• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

1724685804534.png

God eftermiddag klockkamrater! Har inte varit så aktiv här i tråden på länge men nu vill jag ha lite synpunkter från proffsen. Hittade denna klockan på Tradera och tycker inte den ser helt rätt ut. Tycker framför allt "zakaz mosssr" och den lilla kronan ser fel ut. Boetten verkar dock både gammal, sliten och korrekt?

Vad tror ni andra?

 
1724685804534.png

God eftermiddag klockkamrater! Har inte varit så aktiv här i tråden på länge men nu vill jag ha lite synpunkter från proffsen. Hittade denna klockan på Tradera och tycker inte den ser helt rätt ut. Tycker framför allt "zakaz mosssr" och den lilla kronan ser fel ut. Boetten verkar dock både gammal, sliten och korrekt?

Vad tror ni andra?


Det där är en kinesisk kopia med kinesiskt urverk. Mao fake!
Även boetten är kinesisk!
 
1724685804534.png

God eftermiddag klockkamrater! Har inte varit så aktiv här i tråden på länge men nu vill jag ha lite synpunkter från proffsen. Hittade denna klockan på Tradera och tycker inte den ser helt rätt ut. Tycker framför allt "zakaz mosssr" och den lilla kronan ser fel ut. Boetten verkar dock både gammal, sliten och korrekt?

Vad tror ni andra?

Jämför med originalet, som kan se ut typ såhär:
20240826_182318.jpg
 
Kom och tänka på en grej. Om det är den chromade kan man ju lätt strippa chromet och köra lite gun blue på efteråt, då kommer boetten se ut sådär. 😁
MEN, om vi tänker efter lite granna och backar klockan till typ 1965 och Vostoks arbete med att konstruera det som strax skulle komma att bli en av världens coolaste dykarur, så var det ju så att man fann att brons/mässing var för mjukt för att tåla 200 m djup. Det var iom denna insikt som man kom fram till att rostfritt stål var det enda som gällde, vilket samtidigt innebar att man plötsligt insåg att man inte riktigt hade de verktyg som behövdes för att bearbeta fram en "normal" boett i den hårdare metallen, vilket i sin tur ledde fram till att modell 350 var född.

Vad jag vet har man sedan aldrig tillverkat Amphibian-boetter i annat än just rostfritt stål, ja undantaget då de senare specialversioner som har släppts i brons. Titan finns ju också, men det är ju, vad jag vet, inte riktigt en mjuk metall, so to speak... :D

Vad säger ni andra; Känner ni till några Amphibian-modeller i annat än rostfritt stål eller Titan? Att det finns nytillverkade brons-boetter har vi redan avhandlat.

Jag har fö sett bilder på en tidig 350-prototyp i kromad mässing, men det var ju just en prototyp (ja, en sådan skulle sitta bra i samlingen... :rolleyes:)
 
MEN, om vi tänker efter lite granna och backar klockan till typ 1965 och Vostoks arbete med att konstruera det som strax skulle komma att bli en av världens coolaste dykarur, så var det ju så att man fann att brons/mässing var för mjukt för att tåla 200 m djup. Det var iom denna insikt som man kom fram till att rostfritt stål var det enda som gällde, vilket samtidigt innebar att man plötsligt insåg att man inte riktigt hade de verktyg som behövdes för att bearbeta fram en "normal" boett i den hårdare metallen, vilket i sin tur ledde fram till att modell 350 var född.

Vad jag vet har man sedan aldrig tillverkat Amphibian-boetter i annat än just rostfritt stål, ja undantaget då de senare specialversioner som har släppts i brons. Titan finns ju också, men det är ju, vad jag vet, inte riktigt en mjuk metall, so to speak... :D

Vad säger ni andra; Känner ni till några Amphibian-modeller i annat än rostfritt stål eller Titan? Att det finns nytillverkade brons-boetter har vi redan avhandlat.

Jag har fö sett bilder på en tidig 350-prototyp i kromad mässing, men det var ju just en prototyp (ja, en sådan skulle sitta bra i samlingen... :rolleyes:)
Bilder! 😉
 
MEN, om vi tänker efter lite granna och backar klockan till typ 1965 och Vostoks arbete med att konstruera det som strax skulle komma att bli en av världens coolaste dykarur, så var det ju så att man fann att brons/mässing var för mjukt för att tåla 200 m djup. Det var iom denna insikt som man kom fram till att rostfritt stål var det enda som gällde, vilket samtidigt innebar att man plötsligt insåg att man inte riktigt hade de verktyg som behövdes för att bearbeta fram en "normal" boett i den hårdare metallen, vilket i sin tur ledde fram till att modell 350 var född.

Vad jag vet har man sedan aldrig tillverkat Amphibian-boetter i annat än just rostfritt stål, ja undantaget då de senare specialversioner som har släppts i brons. Titan finns ju också, men det är ju, vad jag vet, inte riktigt en mjuk metall, so to speak... :D

Vad säger ni andra; Känner ni till några Amphibian-modeller i annat än rostfritt stål eller Titan? Att det finns nytillverkade brons-boetter har vi redan avhandlat.

Jag har fö sett bilder på en tidig 350-prototyp i kromad mässing, men det var ju just en prototyp (ja, en sådan skulle sitta bra i samlingen... :rolleyes:)

Men, är det verkligen en Amphibia då? 420-boetten finns väl som både Amphibia och chromad Komandriskie?

Hittade tallriken!
299394004.0.jpg
 
Senast ändrad:
Jaha, då går man i väntans tider igen...

Budat hem första klockan i rymden (dock med fel urtavla, men budar även på en med rätt urtavla men fel boett så det skall nog lösa sig). Sovjetiskt såklart!

Även budat hem ett par sovjetiska hörlurar samt budar på en sovjetisk Walkman!
 
Definitivt en Amphibia. Skumt!!!

Edit:
Inte chromad, men titaniumnitrid, mesta borta. Kom inte ens ihåg att denna hade stort baklock.
20240827_092104.jpg
20240827_092102.jpg
20240827_092108.jpg
Aha, en 020 i titannitrid-utförande, det var ju an variant jag inte hade tänkt på. Mycket intressant, för då finns det ju åtminstone exempel på nämnda 020-boett som inte är i rostfritt stål.

Jag är lite dåligt insatt här, men är det mässing eller brons som är grunden när man förkromar eller belägger med titannitrid, eller funkar både och?
 
Aha, en 020 i titannitrid-utförande, det var ju an variant jag inte hade tänkt på. Mycket intressant, för då finns det ju åtminstone exempel på nämnda 020-boett som inte är i rostfritt stål.

Jag är lite dåligt insatt här, men är det mässing eller brons som är grunden när man förkromar eller belägger med titannitrid, eller funkar både och?
20240827_155552.jpg
20240827_155602.jpg
20240827_155614.jpg
20240827_155628.jpg
20240827_155747.jpg

Det här tror jag är en förkromad mässingsboett. Kolla "naggen" på bandhornen t.ex. Rostfritt stål brukar vara stenhårt ända ut i kanterna. Man brukar inte se "nagg" där.
Den här klockan ligger lite på min säljlista om någon tänkt sig "labba" fram en mässingsboett.
 
Aha, en 020 i titannitrid-utförande, det var ju an variant jag inte hade tänkt på. Mycket intressant, för då finns det ju åtminstone exempel på nämnda 020-boett som inte är i rostfritt stål.

Jag är lite dåligt insatt här, men är det mässing eller brons som är grunden när man förkromar eller belägger med titannitrid, eller funkar både och?

Rätt säker på att det är mässing.

Edit: @Johanaxe66
Enligt Meranom - mässing!
Screenshot_20240827_175702_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp