• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Är du helt säker på att det är safir i den? 🤔 Men som sagt, det är sällan man befinner sig 200-700m under vattenytan 🙂
Dropptestet visar så, känns även kall mot huden som safir brukar. Men jag kan ha fel.
1000030452.jpg

1000030457.jpg
 
Årets viktigaste underhållsarbete - här ute på landet - måste utföras i helgen. Mitt kanske viktigaste redskap måste rengöras och underhållas. "Bajsmaskinen" eller förbränningstoalett heter det på ett bättre språk. Den har börjat ge ifrån sig lite konstiga signaler så jag antar att det är dags för lite genomgång. Den är ovärderlig för min tillvaro härute.
20240824_165630.jpg

Efter genomgånget program så slutade de konstiga signalerna. Skönt att slippa skicka på service.
 
När min senaste polarforskarklocka kom hem kanske den permanent petade ut den här skönheten? Jag plockade ur den innan jag låste in min finsamling igen.
Slava Amphibian
En kultförklarad klocka med en ganska rolig bakgrund. De flesta kanske redan känner till historien bakom klockan? Jag kan dra den en annan gång. Ganska rolig - om den är sann.
Den har funnits länge i min samling. Alltid med den märkliga egenheten att den är svår att dra upp och lite bökig att ställa. Den har alltid gått bra när jag "motionerat" den. Nu beställde jag hem ett reservdelsverk. Testade kronan från reservdelsverket i min Amphibian. Om man bortser från att bommen är för kort så passar bommen perfekt i Amphibians urverk. Jag jämför de två olika bommarna och de ser ju helt olika ut.
Nu har jag beställt hem en ny bom och kanske kan jag byta bom till Ampibian senare. Det får bli ett projekt för en kulen höstkväll kanske?
20240825_193940.jpg
20240825_194012.jpg
 
Ny vecka - nya möjligheter!
Börjar veckan med en Zissou.
Jag bestämde mig för att bara samla klockor från Sovjet-tiden när jag började samla ryska klockor. Grämde mig ganska mycket för att jag inte kunde få in en Zissou eftersom jag gillar urtavlan. Alla Zissou-urtavlor som jag hade sett hade stämpeln "Made in Russia", fast på ryska då förstås. Jag ville ha "CCCP" på alla mina urtavlor. En bekant visste bestämt att han hade sett Zissou-urtavlor där det inte stod "Made in Russia". "Jakten" började och nu har jag en Zissou - som visserligen saknar ursprungsmärkning men det står inte "Made in Russia" på den.
Det är ju absolut inget fel på saker som det står "Made in Russia" på men jag ville begränsa min samling till CCCP-eran.
20240826_094145.jpg
 
Dagens klocka.

Blev färdigservad i fredags. Sekonda USSR. Behöver hitta en ny krona, är svår att dra upp när den är så sliten.
20240826_102415.jpg


Tar med dagens nya med, ifrån senaste paketet.

Junost USSR
En liten sliten ungdomsklocka på ca 30mm, står still.
20240826_101825.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig bytt en bom på en klocka men det behövs på en av mina klockor. Egentligen borde jag göra annat men jag blev för nyfiken. Kanske borde jag ha testat på den helt annan krona men nu blev det så här när jag tog isär.
Själva bommen verkar sitta trädd genom en hylsa och hylsan sitter sen fast i kronan.
Det här var tänkt som ett projekt till i höst. Nu tjuvstartar jag projektet.
WIN_20240826_12_57_14_Pro.jpg

WIN_20240826_13_01_08_Pro.jpg

WIN_20240826_12_58_27_Pro.jpg

Vi får se hur det här går när reservbommen kommer hem. Fortsättning följer.
 
Återigen en fråga från en klock-kompis:

Vostok i bronsutförande växer inte på träd. För några år sedan vill jag minnas att det släpptes en sådan, eventuellt baserat på 090-boetten men i brons. Det skrevs om limiterade utgåvor, men vad jag kan förstå finns det fortfarande sådana presenterade på Meranoms hemsida.

Nedanstående är en helt annan sak. Urtavlan tycks anspela på Vostoks 50-årsjubileum och skulle därför kunna dateras till ca 1992. Beroende på om det är manuellt eller automatiskt urverk (saknar bild från bakstycket) kan det vara antingen en 020- eller 420-boett i bronsutförande.

Är det någon som vet mer om denna modell? Jag själv har aldrig stött på denna i något sammanhang, så jag har inte en aning...
1724677439602.png

1724677466423.png

1724677495069.png

1724677520076.png
 
Återigen en fråga från en klock-kompis:

Vostok i bronsutförande växer inte på träd. För några år sedan vill jag minnas att det släpptes en sådan, eventuellt baserat på 090-boetten men i brons. Det skrevs om limiterade utgåvor, men vad jag kan förstå finns det fortfarande sådana presenterade på Meranoms hemsida.

Nedanstående är en helt annan sak. Urtavlan tycks anspela på Vostoks 50-årsjubileum och skulle därför kunna dateras till ca 1992. Beroende på om det är manuellt eller automatiskt urverk (saknar bild från bakstycket) kan det vara antingen en 020- eller 420-boett i bronsutförande.

Är det någon som vet mer om denna modell? Jag själv har aldrig stött på denna i något sammanhang, så jag har inte en aning...
1724677439602.png

1724677466423.png

1724677495069.png

1724677520076.png

Nej, ingen koll. Men jag har sett en tallrik för deras 50-års firande 😁
 
Återigen en fråga från en klock-kompis:

Vostok i bronsutförande växer inte på träd. För några år sedan vill jag minnas att det släpptes en sådan, eventuellt baserat på 090-boetten men i brons. Det skrevs om limiterade utgåvor, men vad jag kan förstå finns det fortfarande sådana presenterade på Meranoms hemsida.

Nedanstående är en helt annan sak. Urtavlan tycks anspela på Vostoks 50-årsjubileum och skulle därför kunna dateras till ca 1992. Beroende på om det är manuellt eller automatiskt urverk (saknar bild från bakstycket) kan det vara antingen en 020- eller 420-boett i bronsutförande.

Är det någon som vet mer om denna modell? Jag själv har aldrig stött på denna i något sammanhang, så jag har inte en aning...
1724677439602.png

1724677466423.png

1724677495069.png

1724677520076.png
Jag har nog sett tusentals vostokboetter men jag har aldrig sett det där boetten i mässing.
 
Återigen en fråga från en klock-kompis:

Vostok i bronsutförande växer inte på träd. För några år sedan vill jag minnas att det släpptes en sådan, eventuellt baserat på 090-boetten men i brons. Det skrevs om limiterade utgåvor, men vad jag kan förstå finns det fortfarande sådana presenterade på Meranoms hemsida.

Nedanstående är en helt annan sak. Urtavlan tycks anspela på Vostoks 50-årsjubileum och skulle därför kunna dateras till ca 1992. Beroende på om det är manuellt eller automatiskt urverk (saknar bild från bakstycket) kan det vara antingen en 020- eller 420-boett i bronsutförande.

Är det någon som vet mer om denna modell? Jag själv har aldrig stött på denna i något sammanhang, så jag har inte en aning...
1724677439602.png

1724677466423.png

1724677495069.png

1724677520076.png

Kom och tänka på en grej. Om det är den chromade kan man ju lätt strippa chromet och köra lite gun blue på efteråt, då kommer boetten se ut sådär. 😁
 
Tillbaka
Topp