• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag fick en fråga från en klock-kompis ang nedanstående Vostok, som inte ser ut som någonting jag har sett innan:
  • 470-boett
  • Till synes en Generalskie-tavla med texten "Buran"

Är det någon som har sett någonting liknande eller är det en konstnärssjäl som har varit framme med en kreativ (och väldigt tunn) pensel?
1724318315095.png

1724318336145.png

1724318360447.png

Oj! Aldrig sett innan! Coolt!

Finns ju dessa man ser lite då och då
vostok-polar-aviation-soviet-russian-watch-orologio-russo-sovietico-sovietaly-ссср-190222-0001...jpg


Hittade detta

Och detta
 
Jag fick en fråga från en klock-kompis ang nedanstående Vostok, som inte ser ut som någonting jag har sett innan:
  • 470-boett
  • Till synes en Generalskie-tavla med texten "Buran"

Är det någon som har sett någonting liknande eller är det en konstnärssjäl som har varit framme med en kreativ (och väldigt tunn) pensel?
1724318315095.png

1724318336145.png

1724318360447.png
Jag är ute på landet nu så jag kan inte fingranska fotot nu men jag känner igen den. Jag har alltid gillat den där urtavlan. Min samlarfolosofi ( att fokusera på en linje ) har hindrat mig från att köpa en Buran tidigare. Urtavlan brukar ha de där täta sekundindexen. Om inte priset är allt för högt så skulle jag råda en kompis att köpa.
Jag tror urtavlan är riktigt snygg i verkligheten.
 
Godmorgon! Gårdagens levereras kan inte mäta sig med någonting av de kostrelaterade alster som berörs ovan, men för mig blev detta en liten återkomst till det enkla. I mitt fall var det även just Komandirskie från 80-talet som blev inkörsporten till hela den värld av klockor som vi diskuterar i denna tråd.
1724311755455.png

Inte 100% perfekt skick, men kanske mest glaset som kan behöva lite omsorg. Bezeln är inte av den vanligaste typen.

Bakstycket är lite kul.
1724311875934.png
Appropå annorlunda bakstycken. Den här är också lite mysko va?
s-l1600.webp

Urtavlan känns också lite annorlunda väl?
s-l1600.webp


Är det ett "hemmabygge" eller är det Oleg på Vostok som lattjat på lunchrasten?

 
Godafton på er alla! 🤗

En bild på ett stycke Zlatoust så här på måndagskvällen tänkte jag bjuda på. 😃

Tror ni som gillar ryska ur att denna kan inbringa en någorlunda vettig peng på exempelvis Tradera eller är det för vågat tror ni?

Är i perfekt skick men nu behövs det säljas av och betalas räkningar istället så bara att gallra i kloclsamlingen. 😳
Minns att jag även köpte någon riktig graal här i tråden för länge sedan som kanske oxå får lämna.

IMG_0654.jpeg
Synd att du behöver sälja. Skulle tro att du har bättre chanser att få en rimlig peng för den om du lägger ut den på eBay eller Watchuseek än Tradera. Som en zlatoustfanatiker kollar jag i princip alla auktionssiter och forum veckovis och har så gjort i snart två år. Min bild är att det nog är en ganska bra tidpunkt att sälja nu. För ett halvår sedan var det väldigt många ute till försäljning och priserna relativt låga 5-7 tkr. Det senaste halvåret har det varit få ute till försäljning och de läggs ofta ut för ca 10 tkr. Ibland mer än så om box och papper finns.
 
Synd att du behöver sälja. Skulle tro att du har bättre chanser att få en rimlig peng för den om du lägger ut den på eBay eller Watchuseek än Tradera. Som en zlatoustfanatiker kollar jag i princip alla auktionssiter och forum veckovis och har så gjort i snart två år. Min bild är att det nog är en ganska bra tidpunkt att sälja nu. För ett halvår sedan var det väldigt många ute till försäljning och priserna relativt låga 5-7 tkr. Det senaste halvåret har det varit få ute till försäljning och de läggs ofta ut för ca 10 tkr. Ibland mer än så om box och papper finns.
Kan även tipsa om att lägga upp den i Facebook-gruppen Zlatoust Wrist Watch. Säljs en del zlatousts i den gruppen (jag har köpt ett gäng via säljare där).

 
Appropå annorlunda bakstycken. Den här är också lite mysko va?
s-l1600.webp

Urtavlan känns också lite annorlunda väl?
s-l1600.webp


Är det ett "hemmabygge" eller är det Oleg på Vostok som lattjat på lunchrasten?


Slava baklock. Jag har en Slava 2000 med det baklocket 😁

Oleg har vart framme igen 😆
 
Härligt att se så många zlatoustar i inläggen här på sistone 🤩
IMG_0380.jpeg
Kul att äntligen få chansen att testa en, har varit på min radar en lång tid. Dyker sällan upp till salu här tyvärr. En fråga, läser lite olika kring vattentätheten på 195chst, dvs modellen jag har. Vissa skriver 200m medans andra skriver 700m. Har förstått att den kan komma med safirglas = 700m? Samt mineralglass = 200m? Min har iallafall safirglas men blev inte klok på vad som stämmer. Vet du? 🙂
 
Kul att äntligen få chansen att testa en, har varit på min radar en lång tid. Dyker sällan upp till salu här tyvärr. En fråga, läser lite olika kring vattentätheten på 195chst, dvs modellen jag har. Vissa skriver 200m medans andra skriver 700m. Har förstått att den kan komma med safirglas = 700m? Samt mineralglass = 200m? Min har iallafall safirglas men blev inte klok på vad som stämmer. Vet du? 🙂
Lätt att fastna när man väl testat och vant sig. Mitt samlande spårade ur lite och att det inte är fler beror på stiltje vad gäller klockor till salu samt att frugan börjat muttra 🙂

Jag har inte fördjupat mig vad gäller vattentätheten om jag ska vara ärlig. Vet att de åtminstone är vattentäta nog för min typ av badande. Tror det står 200 m i pappren till min enda med mineralglas och 700 m i övrigas papper. Möjligt att det är skillnaden. Men det är en killgissning. Ska efterforska lite om jag hittar något mer konkret.
 
Slava baklock. Jag har en Slava 2000 med det baklocket 😁

Oleg har vart framme igen 😆
Ja, det här ser lite konstigt ut.

Urverket är stämplat SU, vilket är positivt, men samtidigt ser inte ballansbryggan ut att höra ihop med resten av urverket iom att kanten på den bryggan fasad (rak på övriga bryggor). Det KAN vara slarv från fabriken, men sannolikt är det ett ihoppplock.

Tavla, visare och bezel är oavsett av nyare datum.
 
Senaste tillskotten är en kronograf-modell jag länge har suktat efter. Vostok Komandirskie fanns ju egentligen inte som kronograf, men mha 3133-urverk från Poljot gick detta att åstadkomma.

Det finns flera olika serier med dessa kronografer och de äldsta är svåra att hitta idag. Min modell tycks ha släppts 1996. Bezeln är fö unidirectional. Tyvärr linjerar inte klicken 100% korrekt, men det kan jag leva med. Känslan på handleden är tung och gedigen.
1724407832082.png
 
Lätt att fastna när man väl testat och vant sig. Mitt samlande spårade ur lite och att det inte är fler beror på stiltje vad gäller klockor till salu samt att frugan börjat muttra 🙂

Jag har inte fördjupat mig vad gäller vattentätheten om jag ska vara ärlig. Vet att de åtminstone är vattentäta nog för min typ av badande. Tror det står 200 m i pappren till min enda med mineralglas och 700 m i övrigas papper. Möjligt att det är skillnaden. Men det är en killgissning. Ska efterforska lite om jag hittar något mer konkret.
Översätter jag mitt papper står det 200m. Har dock läst att safirglasvarianten ska ha 700m. Iofs spelar det ingen roll vilken som, jag klarar mig med 200m 😅
1000030444.jpg
 
Senaste tillskotten är en kronograf-modell jag länge har suktat efter. Vostok Komandirskie fanns ju egentligen inte som kronograf, men mha 3133-urverk från Poljot gick detta att åstadkomma.

Det finns flera olika serier med dessa kronografer och de äldsta är svåra att hitta idag. Min modell tycks ha släppts 1996. Bezeln är fö unidirectional. Tyvärr linjerar inte klicken 100% korrekt, men det kan jag leva med. Känslan på handleden är tung och gedigen.
1724407832082.png

Omg!!! 🤩
 
Tillbaka
Topp