• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Den där ballansfjädern ser kanske inte helt frisk ut...

Helt rätt!

En del av fjädern hade hoppat upp över på fel sida, då "reguleringsarmarna" satt löst.

Efter lite jobb är den ok igen. Tror faktiskt inte fjädern tagit skada! Dock behöver urverket service, kass amplitud.
20241023_201956.jpg

20241023_203527.jpg

20241023_203600.jpg
20241023_205744.jpg
 
Fin och intressant klocka!

Det där med att inte bära klockan beroende på vad som är på urtavlan, så skulle jag nog säga att ingen annan än du ser vad det är på klockan. Men, det är ju självklart upp till var och en att bära vad man är bekväm med.

Jag skulle mer tänka att det kan inbjuda till diskussion, om någon mot förmodan försöker se vad det är för motiv på urtavlan samt även våga fråga!!! 🙃

Grattis till ännu en intressant klocka i riktigt fint skick!
@Samlarn @MAz_666
Jag håller ju med er, alla tre; Klockor och politik hör inte ihop och jag kan säga att jag själv uteslutande skulle se det som en ingång till en intressant diskussion om jag såg någon annan bära ett armbandsur med ett intressant budskap.
Jag måste erkänna att jag lätt hamnar i situationer motsäger mig själv när jag argumenterar för att jag själv undviker att bära vissa armbandsur. Jag tror att det jag är ute efter är att jag vill kunna stå för det som klockan förmedlar. Samtidigt så har jag upprepade gånger burit klockor med referenser till stridsvagnar, stridsflygplan och dessutom U-båtar (som jag gissar inte direkt är ämnade för att transportera turister... :D
Oavsett så ska man bära de klockor man vill!
 
Bra fråga!

Klockan kom i ett av de senaste paketet.

Båda "justeringsarmarna" var lösa så på något sett har en del av fjädern hoppat upp på översidan antar jag.

Har aldrig sett detta förut, förhoppningsvis verkar inte fjädern tagit någon större skada, jag drog upp klockan igår kväll och den går ännu... 😁
Snyggt jobbat av dig!👍😊
Kör på min brons tunna idag för att lindra förkylningen!
image.jpg
 
@Samlarn @MAz_666
Jag håller ju med er, alla tre; Klockor och politik hör inte ihop och jag kan säga att jag själv uteslutande skulle se det som en ingång till en intressant diskussion om jag såg någon annan bära ett armbandsur med ett intressant budskap.
Jag måste erkänna att jag lätt hamnar i situationer motsäger mig själv när jag argumenterar för att jag själv undviker att bära vissa armbandsur. Jag tror att det jag är ute efter är att jag vill kunna stå för det som klockan förmedlar. Samtidigt så har jag upprepade gånger burit klockor med referenser till stridsvagnar, stridsflygplan och dessutom U-båtar (som jag gissar inte direkt är ämnade för att transportera turister... :D
Oavsett så ska man bära de klockor man vill!
Vad skönt att du tycker så.
De flesta sovjetiska klockorna i min samling, och några ryska, saknar ofta symboler. Jag tycker att symboler stör urtavlornas utseende. Några av klockorna är symboler i sig. Jag tänker på polarforskarklockorna. NVCh-30 är ju förknippade med en speciell typ av soldat.
Alla klockorna har jag köpt på andrahandsmarknaden. Ingen ska ju inbilla sig att jag var med på en polarexpedition 1970. Jag köpte dem för att jag gillade designen och att de är väldigt unika.
Skulle någon ta anstöt av att jag har en viss klocka så kommer jag ju att lyssna såklart men den är inköpt begagnad. Vill de veta om klockornas bakgrund så kan jag berätta det jag vet men jag har köpt mina klockor begagnade. Det kan alla göra idag.
Jag kan rekommendera alla som vill ha en unik klocka att leta bland både begagnade och nya ryska klockor.
 
Snyggt jobbat av dig!👍😊
Kör på min brons tunna idag för att lindra förkylningen!
image.jpg

Tack!

Himla läcker patina på klockan!!!

Vad skönt att du tycker så.
De flesta sovjetiska klockorna i min samling, och några ryska, saknar ofta symboler. Jag tycker att symboler stör urtavlornas utseende. Några av klockorna är symboler i sig. Jag tänker på polarforskarklockorna. NVCh-30 är ju förknippade med en speciell typ av soldat.
Alla klockorna har jag köpt på andrahandsmarknaden. Ingen ska ju inbilla sig att jag var med på en polarexpedition 1970. Jag köpte dem för att jag gillade designen och att de är väldigt unika.
Skulle någon ta anstöt av att jag har en viss klocka så kommer jag ju att lyssna såklart men den är inköpt begagnad. Vill de veta om klockornas bakgrund så kan jag berätta det jag vet men jag har köpt mina klockor begagnade. Det kan alla göra idag.
Jag kan rekommendera alla som vill ha en unik klocka att leta bland både begagnade och nya ryska klockor.

Jag vill bara tillägga att såklart får man bära det man vill, vill man inte så är det ok det med!

Det finns ju t.ex. vissa symboler som jag tror ingen här skulle bära och dessutom är olagliga att bära offentligt (tänker särskilt på en symbol ifrån Tyskland ifrån ww2), så jag kan ändå relatera till att man inte bär en viss klocka.

Med det sagt, de klockor jag har köpt, har jag köpt för att använda, även om jag inte står för vad som är på tavlan (jag gillar och har ju många Komandirskies där symboler och innebörd kanske inte alltid är den bästa).

Nu för tiden letar jag faktiskt helst efter klockor med olika symboler eller text, jag tycker de är intressanta då de ofta tillför något mer.

Ha en bra torsdag kamrater! 🤩
 
Tack!

Himla läcker patina på klockan!!!



Jag vill bara tillägga att såklart får man bära det man vill, vill man inte så är det ok det med!

Det finns ju t.ex. vissa symboler som jag tror ingen här skulle bära och dessutom är olagliga att bära offentligt (tänker särskilt på en symbol ifrån Tyskland ifrån ww2), så jag kan ändå relatera till att man inte bär en viss klocka.

Med det sagt, de klockor jag har köpt, har jag köpt för att använda, även om jag inte står för vad som är på tavlan (jag gillar och har ju många Komandirskies där symboler och innebörd kanske inte alltid är den bästa).

Nu för tiden letar jag faktiskt helst efter klockor med olika symboler eller text, jag tycker de är intressanta då de ofta tillför något mer.

Ha en bra torsdag kamrater! 🤩
Det finns en poäng med att fokusera en samling till unika urtavlor. Det kan nog bli en jättefin samling. Bra idé. :)
 
Det finns en poäng med att fokusera en samling till unika urtavlor. Det kan nog bli en jättefin samling. Bra idé. :)

Nu köpar jag ju iofs inte bara de med unika tavlor utan även massa annat som tilltalar mig, men en fin samling blir det!

Dagens Komandiskie 339 med en unik tavla som inte går av för hackor!
20241025_093845.jpg


Vodkaskål så här innan kl. 10! 🥳
Ha en najs fredá!!!
 
IMG_1079.jpg

Verkar dock vara på väg att ge upp. Inköpt i början av 00-talet i Sibirien, datumfunktionen funkar inte längre och kronan håller på att lossna så den är svår att ställa och dra upp.
Men jävelberg! KÖPT I SIBIRIEN!?!?!
Då är den värd att serva och få lite fart igen!
Sån "proveniens" är värd att ta hand om!
Vilket skick!
WOW!
PS: De där s.k. rundade kronorna är rätt ovanliga! Syns oftast på andra än såna där. Coolt!
 
Men jävelberg! KÖPT I SIBIRIEN!?!?!
Då är den värd att serva och få lite fart igen!
Sån "proveniens" är värd att ta hand om!
Vilket skick!
WOW!
PS: De där s.k. rundade kronorna är rätt ovanliga! Syns oftast på andra än såna där. Coolt!
Köpte på mig några andra också, dyker upp i tråden så småningom. Men detta är den finaste i mitt tycke, och den jag använde till vardags under ett par år.
Tips på lämpligt ställe att serva den på?
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp