Historien med den bronsfärgade Vostok Amphibian fortsätter och har fått en väldigt intressant vändning.
Vår tidigare hypotes var att någon hobbyfixare hade behandlat en rostfri 020-boett så att den såg ut att vara utförd i massiv brons, eller ngn liknande metall. Säljaren konfronterades med detta och svarade med uppmaning att göra en försikitig repa på dold plats där boetten ser ut att vara i rostfritt stål. Min kompis avlägsnade packningen mot baklocket och gjorde en tunn repa på ytan under denna. Resultatet nedan var en ordentlig överraskning:
Det visade sig att det vi trodde var obehandlat rostfritt stål i själva verket, tvärt om, var mässing/brons som i sin tur hade behandlats, eventuellt förkromats.
Om man lyfter blicken ser man nu tydligt att ringen runt urverket (rostfritt stål) inte har samma nyans som exempelvis ytan under packningen, vilket, med facit i hand, ganska tydligt visar att det är frågan om olika material.
Men, då är vi tillbaka på vid grundfrågan: Vad är det vi tittar på? Boetten är väldigt seriöst tillverkad och det finns ingenting som antyder att det är en hemmaknåpad variant. Jag kan inte förklara tillkomsten på annat sätt än att boetten har bearbetats av maskinerna i fabriken i Chistopol. Måttmässigt tycks den stämma exakt med en 020 i rostfritt stål. Men vad är det då frågan om? Släppte Vostok en mindre serie (kanske 50 st...) av en ytterst begränsad modell? Poljot släppte 104 st MIR-kronografer, så varför inte? Finns det en antydan om någonting sådant i 1992 års katalog från Vostok? Mysteriet tätnar.
Dessutom är det en väldigt snygg klocka! (nej, tyvärr inte mitt eget wrist shot...)