Buran är med till jobbet idag.
20240620_100121.jpg
God morgon!
Midsommarfirandet ska tas igen i förväg eftersom jag jobbar i helgen som kommer. Det ser ut som att jag dricker "nubbe" till maten - vilket midsommar kräver - men det är inte så. Det blir endast lite vin därför att i eftermiddag kommer IKEA-möbler i platta paket. Alla vackra saker som jag har fått av mina föräldrar ska visas upp i vitrinskåp i framtiden.
Jag läste en gång nå't som en känd författare skrev om IKEA:s möbler. "Varor från IKEA är ett hemfridsbrott!", eller nå't liknande. Jag är mentalt inställd på att det kommer att saknas komponenter i de platta paketen. 🤕
Tänk om jag hade haft en vacker rysk älskarinna här att hjälpa mig med monteringen? :)
Min Speedmaster motioneras på armen under dagen.

20240620_095311.jpg


En "nubbe" kanske tas till kvällen - om monteringen gått bra.
 
Paketen har kommit och skåpen har fått en plats. Nu är det bara att öppna och sätta igång. Det är nu det kan börja trassla. Håll tummarna!
:facepalm:
20240620_130834.jpg

20240620_172501.jpg

20240620_175151.jpg


Jag har gått igenom tillbehören. Alla skruvar och sånt. Allt finns med! Jag har räknat varje skruv innan jag börjar. Det finns faktiskt en extra träplugg!
IKEA är imponerande alltså. Det finns ca. hundra små skruvar till den här byggsatsen. En ( 1 st. ) extra träplugg ligger i paketet. Inte undra på att Kamprad blev en av världens rikaste män.
 
Senast ändrad:
Paketen har kommit och skåpen har fått en plats. Nu är det bara att öppna och sätta igång. Det är nu det kan börja trassla. Håll tummarna!
:facepalm:
20240620_130834.jpg

20240620_172501.jpg

20240620_175151.jpg


Jag har gått igenom tillbehören. Alla skruvar och sånt. Allt finns med! Jag har räknat varje skruv innan jag börjar. Det finns faktiskt en extra träplugg!
IKEA är imponerande alltså. Det finns ca. hundra små skruvar till den här byggsatsen. En ( 1 st. ) extra träplugg ligger i paketet. Inte undra på att Kamprad blev en av världens rikaste män.

Sedan de började väga skruvpaketen har det blivit intill 100% rätt antal skruvar.

Annat är det när man köper ifrån andra leverantörer, då saknas ofta någon skruv samt att monteringsanvisningarna ofta är bristfälliga, de är inte Ikeas!
 
Sedan de började väga skruvpaketen har det blivit intill 100% rätt antal skruvar.

Annat är det när man köper ifrån andra leverantörer, då saknas ofta någon skruv samt att monteringsanvisningarna ofta är bristfälliga, de är inte Ikeas!
Det första vitrinskåpet är monterat!
Följde instruktionerna "blint" och det blev ok. Skjutdörrarna glider trögt men det funkar. :artist:
Tanken är att det ska stå ett exakt likadant bredvid senare. Nu blir det mera plats att förvara på. :angel:

20240620_232238.jpg

Monteringen gick bra men det är för sent för att ta en "nubbe" nu. Jag tar mitt jobb på stort allvar och jobbet har nolltolerans mot alkohol. Jag köper det.
"Nubben" tas vid nästa ledighet. Coolt. :cigar:
 
Senast ändrad:
Det första vitrinskåpet är monterat!
Följde instruktionerna "blint" och det blev ok. Skjutdörrarna glider trögt men det funkar. :artist:
Tanken är att det ska stå ett exakt likadant bredvid senare. Nu blir det mera plats att förvara på. :angel:

20240620_232238.jpg

Monteringen gick bra men det är för sent för att ta en "nubbe" nu. Jag tar mitt jobb på stort allvar och jobbet har nolltolerans mot alkohol. Jag köper det.
"Nubben" tas vid nästa ledighet. Coolt. :cigar:

Snyggt jobbat, men du har nog tolkat instruktionen fel...
FB_IMG_1718991330372.jpg
 
Hur göra sig fin på midsommardagskvällen?
Varför inte med en Vostok Amphibian Eared Diver #350765, från ngn gång mellan 1970-1975 (?)
Text på baksidan: Карунному Геннадию Алексеевичу в день рождения от родных 10-03-79.
([Till] Karunnyj Gennadij Aleksejevitj på födelsedagen från släkten, 3 okt 1979).
Med klassisk kupolkrona.
Go kväll Kosmonauter!
IMG_3873.jpeg
 
Idag körde vi en annan favorit.
Min Amphibian med den ganska sällsynta boetten 270.
No-date; big lume dots; mörkt blågrön ScubaDude sunburst-tavla (på engelska kallad rare turquoise).
Med den (rätt) ovanliga DesertShield-bezelen. Från ca 91-94?
Dagen till ära pimpad med högkvalitativ kompass från vänlig KS-pulare!
IMG_3878.jpeg


IMG_3879.jpeg
 
Tillbaka
Topp