• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Köpte denna på en garageloppis här i Umeå idag. Ser att det är en komandirskie från sovjettiden, men nu undrar jag om någon av er har lust att fylla på med mer information. Går det att datera den noggrannare än "före 1989"? Ser visarna riktiga ut? Är litet tveksam själv... Original eller franken - vad blir församlingens dom? :)
20190709_204258.jpg
20190709_204223.jpg
20190709_203933.jpg
20190709_204021.jpg
Snygg 3AKA3! (“3AKA3 MO CCCP,” betyder alltså “By Order of the Ministry of Defense of the USSR)
Enkelt boettlock, typiskt för 3AKA3 modeller från ca 1985-1990.
Sekundvisaren verkar vara från en Amphibia.
 
Senast ändrad:

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Snygg 3AKA3! (“3AKA3 MO CCCP,” betyder alltså “By Order of the Ministry of Defense of the USSR)
Enkelt boettlock, typiskt för 3AKA3 modeller från ca 1985-1990.
Sekundvisaren verkar vara från en Amphibia.
Tack för input! Detta med 3aka3 hade jag läst in mig på men visste inte hur man skulle kunna göra en noggrannare datering, men att det är en sen 80-talare låter rimligt. Minns inte att jag sett varken komandirskie eller amphibia med dessa skelett-visare, eller vad de nu kallas.
 

Beo

Patek
Tack för input! Detta med 3aka3 hade jag läst in mig på men visste inte hur man skulle kunna göra en noggrannare datering, men att det är en sen 80-talare låter rimligt. Minns inte att jag sett varken komandirskie eller amphibia med dessa skelett-visare, eller vad de nu kallas.
Det är lumen som har släppt på visarna bara!:)men det är komandirskie minut och timm visare och amphibian sekund.
 

Vostok

Audemars
Mm, jag förstår. Tror att jag ska försöka ersätta visarna med de som ska vara där. Det enklaste torde väl vara att hitta en donator. Kan ju inte ha nya visare på en gammal klocka, skulle se tokigt ut.
Det är rätt visare men lume färgen har alltså lossnat som Beo sa.. Endast sekunden är fel visare om man ska vara noga..
Lägg på nytt lume istället så blir den där perfekt.. Sekundvisaren hittar du säkert en "rätt" någonstans om du ej vill ha amphibia sekunden..
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Det är rätt visare men lume färgen har alltså lossnat som Beo sa.. Endast sekunden är fel visare om man ska vara noga..
Lägg på nytt lume istället så blir den där perfekt.. Sekundvisaren hittar du säkert en "rätt" någonstans om du ej vill ha amphibia sekunden..
Isf måste jag få den att se äldre ut också för jag vill inte att visarna ska se nya ut. Det skulle sticka i mina ögon iaf. Ska fundera litet. Tack för förslagen! :)
 

Vostok

Audemars
Isf måste jag få den att se äldre ut också för jag vill inte att visarna ska se nya ut. Det skulle sticka i mina ögon iaf. Ska fundera litet. Tack för förslagen! :)
Låg och funderade på det där med amphibia sekundvisaren igår och blev tvungen att kolla runt lite och hittade massa likadana som din klocka och de flesta hade faktiskt den där sekundvisaren... Så det där kan vara rätt visare då den är beställd av armén och jag kan tänka mig att dom ville se sekundvisaren även i mörker... Jag tror dina visare är helt rätt på den där förutom att all lysmassa har trillat bort.
Är ju lite svårt med 3aka3 då dom är special beställda av armén och ej finns med i några kataloger :)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Låg och funderade på det där med amphibia sekundvisaren igår och blev tvungen att kolla runt lite och hittade massa likadana som din klocka och de flesta hade faktiskt den där sekundvisaren... Så det där kan vara rätt visare då den är beställd av armén och jag kan tänka mig att dom ville se sekundvisaren även i mörker... Jag tror dina visare är helt rätt på den där förutom att all lysmassa har trillat bort.
Är ju lite svårt med 3aka3 då dom är special beställda av armén och ej finns med i några kataloger :)
Rörande engagemang! Endast på KS, ha ha! Jag har också läst någonstans att de kunde montera delar litet huller om buller på vostokarna, så man vet inte hur klockan lämnade fabriken. Ungefär som att de plockade delar ur den låda som låg närmast. :-D
 

Mukt

Cartier
Köpte denna på en garageloppis här i Umeå idag. Ser att det är en komandirskie från sovjettiden, men nu undrar jag om någon av er har lust att fylla på med mer information. Går det att datera den noggrannare än "före 1989"? Ser visarna riktiga ut? Är litet tveksam själv... Original eller franken - vad blir församlingens dom? :)
20190709_204258.jpg
20190709_204223.jpg
20190709_203933.jpg
20190709_204021.jpg

Sjukt tror vi besökt samma ställe!
Ser trevlig ut på dig, dock inga uppgifter ang franken elr ej.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Sjukt tror vi besökt samma ställe!
Ser trevlig ut på dig, dock inga uppgifter ang franken elr ej.
Tack! Jag köpte den på Sofiehemsvägen. Då kanske du vet var jag varit? Jag tror att alla delar är äkta vostok, men dock vet man ju inte vad som är hopplock och vad som satt på från fabrik. Men alla grejer verkar vara äkta vostok iaf. Dokumentationen är inte så bra på de här ryssklockorna och de kunde se ut på en mängd olika sätt. Men det viktigaste tänker jag är att urtavlan är i fint skick.
 
  • Like
Reactions: Beo

Mukt

Cartier
Tack! Jag köpte den på Sofiehemsvägen. Då kanske du vet var jag varit? Jag tror att alla delar är äkta vostok, men dock vet man ju inte vad som är hopplock och vad som satt på från fabrik. Men alla grejer verkar vara äkta vostok iaf. Dokumentationen är inte så bra på de här ryssklockorna och de kunde se ut på en mängd olika sätt. Men det viktigaste tänker jag är att urtavlan är i fint skick.

Precis, brukar svänga förbi där då och då. En trevlig "loppis" imho. Går den ok? känns som att många av verken behöver lite omsorg.
 
  • Like
Reactions: Beo

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag har ingen aning om hur det funkar ekonomiskt för honom men han är rätt populär här i närområdet. Inte för att vara oförskämd men hans kunskap om klockor är begränsade enligt min uppfattning, men jag tipsade honom om klocksnack.se så snart lär väl dyka upp här, ha ha! Har väl inte sett nått jätteintressant hos honom men den här komandirskien kändes litet mysig iaf och håller hittills vad den lovat. Den fortade sig med 13 sekunder första dygnet, vilket känns helt ok.
 

Mukt

Cartier
Jag har ingen aning om hur det funkar ekonomiskt för honom men han är rätt populär här i närområdet. Inte för att vara oförskämd men hans kunskap om klockor är begränsade enligt min uppfattning, men jag tipsade honom om klocksnack.se så snart lär väl dyka upp här, ha ha! Har väl inte sett nått jätteintressant hos honom men den här komandirskien kändes litet mysig iaf och håller hittills vad den lovat. Den fortade sig med 13 sekunder första dygnet, vilket känns helt ok.

Han har ju ett heltidsjobb parallellt, enbart underhållning för hans del ;)
Jo jag vet men det behöver ju inte vara negativt för oss. Har gjort några trevliga fynd där iaf så kanske börjar vara lite urtunnat.
+ 13 sek är ju riktigt bra!
 
  • Like
Reactions: Beo

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Fyndade en vintage certina ds pp med den snygga och relativt eftertraktade borstade tavlan(vet inte hur insatt du är i vintagevärlden) för en bit under femhundringen. Tyvärr såld nu
IMG_0419.JPG
Ha ha, så kan det gå till att en certina hamnar här! När det gäller vintage så kan jag väl inte påstå att jag skulle vara särskilt insatt. Har kikat en del men känner mig inte bekväm med de små storlekarna. Finns mycket kul för den med smalare handleder dock! :)
 
  • Like
Reactions: Beo

Mukt

Cartier
Ha ha, så kan det gå till att en certina hamnar här! När det gäller vintage så kan jag väl inte påstå att jag skulle vara särskilt insatt. Har kikat en del men känner mig inte bekväm med de små storlekarna. Finns mycket kul för den med smalare handleder dock! :)

Okej, förstår att om du främst är intresserad av nyare klockor blir det svårt att hitta något där! Tycker dock man vänjer sig vid de mindre storlekarna ganska snabbt! 35mm med länk kan sitta vansinnigt bra, även på lite större handleder!
 

Daniel80

Cartier
Sagt och gjort. Stör mig på att tavlan på min radio room är fake så denna är beställd. Ändå en tavla som jag inte sett så mycket av. Beställd från Meranom så det kan man lita på.
Screenshot_20190711-110624_Chrome.jpg

Nu återstår bara själva bytet. Nåt jag gjort en gång tidigare...
 

Beo

Patek
Sagt och gjort. Stör mig på att tavlan på min radio room är fake så denna är beställd. Ändå en tavla som jag inte sett så mycket av. Beställd från Meranom så det kan man lita på.
Screenshot_20190711-110624_Chrome.jpg

Nu återstår bara själva bytet. Nåt jag gjort en gång tidigare...
Det fixar du och är du osäker ställ frågan i tråden så är vi flera som kan ge dig råd och hur du ska göra!:)
 
Topp