• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Kollat runt en del på ryska klockor. Någon som kan rekommendera en sida som är pålitlig att köpa från? :)
eBay brukar ligga bättre i priser än Amazon. Sedan kan man ju gå direkt till källan och beställa från Meranom eller Chistopolcity - bra priser, bra utbud. Enda nackdelen brukar vara att det tar en stund att få hem varorna.
Sedan slår jag gärna ett slag för svenska sidan Klockanett.se - ok priser, kul utbud, mkt bra bemötande. Skulle du få ngt problem får man stöd. Kolla gärna på den sidans "info-länkar" - där kan man som nybörjare lära sig mycket grundläggande om ryssarna.
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Jag kunde inte motstå den här. En Vostok Komandirskie med Russian State emblem från 90-talet.
Storlek: 39 mm (utan krona)
Luggbredd: 18mm
Urverk: Mekaniskt (manuell)
Boett: Titannitridbelagd mässing
Baksida: Rostfritt stål
Skruvad krona
Skruvad baksida
Bilden har tagits av säljaren https://www.klockanett.se

1 (5).jpg
 

Beo

Patek
Shturmanskie Gagarin klockan!

Denna klocka hör till mina favoriter både historiskt och utseendemässigt.

Klockan tillverkades endast för piloter i ryska flygvapnet och kunde inte köpas på den civila marknaden.
Det är radium i tavlan så viss försiktighet krävs i hanteringen. Den tillverkades under perioden 1949-1954.
Mitt exemplar är från 1950. Det finns mängder av franken av denna modell. Om ni hittar en på bukten så är det
viktigast att kolla på verket. Det finns två varianter av Shturmanskieklockan 15 respektive 17 stenars urverk.

Det ryska rymdprogrammet använde denna modell till sin personal. Gagarin använde 17 stenars varianten som var en
utveckling av den äldre 15 stenars varianten!


INTkmTd.jpg


Här under ser ni klockans verk och är en lathund för er som vill köpa en shturmanskie 15 stenars urverk (original)

Detta kan ni kika efter:

  • Fyrkanten talar om tillverkningsår (4-50 = 4 kvartalet 1950).
  • Inga markeringar eller graveringar på någon av hjulen - något s formad struktur.
  • Signaturen (vänstra pilen) talar om att det är 15 stenars verk tillverkad av 1 Moskva fabriken.
  • Tryckboett (lock) utan gravering eller märkning.
znYuMUf.jpg

Hoppas att det är till någon hjälp!
Fixoflex
Tack @Fixoflex för en lysande instruktion för ett sturmanskie köp och detta förtjänar en bump!!:D
 
Senast ändrad:

Mukt

Cartier
Sitter på en amphibia som inte kommer till användning, skäms på mig då man bör ha minst en ryss i rotation...
Problemet är att tycker den blir lite för toolig med vridbezel. Nån som har testat en "smooth" bezel eller någon som möjligtvis sitter på en?
Min vintage å andra lånad :)
74F579CD-E40D-4E81-AB5B-CFAA8761E1F8.jpeg
9B2605D2-BD76-46CA-94C5-9757E7987E79.jpeg
 

MAz_666

Rolex
Priserna varierar absolut en del med modellerna och han, Julian K, är kanske inte billigast alltid men väldigt god service och skickar från Tyskland. Dubbla priser vet jag inte dock, något exempel?
Tyckte de flesta jag såg kostade över 100 euro, och köper du från eBay, Chisto elr Meranom är det nära halva priset.
Jag har aldrig köpt en ryss som närmat sig +1000SEK ...
Så tänkte jag.
 
Topp