• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

1730293504789.png

Har nån kikat på denna Vostok med 24-timmarsverk och ljus urtavla i person? I många videor, tex

tycker jag det verkar vara mörkblå tryck vilket jag inte alls tycker passar bezelns svarta siffror. Både Vostok och en säljare jag snackar med hävdar dock att det är svart tryck på tavlan, se t.ex. https://www.vostok-watches24.com/catalog/komandirskie-650/1208/ med det verkar bara finnas en version av denna urtavla.

1730293504789.png

Har nån kikat på denna Vostok med 24-timmarsverk och ljus urtavla i person? I många videor, tex

tycker jag det verkar vara mörkblå tryck vilket jag inte alls tycker passar bezelns svarta siffror. Både Vostok och en säljare jag snackar med hävdar dock att det är svart tryck på tavlan, se t.ex. https://www.vostok-watches24.com/catalog/komandirskie-650/1208/ med det verkar bara finnas en version av denna urtavla.

Såg onekligen både svart och blå ut i videon. Antar att den är svart och antagligen kommer upplevas som svart irl.

Någon som har bra tips på vart jag kan hitta en Vostok Zissou?
1730490864469.jpeg
Att hitta just en Zissou är inte svårt.
Har man inte bråttom kan man säkert hitta en begagnad här på forumet, på Tradera eller på liknande ställen begagnat.
Är man sedan ute efter "det riktiga originalet" behöver man läsa runt på lite forum så man vet hur den gamla Zissoun såg ut.
Det finns nytillverkningar, och olika versioner av tavlorna, en del lite modernare. Bl.a. repet runt om ser lite olika ut, och ankaret ser olika ut.
Vill ha har "den riktiga" får man dels kolla den som är till salu lite ordentligt, men också vara beredd att bida sin tid.
Fråga även här då det finns riktigt kunniga här i gruppen!
Men eBay.se och eBay.com kan ha dom ibland. Testa etsy.com, och liknande sidor.
Det finns en del sidor som VERKAR vara ryska men är placerade i annat land (tänker t.ex. på https://www.vostok-watches24.com/catalog/e-amphibia/1098/) - är den rysk eller kosher? Jag vet inte.
Jag personligen har aldrig testat nån av dom sedan 2022, men det finns säkert kunskap om dom här i gruppen.

Du vet det säkert, men modellen heter 420526, där de tre första är boettens modell (420) och de tre sista är tavlans modell. Zissoun heter alltså 526.
Gogglar du på Vostok "420526" så får du många träffar på klockor till salu.

Att hitta just en Zissou är inte svårt.
Har man inte bråttom kan man säkert hitta en begagnad här på forumet, på Tradera eller på liknande ställen begagnat.
Är man sedan ute efter "det riktiga originalet" behöver man läsa runt på lite forum så man vet hur den gamla Zissoun såg ut.
Det finns nytillverkningar, och olika versioner av tavlorna, en del lite modernare. Bl.a. repet runt om ser lite olika ut, och ankaret ser olika ut.
Vill ha har "den riktiga" får man dels kolla den som är till salu lite ordentligt, men också vara beredd att bida sin tid.
Fråga även här då det finns riktigt kunniga här i gruppen!
Men eBay.se och eBay.com kan ha dom ibland. Testa etsy.com, och liknande sidor.
Det finns en del sidor som VERKAR vara ryska men är placerade i annat land (tänker t.ex. på https://www.vostok-watches24.com/catalog/e-amphibia/1098/) - är den rysk eller kosher? Jag vet inte.
Jag personligen har aldrig testat nån av dom sedan 2022, men det finns säkert kunskap om dom här i gruppen.

Du vet det säkert, men modellen heter 420526, där de tre första är boettens modell (420) och de tre sista är tavlans modell. Zissoun heter alltså 526.
Gogglar du på Vostok "420526" så får du många träffar på klockor till salu.
Tack! Jag hade glömt vad den heter i modellnumret. Helt original kan vara svårt. Men rätt case och hyfsat rätt tavla. Aldrig haft en vostok och det är den här som lockar då jag älskat Andersons filmer sen jag såg The Royal Tenenbaums 2001.

Tack för bra tips. Det är ju det svåra när man vill ha en rysk klocka men inte stödja ryssen i dags läge. Så beggad är att föredra. Ska kolla runt på dina tips.

Tillbaka
Topp