• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

På dagens datum, den 18 mars 1965, idag exakt 60 år sedan, lyfte "Voschod-II" från kosmodromen i Bajkonur. Ombord fanns kosmonauterna Pavel Beljajev och Alexei Leonov. Under den dygnslånga färden runt jorden genomförde Alexei Leonov mänsklighetens första rymdpromenad. Med sig hade kosmonaut Leonov en mekanisk kronograf av modellen "Strela", tillverkad vid "Moskvas första urfabrik", senare döpt till "Poljot". Time flies! 🚀

Alexei Leonov ute på rymdpromenad...
1000029054.jpg

1000029056.jpg

Min "Leonov" hälsar...
1000029058.jpg

Coolt att äga en sådan klocka! 🤩🤩🤩

En sådan till rätt pris har jag letat efter (å fortfarande gör)... Himla snygg med utsstående stjärna och räfflor på tavlan! 🤩
Hittade den idag när jag skulle rota igenom lådan med klockor av "museumkvalitet". Visade sig att jag under dessa i lådan hade tre lager med blandade ur som jag inte sorterat. I-landsproblem. Bla en sniper (seg olja) , en med fd Moska skeppet, en guldig paratrooper, en Zvezda, nån liten rund svart kommundirektör, nån annan liten rund guldig med KA1 märke och en logga med nån raket som flyger över texten. Äh jag kanske skulle ta en bild. 😂😂

Not t9 ändrar alltså komandirski till kommundirektör. Vilket är lite för kul för att redigera bort.

Senast ändrad:
Kamaz trucks. Paris-Peking loppet. Skall vi gissa att den är från loppets 100 års jubileum 2007? Bara spekulation men den känns ju festlig med guldig boett.
20250323_100317.jpg
Den var lite läcker. Jag misstänker att den är ca 15 år äldre än du tror. Jag lägger märke till de läckra "large lumedots" som gjordes på en del urtavlor på tidigt 90-tal. Ursprungsmärkningen på urtavlan saknas, som man brukar se på en del urtavlor från tidigt 90-tal.
Läcker urtavla - helt klart.

Den var lite läcker. Jag misstänker att den är ca 15 år äldre än du tror. Jag lägger märke till de läckra "large lumedots" som gjordes på en del urtavlor på tidigt 90-tal. Ursprungsmärkningen på urtavlan saknas, som man brukar se på en del urtavlor från tidigt 90-tal.
Läcker urtavla - helt klart.
Alltså jag har ingen aning. Såg mest att loppet körs väldigt få gånger, 5 gånger på 100 år, och att det var jubileum 2007. När gör man annars en klocka tänkte jag. Men visst de körde ju inte alls under Sovjet tiden utan startade upp igen 1990. Så kanske just för att man återigen kunde köra efter Sovjets fall som man slog till på att göra en klocka? Samtidigt 1990 körde man från London så det passar ju inte helt med urtavlan. Kan den vara till 1997? Men då borde som du säger kanske tavlan varit märkt annorlunda.

Lutar kanske mest åt att den är från 1990 men att man använt originalbeteckningen på loppet trots start i London?

"In 1997 there was "The Second Peking to Paris Motor Challenge", consisting of 94 vintage cars, which took a more southerly route through Tibet, India, Pakistan, Iran, Turkey, Greece, and Italy. It was won by the British pair Phil Surtees and John Bayliss, driving a 1942 Willys Jeep."

Alltså jag har ingen aning. Såg mest att loppet körs väldigt få gånger, 5 gånger på 100 år, och att det var jubileum 2007. När gör man annars en klocka tänkte jag. Men visst de körde ju inte alls under Sovjet tiden utan startade upp igen 1990. Så kanske just för att man återigen kunde köra efter Sovjets fall som man slog till på att göra en klocka? Samtidigt 1990 körde man från London så det passar ju inte helt med urtavlan. Kan den vara till 1997? Men då borde som du säger kanske tavlan varit märkt annorlunda.

Lutar kanske mest åt att den är från 1990 men att man använt originalbeteckningen på loppet trots start i London?

"In 1997 there was "The Second Peking to Paris Motor Challenge", consisting of 94 vintage cars, which took a more southerly route through Tibet, India, Pakistan, Iran, Turkey, Greece, and Italy. It was won by the British pair Phil Surtees and John Bayliss, driving a 1942 Willys Jeep."
Jag älskar såna här mysterier!!

Det kom ut klockor med ganska konstiga konfigurationer från Vostoks urmakeri på tidigt 90-tal. Undrar ur urverket är märkt? Har du tänkt på det? Jag tror att det är stämplat "S.U.".

Kollade lite i böckerna, hittade inte din, men två andra för Kamaz som var tillverkade 91 respektive 92, samt några utan årtal.
20250323_152247.jpg
20250323_152254.jpg

20250323_152414.jpg

20250323_152418.jpg

20250323_152507.jpg

20250323_152511.jpg

20250323_151827.jpg

Jag lutar åt tidigt 90-tal

Tillbaka
Topp