Det går att hitta bra köp bland ryska klockor trots att de ryska säljarna inte finns på eBay längre.
Det här är en polarforskarklocka som tillhört en av deltagarna på den sovjetiska polarexpeditionen där ett ytfartyg för första gången nådde Nordpolen. Expeditionen nådde Nordpolen den 17:e augusti 1977 och datumet står på urtavlan. Fartyget var isbrytaren Arctica. En atomdriven isbrytare.
Säljaren hävdade i annonsen att klockan tillhört Kirill Nikolaevich Chubakov. Så kan det ju vara. Jag kollade på bilderna i annonsen men det fanns inga graveringar på klockan så jag frågade hur han kunde veta att klockan tillhört Mr Chubakov. Säljaren hade köpt klockan av Mr Chubakovs familj. Han köpte samtidigt Mr Chubakovs frus klocka. Hon var nämligen med på samma expedition. Hennes klocka är graverad med namn och ser ut så här:
Jag kan inte läsa kyrilliska bokstäver men det kanske står Chubakov här?
Om den här uppgiften med Mr Chubakov stämmer så är det mannen i mitten på bilden som har fått den här klockan i slutet på 70-talet.
Mannen till höger är T.B. Guzhenko. Dåvarande marinminister i Sovjet unionen.
Mr Chubakov var den som organiserade den här polarexpeditionen. Expeditionen leddes av marinministern T.B. Guzhenko.
Jag tror att det ursprungligen fanns strax över 200 exemplar av den här klockan. Hur många som finns kvar är okänt.