• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Börjat på nytt jobb idag! Fick också ett paket, bara en klocka denna gång...

Podeda, har inte gjort något med denna (än), inte ens gjort rent boetten.

Denna väntar på nästa paket där rätt tavla kommer. Med den, samt byte av minutvisare och sekund från två andra donatorer kommer klockan bli exakt som första klockan i rymden!!! 👨‍🚀🐕

20240909_181102.jpg

Rotat runt i min projektlåda. Det ligger t.o.m. oöppnade förpackningar där. :bag: Den här hade jag glömt bort att jag köpt. Brevet är från Mariupol. Finns det ens kvar längre? :( Det måste vara de graverade bryggorna som väckte mitt intresse? Balansen svänger fritt men den går inte igång när jag drar upp fjädern. Det här kan vara ett bra projekt för att lära sig urverket. Synd att det inte var en Raketa 2623 - som i den Raketa Polar som jag måste få igång senare - men de är väldigt ovanliga. Skillnaden är väl att 2609 är vanliga 12-timmars klockor och 2623 är 24-timmars klockor? Isåfall är det väl bara olika dimensioner på de olika hjulen?

20240909_212909.jpg

Rotat runt i min projektlåda. Det ligger t.o.m. oöppnade förpackningar där. :bag: Den här hade jag glömt bort att jag köpt. Brevet är från Mariupol. Finns det ens kvar längre? :( Det måste vara de graverade bryggorna som väckte mitt intresse? Balansen svänger fritt men den går inte igång när jag drar upp fjädern. Det här kan vara ett bra projekt för att lära sig urverket. Synd att det inte var en Raketa 2623 - som i den Raketa Polar som jag måste få igång senare - men de är väldigt ovanliga. Skillnaden är väl att 2609 är vanliga 12-timmars klockor och 2623 är 24-timmars klockor? Isåfall är det väl bara olika dimensioner på de olika hjulen?

20240909_212909.jpg

Rätt fin!

Har för mig att denna Baltika med graverad brygga var uppe för diskussion för ett bra tag sedan, det kanske var då du beställde?

En sak jag inte rör på dessa, är det lilla låset uppe på bryggan för juvelen, de går lätt sönder jämfört med låsen till balansjuvelerna! Jag låter de helt enkelt sitta kvar under rengörning och ev oljning sker underifrån.

Rätt fin!

Har för mig att denna Baltika med graverad brygga var uppe för diskussion för ett bra tag sedan, det kanske var då du beställde?

En sak jag inte rör på dessa, är det lilla låset uppe på bryggan för juvelen, de går lätt sönder jämfört med låsen till balansjuvelerna! Jag låter de helt enkelt sitta kvar under rengörning och ev oljning sker underifrån.
Oj! Jag är ganska "rudis" på att gå in djupt i urverken men jag har tagit isär och satt ihop en Vostok 2209 med framgång tidigare. Då rörde jag aldrig stenarna och deras infattingar.
Nu har jag beställt lite verktyg. Jag måste fixa en bra plats att sitta med grejerna och där grejerna kan få vara ifred under en tid. Bra belysning m.m. Jag kanske kan få återkomma till dig med frågor senare? Beo brukar hjälpa mig ibland. Kanske du hinner komma med en hjärtstartare om jag hamnar i något nervsammanbrott? :drowning:
Det är ingen brådska med det här. Tiden måste mogna lite.
Just det här urverket ( utan de graverade bryggorna ) är det snyggaste sovjetiska urverket, tycker jag. Raketa har säkert "lånat" idéer till konstruktionen från kända schweiziska fabriker men det gör väl alla fabriker?
Gravyren på bryggorna ser man ibland och jag har funderat på det. Vid något tillfälle låg jag online på något forum ( W.U.S. kanske? ) samtidigt som Raketas ägare var inne och svarade på frågor om deras klockor. Han hade hjälp av gamla Raketa-anställda säkert. Han bekräftade att fabriken graverade bryggorna sådär ibland. Det är inte någon hobby-pulare som graverat det där. Snyggt hantverk som jag uppskattar.
På någon av mina andra klockor har jag en display caseback. Den sitter på en klocka med ett 2623-urverk. Tanken är att jag ska visa upp det här urverket med den bakboetten. En sak i taget. Det här kommer inte hända på den här sidan av nyår.

20240909_212909-jpg.2591863

Oj! Jag är ganska "rudis" på att gå in djupt i urverken men jag har tagit isär och satt ihop en Vostok 2209 med framgång tidigare. Då rörde jag aldrig stenarna och deras infattingar.
Nu har jag beställt lite verktyg. Jag måste fixa en bra plats att sitta med grejerna och där grejerna kan få vara ifred under en tid. Bra belysning m.m. Jag kanske kan få återkomma till dig med frågor senare? Beo brukar hjälpa mig ibland. Kanske du hinner komma med en hjärtstartare om jag hamnar i något nervsammanbrott? :drowning:
Det är ingen brådska med det här. Tiden måste mogna lite.
Just det här urverket ( utan de graverade bryggorna ) är det snyggaste sovjetiska urverket, tycker jag. Raketa har säkert "lånat" idéer till konstruktionen från kända schweiziska fabriker men det gör väl alla fabriker?
Gravyren på bryggorna ser man ibland och jag har funderat på det. Vid något tillfälle låg jag online på något forum ( W.U.S. kanske? ) samtidigt som Raketas ägare var inne och svarade på frågor om deras klockor. Han hade hjälp av gamla Raketa-anställda säkert. Han bekräftade att fabriken graverade bryggorna sådär ibland. Det är inte någon hobby-pulare som graverat det där. Snyggt hantverk som jag uppskattar.
På någon av mina andra klockor har jag en display caseback. Den sitter på en klocka med ett 2623-urverk. Tanken är att jag ska visa upp det här urverket med den bakboetten. En sak i taget. Det här kommer inte hända på den här sidan av nyår.

20240909_212909-jpg.2591863

Inga problem, hjälper gärna vid frågor! Bara kul o dela med sig!

Display-caseback blir grymt med det urverket! Kul att se dem ibland!

Bjuder på en bild ifrån Ukraina-klockan jag visade häromdagen. Denna saknade baklock, så jag limmade dit en begagnat glas (skall ta och putsa upp det vid tillfälle).
20240910_190420.jpg

Nya 1967-tunnan, ref. 90078A, är rätt trevlig i de nya 900-boetterna (som i princip är helborstade 090-boetter). Man kan kanske anse dem vara budgetversioner av 1967-serien men tycker att vissa detaljer här är mer trogna originalet än deras dyrare föregångare.

Oysterlänk från Strapcode.

IMG_2403.jpeg

Senast ändrad:
1000026350.jpg
För något år sedan var det poppis att bygga Cosmo diver eller Luna dudes. Jag hoppade på trenden o köpte delarna Armband,tavla,visare insert och bezel. Det var då knivigt att få tag i urverket GMT 2426.02 och grejerna blev liggande.

Senare har jag förstått att det skar sig mellan Norrmannen som designade klockan och tillverkaren varpå norrmannen lät bygga en schweizisk klocka istället. Senare sålde tillverkaren klockorna endå och anklagades för plagiat mm.

Är det någon som är intresserad att köpa prylarna? Alternativt om någon har lämpligt urverk liggandes?

1000026350.jpg
För något år sedan var det poppis att bygga Cosmo diver eller Luna dudes. Jag hoppade på trenden o köpte delarna Armband,tavla,visare insert och bezel. Det var då knivigt att få tag i urverket GMT 2426.02 och grejerna blev liggande.

Senare har jag förstått att det skar sig mellan Norrmannen som designade klockan och tillverkaren varpå norrmannen lät bygga en schweizisk klocka istället. Senare sålde tillverkaren klockorna endå och anklagades för plagiat mm.

Är det någon som är intresserad att köpa prylarna? Alternativt om någon har lämpligt urverk liggandes?
Har du bakboetten också?

Mmm, de är fräcka! 🙂

Hoppas bara man kan få igång urverket, verkade vara stendött när jag satte i ett batteri för och testa.

Det verkar rätt vanligt att dessa quartzverk är döda tyvärr (har ett par andra ifrån tiden som också har gett upp). Man kanske får lära sig och felsöka elektronik bättre, så kanske det finns en möjlighet att få igång ett gäng...

Mmm, de är fräcka! 🙂

Hoppas bara man kan få igång urverket, verkade vara stendött när jag satte i ett batteri för och testa.

Det verkar rätt vanligt att dessa quartzverk är döda tyvärr (har ett par andra ifrån tiden som också har gett upp). Man kanske får lära sig och felsöka elektronik bättre, så kanske det finns en möjlighet att få igång ett gäng...
Snacka med Whitelion på wus,han lagar quartzare och säljer på Ebay.👍😊
Eller så pm’ar du och får hans mail av mig.

Senast ändrad:
NVCh-30 har varit på tapeten. Här är min reissue av NVCh-30. Inte så uppskattad av vissa, p.g.a. att den inte är så lik förebilden, men jag gillar min.
Den senaste upplagan är superhärlig. Om jag kunde köpa så skulle jag nog försöka köpa den med grön urtavla, som är unbranded. Nu kan jag bara sitta och titta på p.g.a. sanktioner. Lika bra kanske? Jag har ju redan några fina sovjetiska klockor.
1000000790.jpg

Mmm, de är fräcka! 🙂

Har haft liknande problem med just quartz-verk från Luch. Hoppas du kommer tillrätta med urverket.

Snacka med Whitelion på wus,han lagar quartzare och säljer på Ebay.👍😊
Eller så pm’ar du och får hans mail av mig.

Jo, har hans mejl. Han hjälpte ju mig med två elektromekaniska, men vill helst lära mig själv (har en drös som jag skulle vilja få igång). Men, det kanske slutar med att jag skickar den till honom 😁.

Har haft liknande problem med just quartz-verk från Luch. Hoppas du kommer tillrätta med urverket.

Tack, det hoppas jag med. 🙂

Historien med den bronsfärgade Vostok Amphibian fortsätter och har fått en väldigt intressant vändning.

Vår tidigare hypotes var att någon hobbyfixare hade behandlat en rostfri 020-boett så att den såg ut att vara utförd i massiv brons, eller ngn liknande metall. Säljaren konfronterades med detta och svarade med uppmaning att göra en försikitig repa på dold plats där boetten ser ut att vara i rostfritt stål. Min kompis avlägsnade packningen mot baklocket och gjorde en tunn repa på ytan under denna. Resultatet nedan var en ordentlig överraskning:
1726216713004.png

Det visade sig att det vi trodde var obehandlat rostfritt stål i själva verket, tvärt om, var mässing/brons som i sin tur hade behandlats, eventuellt förkromats.

Om man lyfter blicken ser man nu tydligt att ringen runt urverket (rostfritt stål) inte har samma nyans som exempelvis ytan under packningen, vilket, med facit i hand, ganska tydligt visar att det är frågan om olika material.
1726219873947.png

Men, då är vi tillbaka på vid grundfrågan: Vad är det vi tittar på? Boetten är väldigt seriöst tillverkad och det finns ingenting som antyder att det är en hemmaknåpad variant. Jag kan inte förklara tillkomsten på annat sätt än att boetten har bearbetats av maskinerna i fabriken i Chistopol. Måttmässigt tycks den stämma exakt med en 020 i rostfritt stål. Men vad är det då frågan om? Släppte Vostok en mindre serie (kanske 50 st...) av en ytterst begränsad modell? Poljot släppte 104 st MIR-kronografer, så varför inte? Finns det en antydan om någonting sådant i 1992 års katalog från Vostok? Mysteriet tätnar.

Dessutom är det en väldigt snygg klocka! (nej, tyvärr inte mitt eget wrist shot...)
1726220501330.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp