• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Trevlig fredagskronograf i form av Sturmanskie från tidigt 80-tal.
20250214_082603.jpg

Fick lite feeling från gångna veckan med en fin "tunna" som visades upp i tråden.
Så jag smög dagen till ära på mig min kära graal.
En av de första civila tunnorna 1190, denna med NVCh-inspirerade tavlan ’728.
Fin smuts-krackelerings-patina på tavlan, och den klassiska nästan gamla Rolex-beige-rosa färgen på index och visare.
Gamla röd-som-blivit-nästan-orange-färgen på sekunden, och fin kupol-krona.
Ca 1979, och går som en klocka!
På världens hemskaste men coolaste sovjetiska raggarlänk. Epilator deluxe!
Go’ helg kosmonauter!!!
Var snäll med era respektive!
IMG_5028.jpg

Fick lite feeling från gångna veckan med en fin "tunna" som visades upp i tråden.
Så jag smög dagen till ära på mig min kära graal.
En av de första civila tunnorna 1190, denna med NVCh-inspirerade tavlan ’728.
Fin smuts-krackelerings-patina på tavlan, och den klassiska nästan gamla Rolex-beige-rosa färgen på index och visare.
Gamla röd-som-blivit-nästan-orange-färgen på sekunden, och fin kupol-krona.
Ca 1979, och går som en klocka!
På världens hemskaste men coolaste sovjetiska raggarlänk. Epilator deluxe!
Go’ helg kosmonauter!!!
Var snäll med era respektive!
IMG_5028.jpg

Fin den dära!

Har fortfarande ingen klocka med paddelvisare, får ta tag i det nån dag...

Får ta o leta upp min raggarlänk, var längesedan jag bar den...

såg några ryska klockor på tradera, men finns det nån handlare på nätet eller i Stockholm som har riktat in sig på det? inspirerande tråd för övrigt
Nyttja t.ex. Tradera och sök på "rysk" eller "sovetisk" eller "ryssland" eller "sovjetunionen" - och välj ut bara klockor, så finns det alltid klockor till salu.
Priserna har nog gått upp en smula från förr, men man kan fortfarande göra fynd.
eBay har alltid sovjeter till salu, men även på Etsy kan man göra fynd.
Sedan har du sidorna som säljer nya som t.ex. är baserade i Tyskland.

Halloj!
Min gröna jägare stannade helt plötsligt. Nu svarar den inte på varken skak eller uppdrag. Vad tror ni det kan vara och hur börjar jag felsökningen bäst? Har ett donatorverk liggandes.
IMG_7729.jpeg
En stark killgissning är att det gått några tänder på 3e uppdragshjulet i auto uppdraget,vanligt fel har jag märkt och då blockeras uppdrags fjädertrumman.
IMG_5443.png

Tack för förslag! Är det knepigt att byta?
Nej då,det är att skruva bort balansvikten och sedan uppdragsbryggan(3 skruv) och sedan kommer man åt 1spärrhjulen och 2a uppdragshjulet för de måste bort innan 3e hjulet.
Sen är det bara kolla så inga tänder ligger kvar i urverket för då blir det vidare problem,
Till sist montera tillbaka i omvänd ordning.😊👍

Nej då,det är att skruva bort balansvikten och sedan uppdragsbryggan(3 skruv) och sedan kommer man åt 1spärrhjulen och 2a uppdragshjulet för de måste bort innan 3e hjulet.
Sen är det bara kolla så inga tänder ligger kvar i urverket för då blir det vidare problem,
Till sist montera tillbaka i omvänd ordning.😊👍
Hmmm. Är det något som du har tid och lust att kolla på, betalning i form av fullt fungerande amphibia?

Tillbaka
Topp