• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Köpte på mig några andra också, dyker upp i tråden så småningom. Men detta är den finaste i mitt tycke, och den jag använde till vardags under ett par år.
Tips på lämpligt ställe att serva den på?
Ibland kan man hitta nån i forumet som är en hemmapulare som kan tänka sig att titta på den. En kompis till mig har lägenhet i Italien, och råkar ha en "riktig" gammal klassisk urmakare nära där dom bor - fixar allt med klockor, till ett mycket vettigt pris. Att hitta nån sån gammal klassisk "äkta" urmakare kan vara guld.
Verken är ju enkla och klassiska, men det behövs en sån som vågar ta tag i en klocka de inte känner till fullo. Jag hittade en sån utanför Uppsala; han sa bara "fan va coolt!" och hjälpte mig med min 8mm tjocka Vympel från 1956!
Att testa Klockmäster eller Ur och Penn är nog tyvärr kört ... ;)
 
Dagens 331a
20241026_154739.jpg
SNYGG TAVLA!
De där började synas typ 1991, vet du när den är ifrån?
Och har du koll på tavel-numret?
Go' lördagkväll! 🤘🤘🤘
 
SNYGG TAVLA!
De där började synas typ 1991, vet du när den är ifrån?
Och har du koll på tavel-numret?
Go' lördagkväll! 🤘🤘🤘

Tack!

Den är nog från början av 90-talet, gissningsvis 91-93.

Tyvärr igen koll på ref, man får nog leta i kataloger...

Antagligen inte så vanligt med romerska siffror på Vostok, osäker om jag äger någon mer. Får ta o titta i lådorna, kanske har någon lös tavla dock... Får ta o leta vid tillfälle!

God kväll! 😁
20241026_213823.jpg
 
Vilket fint skick!
Bandet aningen slitet, men klockan ser ju flång ny ut!!!
kslike
Klockan har aldrig använts. Skulle tro att bandet är slitet på grund av dålig kvalitet i kombination med att bandet skaver mot boetten, har i och för sig mest legat i en låda men har flyttats runt en del under åren som gått. Kanske var bandet så där redan vid inköp, minns inte. Köpte då som sagt på mig ett gäng klockor, men kvaliteten på dessa känns minst sagt skakig. Man vågar knapp vrida upp dem eller ställa dem då det känns som att de ska gå sönder när man gör det. Är det normalt för dessa klockor?
 
Klockan har aldrig använts. Skulle tro att bandet är slitet på grund av dålig kvalitet i kombination med att bandet skaver mot boetten, har i och för sig mest legat i en låda men har flyttats runt en del under åren som gått. Kanske var bandet så där redan vid inköp, minns inte. Köpte då som sagt på mig ett gäng klockor, men kvaliteten på dessa känns minst sagt skakig. Man vågar knapp vrida upp dem eller ställa dem då det känns som att de ska gå sönder när man gör det. Är det normalt för dessa klockor?
Visst, en klocka som legat oanvänd länge kan ju ha olja och "smörj" som borde vara kladdigt och glatt, men som torkat till.
De sovjetiska var/är lite som gamla traktorer: kicka igång den så rullar den igen.
Dra upp dom (var lite lös på handen då många inte är automatiska (och därmed har ett "maxuppvridnings-stopp" där det inte går längre)) och håll sedan klockan i handen som om den vore en liten vimpel. Veva med den fram och tillbaka ett tiotal gånger, och lägg den sedan att mysa.
De flesta av dina godbitar kickar säkert igång!
Har den stått stilla länge, kan det behövas vridas upp flera gånger, och låta den gå ett par dygn. Då ser du om den s.a.s. hittar sin korrekta fart, eller om den stelnat helt i verket.
De må kännas lite svajiga och rappliga, men är ovanligt tåliga!!!
 
Senast ändrad:
Klockan har aldrig använts. Skulle tro att bandet är slitet på grund av dålig kvalitet i kombination med att bandet skaver mot boetten, har i och för sig mest legat i en låda men har flyttats runt en del under åren som gått. Kanske var bandet så där redan vid inköp, minns inte. Köpte då som sagt på mig ett gäng klockor, men kvaliteten på dessa känns minst sagt skakig. Man vågar knapp vrida upp dem eller ställa dem då det känns som att de ska gå sönder när man gör det. Är det normalt för dessa klockor?

Kronan skall vara lite vinglig, det är faktiskt en förbättring!
 
@knamo

"Vostok found that when people wind watches they put some lateral pressure on the crown and stem, and this can lead to more wear and tear, and problems with the keyless works (part of the movement where the stem attaches to). So they made the crown intentionally wobbly so it wouldn't transmit the lateral pressure to the watch's keyless works."
 
Dags att presentera ett av mina senaste förvärv. Det tycks vara en jubileumsutgåva av Vostok Amphibian för att företaget fyllde 50 år 1992. Unik urtavla och 020-boett i brons.
1730100417085.png

Men, är det en äkta utgåva från Vostok själva? Vi har diskuterat detta tidigare i tråden och jag tror inte att vi har hittat ett säkert svar ännu.
1730100462176.png

Utförandet är dock helt fantastiskt, både vad gäller boett och urtavla. Kvalitétskänslan och skärpan i detaljerna är riktigt fin.
Så jag väljer tills vidare att tro att det är frågan om en begränsad utgåva för att fira ett halvt sekel av klocktillverkning.
 
Dagens, Poljot "Basket" Moskva 1980.

Saknade kronhjul och det gick inte skruva dit ett nytt kronhjul då gängorna var helt slut. Jag tog en brygga ifrån en donator samt kronhjul och så skruvade jag dit det istället. Fungerade efter uppdrag, så det får bli dagens klocka.
20241028_100114.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp