• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Inte mina, men de här boetterna är lite kul...
FB_IMG_1725555450231.jpg
FB_IMG_1725555443277.jpg
FB_IMG_1725555428897.jpg
Wow, har jag aldrig sett! Är det en officiell Vostok-boett?
 
Raketa Polar

Det har blivit svårt att hitta intressanta sovjetiska klockor på sistone. Nu har jag haft tur igen. Det här är den andra polarklockan som jag lyckats köpa den senaste tiden. Den här Raketan är extremt svår att hitta. Den gavs till deltagare på en polarexpedition till Nordpolen 1970. Inte många exemplar har överlevt till idag.
Det var dåliga bilder i annonsen och jag misstänkte att det var en fejkad klocka. Jag tog en chansning och köpte den. Nu när jag har den i handen så ser jag att det är "the real thing". Tyvärr så går den inte... Den får hamna i projektlådan till framtida projekt. Jag har en reissue sedan tidigare som jag kan använda.
Urtavlan är väldigt skadad och det syntes väldigt tydligt i annonsen.
Hur ska man göra med skadade urtavlor på "kultklockor" tycker ni? Ska man renovera dem eller ska man låta dem vara? Det här är en 50 år gammal klocka. Jag tycker själv att man ska låta dem vara när slitaget har gått så långt som det gjort på den här urtavlan.

20240906_152012.jpg
20240906_152023.jpg
20240906_152032.jpg
20240906_152803.jpg
20240906_152803.jpg
 

Bilagor

  • 20240906_153451.jpg
    20240906_153451.jpg
    25.8 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
Raketa Polar

Det har blivit svårt att hitta intressanta sovjetiska klockor på sistone. Nu har jag haft tur igen. Det här är den andra polarklockan som jag lyckats köpa den senaste tiden. Den här Raketan är extremt svår att hitta. Den gavs till deltagare på en polarexpedition till Nordpolen 1970. Inte många exemplar har överlevt till idag.
Det var dåliga bilder i annonsen och jag misstänkte att det var en fejkad klocka. Jag tog en chansning och köpte den. Nu när jag har den i handen så ser jag att det är "the real thing". Tyvärr så går den inte... Den får hamna i projektlådan till framtida projekt. Jag har en reissue sedan tidigare som jag kan använda.
Urtavlan är väldigt skadad och det syntes väldigt tydligt i annonsen.
Hur ska man göra med skadade urtavlor på "kultklockor" tycker ni? Ska man renovera dem eller ska man låta dem vara? Det här är en 50 år gammal klocka. Jag tycker själv att man ska låta dem vara när slitaget har gått så långt som det gjort på den här urtavlan.

20240906_152012.jpg
20240906_152023.jpg
20240906_152032.jpg
Grattis till läckerheten!👍😍
Ha en go helg nu allihopa!😄
image.jpg
 
Raketa Polar

Det har blivit svårt att hitta intressanta sovjetiska klockor på sistone. Nu har jag haft tur igen. Det här är den andra polarklockan som jag lyckats köpa den senaste tiden. Den här Raketan är extremt svår att hitta. Den gavs till deltagare på en polarexpedition till Nordpolen 1970. Inte många exemplar har överlevt till idag.
Det var dåliga bilder i annonsen och jag misstänkte att det var en fejkad klocka. Jag tog en chansning och köpte den. Nu när jag har den i handen så ser jag att det är "the real thing". Tyvärr så går den inte... Den får hamna i projektlådan till framtida projekt. Jag har en reissue sedan tidigare som jag kan använda.
Urtavlan är väldigt skadad och det syntes väldigt tydligt i annonsen.
Hur ska man göra med skadade urtavlor på "kultklockor" tycker ni? Ska man renovera dem eller ska man låta dem vara? Det här är en 50 år gammal klocka. Jag tycker själv att man ska låta dem vara när slitaget har gått så långt som det gjort på den här urtavlan.

20240906_152012.jpg
20240906_152023.jpg
20240906_152032.jpg
20240906_152803.jpg
20240906_152803.jpg


Kul!

Den där tavlan skulle jag inte röra allls, inte en med blåsbälj!

Grymt fångat! 🤩
 
Ja, verkar vara så. Ända källan är en kalender ifrån 1992 som jag tror getts ut av Vostok. Antagligen ganska liten produktion.

Nu vill jag hitta en 😆
Jag tror mig ha de flesta kataloger som utgivits, och har försökt att lägga dom på rätt årtal. Inte alltid lätt.
Kalendern från 1992 har ingen "tagg-bezel" som den där, om jag ser rätt, men Vostok har liknande sådana i bl.a. 1993 års vanliga katalog.
1725653390544.png
1725653421933.png
 
Jag tror mig ha de flesta kataloger som utgivits, och har försökt att lägga dom på rätt årtal. Inte alltid lätt.
Kalendern från 1992 har ingen "tagg-bezel" som den där, om jag ser rätt, men Vostok har liknande sådana i bl.a. 1993 års vanliga katalog.
1725653390544.png
1725653421933.png
"Bottle cap" boetterna är ganska unika. "Coin edge" även på botten. Det vore kul om en så'n hittade hit till forumet.
 
"Bottle cap" boetterna är ganska unika. "Coin edge" även på botten. Det vore kul om en så'n hittade hit till forumet.

Skall göra mitt bästa, men aldrig sett någon innan (kan iofs missat då jag inte visste vad jag skulle leta efter).

Spontanköpte dock en annan ovanlig boett igår, finns dock redan en hel klocka på forumet. Kommer behöva urverk, tavla och visare med (dyrt). 😇
 
Jag tänker sälja av mina 3133. Det gäller "RChZ" Patriot, Poljot Okean, sista modellen från 2004, och Poljot "Strela". Delat dem många gånger här. Servade och funkar fint. Bilder kommer, men är ni sugna så hör av er 😊
 
Senast ändrad:
Mycket snygg klocka och även härlig omgivning!😍
Kör lite söndagsklocka idag igen,Slava Sadko 28/300.
image.jpg
Raketas Amphibian, och denna, är nog mina topp två på cravings-listan.
Hade den (nästan) i min hand, men tyckte där o då att jag hade för många ur redan, och att den var lite dyr.
Dum? Absolut!
Överlever jag? Absolut!
Men attans så anti-cool den är!!!
;) 😂😂😂
 
Raketas Amphibian, och denna, är nog mina topp två på cravings-listan.
Hade den (nästan) i min hand, men tyckte där o då att jag hade för många ur redan, och att den var lite dyr.
Dum? Absolut!
Överlever jag? Absolut!
Men attans så anti-cool den är!!!
;) 😂😂😂
Jag tror att Slava Sadko kommer att bli dyrare och dyrare. Vi har inte ens sett upplösningen på Sadkos projektet. Det finns fortfarande folk som väntar på sitt exemplar.
 
Tillbaka
Topp