• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Njet!

Det närmsta de kommer är att de gjort en homage, Invicta Russian Diver, på en sovjetisk dykarklocka, nämligen en Agat Zlatoust 191.

Invicta Russian Diver
invicta-7003.jpg

Orginalet, Agat Zlatoust 191
Screenshot_20250326_230436_Chrome.jpg

Invicta's homage är en liten nätt quartz klocka på 51.5 mm. Zlatoust 191 är en mer manlig klocka med sina 60mm, 250gr med manuellt mekaniskt urverk.

Det är ett gammalt schweiziskt märke som blev amerikanskt för ett tag sedan och - lade om inriktning en aning. De kan ha hunnit med att gå omkull däremellan också, jag är lite osäker kring det men det är nog inte svårgooglat.

Ja, de gick omkull och köptes upp en gång av ett annat schweiziskt bolag innan amerikanerna köpte det.

Senast ändrad:
Jag har hittat denna till salu i Tyskland. Påstås vara tillverkad av Agat 1972. Någon som har mer kunskap och kan avgöra om det är ett seriöst exemplar? Sedan undrar jag alla dessa har Radium-baserad lysmassa? (bilder från säljaren)
1743421884727.png

1743421910679.png

1743421939953.png

1743421957973.png

1743421981744.png

1743422012856.png

1743422037837.png

1743422070811.png
Kul samlarobjekt men för stor och otymplig i verkligheten väl? Det är väl bara typ Arnold Schwarzenegger eller Alexander Karelin som kan bära de där bekvämt? :D Zlathoust använde radioaktiv lysmassa på de äldsta modellerna men slutade snabbt med det. Jag har glömt vilket år de slutade med den farliga lysmassan. Den är väl egentligen bara farlig om man håller på och fingrar direkt på lysmassan?

Senast ändrad:
Jag har hittat denna till salu i Tyskland. Påstås vara tillverkad av Agat 1972. Någon som har mer kunskap och kan avgöra om det är ett seriöst exemplar? Sedan undrar jag alla dessa har Radium-baserad lysmassa? (bilder från säljaren)
1743421884727.png

1743421910679.png

1743421939953.png

1743421957973.png

1743421981744.png

1743422012856.png

1743422037837.png

1743422070811.png

Tycker den ser polerad ut, iallafall botten.

För övrigt ser det i mina lekmannaögon okej ut (det lilla jag kollat).

Tror det antagligen är radium, fråga säljaren? Tror militären körde radium längre än för gemene man.

Det kanske finns någon som mätt just Zlatoust, hur radioaktiva de är? Vet man hur mycket de strålar kan man ju räkna på vilken dos man får ifrån en liknande klocka. Jag kan hjälpa till med uträkningen 😁

Skulle nog säga att de flesta klockor är helt safe och använda, särskilt så lite som man använder dom. Vet att jag läst att det är helt ok o använda klockor med radium tidigare på https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se

Annars kan du skaffa dig en 192a, de skall vara utan Radium.

Senast ändrad:
Tycker den ser polerad ut, iallafall botten.

För övrigt ser det i mina lekmannaögon okej ut (det lilla jag kollat).

Tror det antagligen är radium, fråga säljaren? Tror militären körde radium längre än för gemene man.

Det kanske finns någon som mätt just Zlatoust, hur radioaktiva de är? Vet man hur mycket de strålar kan man ju räkna på vilken dos man får ifrån en liknande klocka. Jag kan hjälpa till med uträkningen 😁

Skulle nog säga att de flesta klockor är helt safe och använda, särskilt så lite som man använder dom. Vet att jag läst att det är helt ok o använda klockor med radium tidigare på https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se

Annars kan du skaffa dig en 192a, de skall vara utan Radium.
Tack @Rikala och @Samlarn Jag vet inte om jag slår till på denna. Som sagt så är den monstruöst stor (typ 60 mm exkl kronan) så det blir uteslutande ett samlarobjekt som ligger i en låda. Bättre då med de nytillverkade som finns i ngt snällare dimensioner.

Tack @Rikala och @Samlarn Jag vet inte om jag slår till på denna. Som sagt så är den monstruöst stor (typ 60 mm exkl kronan) så det blir uteslutande ett samlarobjekt som ligger i en låda. Bättre då med de nytillverkade som finns i ngt snällare dimensioner.

Dom går ju och använda, bra träning för armen!

Senast ändrad:
Kul samlarobjekt men för stor och otymplig i verkligheten väl? Det är väl bara typ Arnold Schwarzenegger eller Alexander Karelin som kan bära de där bekvämt? :D Zlathoust använde radioaktiv lysmassa på de äldsta modellerna men slutade snabbt med det. Jag har glömt vilket år de slutade med den farliga lysmassan. Den är väl egentligen bara farlig om man håller på och fingrar direkt på lysmassan?
Det är kul med samlarobjekt men ännu roligare när man har ett samlarobjekt som samtidigt är praktiskt i vardagen. Jag motionerar urverket på min Raketa Polar, reissue. Jag lyckades få fabriken på Raketa att förmå deras legendariska chef designer att signera mitt exemplar innan leveransen.

20250331_145121.jpg

På tal om samlarobjekt, köpte tre nya lådor i lördags, redan fyllt en av dom med renoveringsobjekt...
20250331_211301.jpg

Hur är det nu, påbörja riva en klocka när du har två i pipe:n? För o inte tala om ett par andra som legat nedplockade i delar i några år... 😅😁
20250331_210822.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp