Model_Citizen
Silver
tjo!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det där var väl en prototyp väl?jag har sett den på forum några ggr tidigare.Hittade en rolig Vostok på nätet, ser ni något udda på denna bild?
Info
Baklocket, inte helt vanlig
Oj! Har du fått tag på en så'n där! Jag har en kompis som samlar på de där. Bandhornen integrerade med bakboetten. De är ovanliga. Jag tror att det finns olika varianter av den där. Tyvärr kan jag inte beskriva skillnaderna. Mina kunskaper brister lite här. Var rädd om den där.Hittade en rolig Vostok på nätet, ser ni något udda på denna bild?
Info
Baklocket, inte helt vanlig
Oj! Har du fått tag på en så'n där! Jag har en kompis som samlar på de där. Bandhornen integrerade med bakboetten. De är ovanliga. Jag tror att det finns olika varianter av den där. Tyvärr kan jag inte beskriva skillnaderna. Mina kunskaper brister lite här. Var rädd om den där.
I helgen fick man slå in sin första och sista present till ÖB.
Idag chefsbytesceremoni på Karlbergs slott.
Med regering, högkvarter, två ÖB, och hela Försvarsmaktens chefsgarnityr: vad bättre på armen än min käre Svet.
Tidig militär utgåva av deras dressare, och denna från 58 eller 59.
Denna är gjord av fabriken Petrodvorets Watch Factory som efter 1962 började kalla sig (och också märka uren) Raketa. Urverket märkt ПЧЗ.Trevlig klocka till en fin tillställning!
Är det där en klocka gjord av Cristipolfabriken (dvs Vostok)?
Denna är gjord av fabriken Petrodvorets Watch Factory som efter 1962 började kalla sig (och också märka uren) Raketa. Urverket märkt ПЧЗ.
Så min (från 58-59) är en pre-Raketa!!!
Jag lade ett skambud, men stannade på det. Har redan så många zlattisar. Tre damvarianter av dem får anses räcka. Särskilt när man redan har en storebror till den som auktionerades utIngen här som vann? Blev rätt bra pris!
Idag rockar vi dock en med svensk meteoritJag lade ett skambud, men stannade på det. Har redan så många zlattisar. Tre damvarianter av dem får anses räcka. Särskilt när man redan har en storebror till den som auktionerades ut
Sekundvisaren saknas va?Hittat mera kul. Inget jag beställt (än iallafall).
Detta är en Orex, 90-talare ifrån Rumainien, med Slava-urverk.
Tydligen tillverkade bolaget Mecanica Fina klockor i Bukarest med kinesiska SeaGull-urverk från en början. De gick senare över till Sovjetiska/Ryska urverk samt även Citizen för Quartz.
Mecanica Fina tillverkade klockor med märkena Optimef, Cromef, Clasic, and Orex mellan 1978-1999.
Sekundvisaren saknas va?
Mejslar som Bergeon och några andra ÄR bäst men det kostar som en njure,tvätt av delar kan du köra med kemisk ren bensin och till balansfjädern aceton men allt måste sedan oljas och nytt fett i fjädertrumman.Ägnade kvällen åt att skruva isär ett skrotverk från Raketa. Ett 2609.
Precis fått hem nya mejslar med stålblad från Kina. Alla förutsättningar för en enkel demontering är på plats, tänkte jag.
Spåren i skruvarna var extremt smala och grunda. Mejslarna fick knappt grepp om dem. Till slut var urverket demonterat iallafall. Allt ligger snyggt, kronologiskt och systematiskt i en äggkartong. Undrar om det kommer att gå att montera ihop allt igen?
Det gick bättre när jag använde mina gamla mejslar - med mjukare blad. Vilka blad är bäst? De med stålblad eller de mjukare av okänd metall? Finns det något sätt att slipa de mjukare mejslarna så att de håller sig vassa?
Nu när jag har demonterat urverket; Ska man tvätta komponenterna i någon vätska? Vilken?
Ägnade kvällen åt att skruva isär ett skrotverk från Raketa. Ett 2609.
Precis fått hem nya mejslar med stålblad från Kina. Alla förutsättningar för en enkel demontering är på plats, tänkte jag.
Spåren i skruvarna var extremt smala och grunda. Mejslarna fick knappt grepp om dem. Till slut var urverket demonterat iallafall. Allt ligger snyggt, kronologiskt och systematiskt i en äggkartong. Undrar om det kommer att gå att montera ihop allt igen?
Det gick bättre när jag använde mina gamla mejslar - med mjukare blad. Vilka blad är bäst? De med stålblad eller de mjukare av okänd metall? Finns det något sätt att slipa de mjukare mejslarna så att de håller sig vassa?
Nu när jag har demonterat urverket; Ska man tvätta komponenterna i någon vätska? Vilken?
Oj(!) vilket fint inlägg! Helt i nivå med vad @MAz_666 brukar göra ibland. Det här inlägget borde "bokmärkas" och sättas upp högt upp i tråden så att många kan hitta det.Angående skruvmejslar, ju dyrare mejsel desto bättre. Själv kör jag Bergeon, men började med mjuka billiga metallmejslar i svart kolstål (blev hopplöst magnetiska hela tiden).
Man slipar mejlsarna vid behov, med slipsten och en speciell hållare. Men man verkar även kunna göra det sandpapper!
Angående rengörning så funkar det fint med att först "pegga" juvelerna med tandpetare (snurra runt lite i hålet) för att sedan tvätta med pensel i ren bensin. Balans doppar du endast i bensinen, för att vara rädd om fjädern).
Mitt nuvarande tvättsätt:
- Peggning av juveler
- Ibland förtvätt av bryggor och platta i tvålvatten.Torkar och blåser av allt.
- Tvätt i ultraljudstvätten med Elma röd.
- Två rengörningar i ultraljudstvätten med rent vatten.
- Doppar allt i IPA som avslutande tvätt för att få bort vatten.
- Torkning.
Balans och gånghake doppar jag endast i bensin.
Efter ihopsättning av balans på plattan, lossar jag stenarna för balansen och doppar dom i bensin (brukar gnugga lite på baksidan av toppstenen med tandpetare innan tvätt). Sedan doppar jag toppsten och den andra stenen i bensin. Torkning och oljar toppstenen och sätter ihop!
Finns det billiga och bra ultraljudstvättar?Angående skruvmejslar, ju dyrare mejsel desto bättre. Själv kör jag Bergeon, men började med mjuka billiga metallmejslar i svart kolstål (blev hopplöst magnetiska hela tiden).
Man slipar mejlsarna vid behov, med slipsten och en speciell hållare. Men man verkar även kunna göra det sandpapper!
Angående rengörning så funkar det fint med att först "pegga" juvelerna med tandpetare (snurra runt lite i hålet) för att sedan tvätta med pensel i ren bensin. Balans doppar du endast i bensinen, för att vara rädd om fjädern).
Mitt nuvarande tvättsätt:
- Peggning av juveler
- Ibland förtvätt av bryggor och platta i tvålvatten.Torkar och blåser av allt.
- Tvätt i ultraljudstvätten med Elma röd.
- Två rengörningar i ultraljudstvätten med rent vatten.
- Doppar allt i IPA som avslutande tvätt för att få bort vatten.
- Torkning.
Balans och gånghake doppar jag endast i bensin.
Efter ihopsättning av balans på plattan, lossar jag stenarna för balansen och doppar dom i bensin (brukar gnugga lite på baksidan av toppstenen med tandpetare innan tvätt). Sedan doppar jag toppsten och den andra stenen i bensin. Torkning och oljar toppstenen och sätter ihopFf!
Finns det billiga och bra ultraljudstvättar?
Knäppte hem denna för massa år sen från ebay i Ryssland. urmakaren var tydliga med att det var en ny urtavla, visare och ”glas”.
Men min fråga är om det är en Sturmanskie överhuvudtaget?