Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det här är en lite udda Poljot som jag inte är riktigt säker på vad det är. Ser ut som samma boett som på kronograferna. Någon som vet mer?
![]()
Den är tuff!Det här är en lite udda Poljot som jag inte är riktigt säker på vad det är. Ser ut som samma boett som på kronograferna. Någon som vet mer?
![]()
Nej, absolut ingen risk för radium-baserad lysmassa på denna. Då pratar vi oftast om Zlathoust-dykarur och de äldsta Sturmanskie-varianterna, dvs uteslutande klockor från 40- och 50-tal.Hej! Någon som vet om denna poljot haft radioaktiv lume en gång i tiden? Dressig modell gissningsvis från 70-80talet men hade gärna vetat säkert.
Nej, absolut ingen risk för radium-baserad lysmassa på denna. Då pratar vi oftast om Zlathoust-dykarur och de äldsta Sturmanskie-varianterna, dvs uteslutande klockor från 40- och 50-tal.
Fler bilder på Poljoten, som mycket riktigt kallas Aeroflot alt "g22". Vad jag har kunnat se är de kyrilliska versionerna relativt ovanliga. Kan nog bli ett köp...
![]()
![]()
Tack för svar! Hade den haft annan lysmassa (tritium antar jag för tidsperioden) hade väl spår av detta rimligtvis synts i form av gulnad massa eller spår där massan funnits? Min bedömning är att denna klocka tillverkades utan ”lume”, håller ni med? Var dumdristig och öppnade den innan jag säkerställde hur det låg till och blev nu nojig att ha andats in radioaktivt damm från SovjetNej, absolut ingen risk för radium-baserad lysmassa på denna. Då pratar vi oftast om Zlathoust-dykarur och de äldsta Sturmanskie-varianterna, dvs uteslutande klockor från 40- och 50-tal.
Tack för svar! Hade den haft annan lysmassa (tritium antar jag för tidsperioden) hade väl spår av detta rimligtvis synts i form av gulnad massa eller spår där massan funnits? Min bedömning är att denna klocka tillverkades utan ”lume”, håller ni med? Var dumdristig och öppnade den innan jag säkerställde hur det låg till och blev nu nojig att ha andats in radioaktivt damm från Sovjetmen älskar klockan!!
Tack. Bra gjort av dem. Har en riktigt rolig gammal sovjetklocka på g, se bild! Ska posta när jag restaurerat den ordentligt också.Ser ut som den klockan aldrig haft lume. Ryssarna la ner att använda radium tidigare än Schweiz.
Tack. Bra gjort av dem. Har en riktigt rolig gammal sovjetklocka på g, se bild! Ska posta när jag restaurerat den ordentligt också.
Supertrevlig!Tack. Bra gjort av dem. Har en riktigt rolig gammal sovjetklocka på g, se bild! Ska posta när jag restaurerat den ordentligt också.
Har vi någon expert på Raketa Koperniks här? Har ett par som jag tror är i ganska gott originalskick men är ej expert… än..
Det låter ju bra... men vad står det för?Dessutom P W baklock!
Det låter ju bra... men vad står det för?![]()
Vilket innebär...?![]()
Cool... eller kanske snarare kolHaha, polska kolindustrin.
![]()
Collective Info: PW25 Symbol?
If you ever see this Pickaxe + Hammer symbol/logo on the USSR watches and wonder what it is just like I did, there you go ;) The wor...rewindussr.blogspot.com