Oj! Jag är ganska "rudis" på att gå in djupt i urverken men jag har tagit isär och satt ihop en Vostok 2209 med framgång tidigare. Då rörde jag aldrig stenarna och deras infattingar.
Nu har jag beställt lite verktyg. Jag måste fixa en bra plats att sitta med grejerna och där grejerna kan få vara ifred under en tid. Bra belysning m.m. Jag kanske kan få återkomma till dig med frågor senare? Beo brukar hjälpa mig ibland. Kanske du hinner komma med en hjärtstartare om jag hamnar i något nervsammanbrott?
Det är ingen brådska med det här. Tiden måste mogna lite.
Just det här urverket ( utan de graverade bryggorna ) är det snyggaste sovjetiska urverket, tycker jag. Raketa har säkert "lånat" idéer till konstruktionen från kända schweiziska fabriker men det gör väl alla fabriker?
Gravyren på bryggorna ser man ibland och jag har funderat på det. Vid något tillfälle låg jag online på något forum ( W.U.S. kanske? ) samtidigt som Raketas ägare var inne och svarade på frågor om deras klockor. Han hade hjälp av gamla Raketa-anställda säkert. Han bekräftade att fabriken graverade bryggorna sådär ibland. Det är inte någon hobby-pulare som graverat det där. Snyggt hantverk som jag uppskattar.
På någon av mina andra klockor har jag en display caseback. Den sitter på en klocka med ett 2623-urverk. Tanken är att jag ska visa upp det här urverket med den bakboetten. En sak i taget. Det här kommer inte hända på den här sidan av nyår.