• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Den här har inte jag sett innan. Tavlan känns inte jättevanlig.
Screenshot_20240902_093056_eBay.jpg
Den är lite halv-ovanlig.
 
Fortsättningen på historien med Vostok Amphibian i brons/mässing fortsätter. Min kompis har nu fått den levererad och sanningen visade sig inte riktigt motsvara det som utlovades i annonsen:
1725353471740.png

1725353500020.png

1725353526745.png


Det vi ser på bilderna är alltså en boett (gamla 020) utförd i rostfritt stål, som tycks ha behandlats på något sätt och då fått en brons-liknande yta. En närmare titt ger att boetten av allt att döma har haft baklock och packning på plats under behandlingen, eftersom insidan from det som täcks av packningen är ren och blank. Även kronan har fått samma behandling.

Det tycks inte vara frågan om målad färg, utan någon form av kemisk behandling. Har någon sett någonting liknande?

Urtavlan ser seriös ut, men resten av klockan motsvarar alltså inte riktigt förväntningarna...

Oavsett så har klockan felaktigt sålts av en säljare i Frankrike med uppgift om att den har solid boett i brons!
 
Fortsättningen på historien med Vostok Amphibian i brons/mässing fortsätter. Min kompis har nu fått den levererad och sanningen visade sig inte riktigt motsvara det som utlovades i annonsen:
1725353471740.png

1725353500020.png

1725353526745.png


Det vi ser på bilderna är alltså en boett (gamla 020) utförd i rostfritt stål, som tycks ha behandlats på något sätt och då fått en brons-liknande yta. En närmare titt ger att boetten av allt att döma har haft baklock och packning på plats under behandlingen, eftersom insidan from det som täcks av packningen är ren och blank. Även kronan har fått samma behandling.

Det tycks inte vara frågan om målad färg, utan någon form av kemisk behandling. Har någon sett någonting liknande?

Urtavlan ser seriös ut, men resten av klockan motsvarar alltså inte riktigt förväntningarna...

Oavsett så har klockan felaktigt sålts av en säljare i Frankrike med uppgift om att den har solid boett i brons!

Hmmm. Trist! Kul tavla dock!

I skolan hade vi någon slags kopparlösning i vätska (kopparjoner?) där man kopplade någon metalldel till en strömmkälla och la den i vätskan så att man kunde förkoppra metalldelen. I mitt fall fick blev det en förkopprad enkrona, rätt kul dock. 😁

Hittade denna:
Screenshot_20240903_123926_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Åter i "människobyn" efter några stimulerande dagar ute på landet med grovt jobb. Min "Motherland" funkar utmärkt som en "beater" när man inte behöver tänka sig för så mycket. Ett nervsammanbrott skulle utebli - helt klart - om den skulle skadas under arbete.

20240903_203031.jpg


Den här är jag mer rädd om och den passar ganska bra till min tillvaro i stan. Den får sitta på i några dagar nu.

20240904_114216.jpg


Ha en fortsatt trevlig vecka allihopa!
 
Inte varje dag det anländer paket.
IMG_4021.jpeg

Men idag var kom det ett efterlängtat 😊
IMG_4022.jpeg

En MagSafe adapter, som man längtat…
Dock lite märklig låda till en sådan…
IMG_4023.jpeg

IMG_4025.jpeg

IMG_4026.jpeg


Blev riktigt sugen på den när jag såg den här i tråden. Än mer när jag läste på om historien.
Så tackar @-RI- för att generöst låta mig förvalta denna vidare 👏

KGB-kamraten är också glad för att slippa känna sig ensam i spionlådan…
IMG_4034.jpeg
 
Inte varje dag det anländer paket.
IMG_4021.jpeg

Men idag var kom det ett efterlängtat 😊
IMG_4022.jpeg

En MagSafe adapter, som man längtat…
Dock lite märklig låda till en sådan…
IMG_4023.jpeg

IMG_4025.jpeg

IMG_4026.jpeg


Blev riktigt sugen på den när jag såg den här i tråden. Än mer när jag läste på om historien.
Så tackar @-RI- för att generöst låta mig förvalta denna vidare 👏

KGB-kamraten är också glad för att slippa känna sig ensam i spionlådan…
IMG_4034.jpeg
Det blir kul att se fler Zlatoust:s i tråden. Det där är en bra klocka. Väger fint på armen, utan att vara i vägen.
 
Inte varje dag det anländer paket.
IMG_4021.jpeg

Men idag var kom det ett efterlängtat 😊
IMG_4022.jpeg

En MagSafe adapter, som man längtat…
Dock lite märklig låda till en sådan…
IMG_4023.jpeg

IMG_4025.jpeg

IMG_4026.jpeg


Blev riktigt sugen på den när jag såg den här i tråden. Än mer när jag läste på om historien.
Så tackar @-RI- för att generöst låta mig förvalta denna vidare 👏

KGB-kamraten är också glad för att slippa känna sig ensam i spionlådan…
IMG_4034.jpeg

Kul! Bra mycket roligare än en Magsafe!
 
Jag tjatar på om den där klockan som utgavs för att ha en boett i brons, men som var pläterad eller på annat sätt ytbehandlad.

Tavlan på denna fortsätter att spöka; Är det en äkta tavla utgiven av Vostok eller är den tillverkad på annat sätt? När jag söker på Vostok och 50-års-jubileum får iafall inte jag någon enda träff på en tavla med denna design.
B50_1.jpg

B50_2.jpg

Tavlan har en tilltalande precision som jag personligen anser talar FÖR att det är Vostok själva som ligger bakom designen. Tunna och raka index i kombination med ett väl utfört motiv på tavlan känns inte som någonting som är skapat i någons källare.

Det finns ju även de där små roliga undantagen som ställer till det lite granna. Nedanstående jubileumsmodell har jag skrivit om tidigare. Den serietillverkades aldrig av Vostok själva, som gick i konkurs just 2010. Kvar blev denna prototyp. En entusiastisk vän till mig har sedan, med prototyp-tavlan som utgångspunkt, skapat en fiktiv jubileumsklocka, som sedan ett par år finns i min samling. Men, det är som man brukar säga, en helt annan historia.
1725459725619.png
 
Jag tjatar på om den där klockan som utgavs för att ha en boett i brons, men som var pläterad eller på annat sätt ytbehandlad.

Tavlan på denna fortsätter att spöka; Är det en äkta tavla utgiven av Vostok eller är den tillverkad på annat sätt? När jag söker på Vostok och 50-års-jubileum får iafall inte jag någon enda träff på en tavla med denna design.
B50_1.jpg

B50_2.jpg

Tavlan har en tilltalande precision som jag personligen anser talar FÖR att det är Vostok själva som ligger bakom designen. Tunna och raka index i kombination med ett väl utfört motiv på tavlan känns inte som någonting som är skapat i någons källare.

Det finns ju även de där små roliga undantagen som ställer till det lite granna. Nedanstående jubileumsmodell har jag skrivit om tidigare. Den serietillverkades aldrig av Vostok själva, som gick i konkurs just 2010. Kvar blev denna prototyp. En entusiastisk vän till mig har sedan, med prototyp-tavlan som utgångspunkt, skapat en fiktiv jubileumsklocka, som sedan ett par år finns i min samling. Men, det är som man brukar säga, en helt annan historia.
1725459725619.png

Ser ju onekligen ut som något Vostok kunnat ge ut, tror tavlan är äkta. Om den nu gavs ut vid 50-års jubileet är en annan sak? Lägg upp på wus och fråga?
 
Inte varje dag det anländer paket.
IMG_4021.jpeg

Men idag var kom det ett efterlängtat 😊
IMG_4022.jpeg

En MagSafe adapter, som man längtat…
Dock lite märklig låda till en sådan…
IMG_4023.jpeg

IMG_4025.jpeg

IMG_4026.jpeg


Blev riktigt sugen på den när jag såg den här i tråden. Än mer när jag läste på om historien.
Så tackar @-RI- för att generöst låta mig förvalta denna vidare 👏

KGB-kamraten är också glad för att slippa känna sig ensam i spionlådan…
IMG_4034.jpeg
Den där är en riktig pjäs!
Vet inte om jag missförstod, men ”den lille” har ingen relation till KGB.
Ser jag rätt är det en zakaz, men som med sitt ”beställd av Försvarsministeriet” mer var åt en klocka för försvarsmaktsanställda och deras anhöriga, som fanns på ryska PX, och deras Överskottsbolag.
Den här lilla juvelen, en Generaliskie, jag inte använder så ofta - är en KGB ( 😱 )
Men även dessa var nog mer en ’hyllning till’, än en tjänsteklocka.
Kan inte riktigt tänka mig suspekta farbröder i långa rockar, som gör allt för att vara hemliga, som alla skyltar med ”KGB” på armen! 😂😂
IMG_1720.jpeg
 
Den där är en riktig pjäs!
Vet inte om jag missförstod, men ”den lille” har ingen relation till KGB.
Ser jag rätt är det en zakaz, men som med sitt ”beställd av Försvarsministeriet” mer var åt en klocka för försvarsmaktsanställda och deras anhöriga, som fanns på ryska PX, och deras Överskottsbolag.
Den här lilla juvelen, en Generaliskie, jag inte använder så ofta - är en KGB ( 😱 )
Men även dessa var nog mer en ’hyllning till’, än en tjänsteklocka.
Kan inte riktigt tänka mig suspekta farbröder i långa rockar, som gör allt för att vara hemliga, som alla skyltar med ”KGB” på armen! 😂😂
IMG_1720.jpeg
Fin Generalskie!
Japp, jag tror att det är ganska väl förankrat att de som jobbade för nämnda KGB knappast bar armbandsur som skyltade om vilken organisation de tillhörde... I sådana fall mer sannolikt en "ZAKAZ", men det kan vi ju mest spekulera kring. "KGB"-klockor gjordes nog i första hand för exportmarknaden. Det finns trådar här och var som reder ut detta mer utförligt.
 
Den där är en riktig pjäs!
Vet inte om jag missförstod, men ”den lille” har ingen relation till KGB.
Ser jag rätt är det en zakaz, men som med sitt ”beställd av Försvarsministeriet” mer var åt en klocka för försvarsmaktsanställda och deras anhöriga, som fanns på ryska PX, och deras Överskottsbolag.
Den här lilla juvelen, en Generaliskie, jag inte använder så ofta - är en KGB ( 😱 )
Men även dessa var nog mer en ’hyllning till’, än en tjänsteklocka.
Kan inte riktigt tänka mig suspekta farbröder i långa rockar, som gör allt för att vara hemliga, som alla skyltar med ”KGB” på armen! 😂😂
IMG_1720.jpeg
Det var mer info än jag hade 😊
Förstått att det är en ganska ”generisk” klocka som gjordes i stort antal.
KGB anspelningen var helt taget ur luften o sammanhanget 😊
 
Tillbaka
Topp