• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En titt två nya till...

Pobeda 40 år samt länk Mir.
1000022025.jpg

Boett för en Kapitan. Hade vart kul o hitta orginal tavla samt visare för denna, nästan identiskt med Slava amphibia!
1000022026.jpg

Och så ett mynt. 1 rubel 1977, med reklam för OS 1980
1000022023.jpg

1000022024.jpg

Mera nytt.

Mockba
First State Watch Factory / 1ГЧЗ Kirova
Urverk: 2608. Bandbredd: 16mm.

Fungerar, saknar sekundvisare. Fick sig ett nytt nos glas då spricka i gamla glaset.

Innan
1000022028.jpg

Urverk
1000022036.jpg

Efter
1000022042.jpg

Hej! Någon som vet om denna poljot haft radioaktiv lume en gång i tiden? Dressig modell gissningsvis från 70-80talet men hade gärna vetat säkert.

Bilagor

• IMG_0975.jpeg
    IMG_0975.jpeg
    541.2 KB · Visningar: 2
  • IMG_0956.jpeg
    IMG_0956.jpeg
    492.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_0953.jpeg
    IMG_0953.jpeg
    998.7 KB · Visningar: 3
Nej, absolut ingen risk för radium-baserad lysmassa på denna. Då pratar vi oftast om Zlathoust-dykarur och de äldsta Sturmanskie-varianterna, dvs uteslutande klockor från 40- och 50-tal.

Jag har minst en Kama som har lite radium. Gissar 50/60-tal.

Den ovan lär inte ha radium, precis som du skrev.

• Like
Reactions: Beo
Nej, absolut ingen risk för radium-baserad lysmassa på denna. Då pratar vi oftast om Zlathoust-dykarur och de äldsta Sturmanskie-varianterna, dvs uteslutande klockor från 40- och 50-tal.
Tack för svar! Hade den haft annan lysmassa (tritium antar jag för tidsperioden) hade väl spår av detta rimligtvis synts i form av gulnad massa eller spår där massan funnits? Min bedömning är att denna klocka tillverkades utan ”lume”, håller ni med? Var dumdristig och öppnade den innan jag säkerställde hur det låg till och blev nu nojig att ha andats in radioaktivt damm från Sovjet 😂 men älskar klockan!!

Tack för svar! Hade den haft annan lysmassa (tritium antar jag för tidsperioden) hade väl spår av detta rimligtvis synts i form av gulnad massa eller spår där massan funnits? Min bedömning är att denna klocka tillverkades utan ”lume”, håller ni med? Var dumdristig och öppnade den innan jag säkerställde hur det låg till och blev nu nojig att ha andats in radioaktivt damm från Sovjet 😂 men älskar klockan!!

Ser ut som den klockan aldrig haft lume. Ryssarna la ner att använda radium tidigare än Schweiz.

Sista arbetsdagen innan långhelg. Trevlig 350-dykare på handleden.

Poljot Aeroflot från bilderna jag lade upp i går är på sin väg mot närmaste postnord-ombud. Jag är fortfarande lite nyfiken på vad det där "P W" på baklocket står för...
20260513_080007.jpg

Senast ändrad:
1000015302.jpg

Min "All-grey" är inte en "All-grey", enligt en spansk samlare som jag chattar med ibland. En "All-grey" Sturmanskie har ingen kontrast i den gråa färgen mellan urtavlan och minutregistret på urtavlans ytterkant.
Det här är en likadan urtavla som "The Black Raven" Sturmanskie:n med den skillnaden att den här har vit lysmassa.
Rätt ska vara rätt.
Nu har jag - tillfälligt - satt ett läderarmband på klockan. Funderar på att sätta ett Okeah-armband på den senare.
Klockan går fint. Kronografen funkar som den ska. Hacking-funktionen - som är själva grejen med en 31659-verk - fungerar inte. Kollade urverket och den saknar komponenten som gör att klockan kan "frysas" i några sekunder, när man drar åt kronan.
Jakten är igång efter den komponenten. En ganska oansenlig liten komponent men tydligen inte helt lätt att hitta. Jakten är igång.
Det är lite det här som jag gillar med samlande.
1000015278.jpg

Tillbaka
Topp