• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tack!den sitter fint på armen med och modellen finns med en jädra variation på tavlor,och tidhållningen är super efter att en Ukrainsk kille som är överdjävlig på elektronik har servat dem!under 0.2 sek/dag i avikelse!:)meeen Vostok is da shit va?;)
1564078871898-1703251000.jpg
Ja, Vostok är bra skit liksom. :cool:
20190722_1.jpg

Va!? Vatten som trängt sig in?

:eek:vad har hänt?vatten?öppna,torka o vädra fort som f..n isåfall!!
Stämmer efter ett dopp, vågade inte öppna innan jag mejlat Meranom, fick svar idag och efter konsultation kunde jag öppna boetten men skadan var ju redan skedd. Såg direkt att dom bytt ut den vanligtvis breda packningen mot en tunn modern som dessutom hade flyttat sig och vikt sig. Har skickat tillbaka för garantiåtgärd. Hoppas det löser sig :)

Stämmer efter ett dopp, vågade inte öppna innan jag mejlat Meranom, fick svar idag och efter konsultation kunde jag öppna boetten men skadan var ju redan skedd. Såg direkt att dom bytt ut den vanligtvis breda packningen mot en tunn modern som dessutom hade flyttat sig och vikt sig. Har skickat tillbaka för garantiåtgärd. Hoppas det löser sig :)
Fasen vilken jädra otur!håller tummarna att det löser sig för dig!Meranom brukar ju vara väldigt bra att ha och göra med.:)

Worst case så hoppas jag att dom kan byta ut visare, urverk och tavla mot en femhundring, de hänvisade dock själva till garantin så vi får se :)
Ja vikt packning bör ju synas så det tar de säkert på sig,var det enkel packning eller som på compressor modellen 2 st oringar?

Var en en liten tunn jäkel
img_3190c.jpg

Inte vad jag är van att se på en Amphibian
Vostok_Amphibia_Seals-max-900.jpg

Vet ej om de helt enkelt glömde den, jag vart förvånad så snart jag öppnade boetten då denna saknades
Nej det är nog rätt för i compressor reissuen är det 2 såna tunna oringar som packningar istället för den breda och varför vete fasen?varför ändra ett vinnande konsept?:)

Ja, Vostok är bra skit liksom. :cool:
20190722_1.jpg
@Samlarn ! Har du forskat kring desert shielden något! Som du säger så är det lurigt! Jag trodde att den första varianten var manuell! Vad har du kommit fram till?Jag kom ihåg första gången jag visade en Desert Shield på WUS! Jag hade stavat Dessert Shield med två ss!:) En lustig amerikan föreslog att det är den ultimata efterrätts klockan då den skyddar för eventuella misstag i sitt intag av sötsaker!:)

Senast ändrad:
@Samlarn ! Har du forskat kring desert shielden något! Som du säger så är det lurigt! Jag trodde att den första varianten var manuell! Vad har du kommit fram till?Jag kom ihåg första gången jag visade en Desert Shield på WUS! Jag hade stavat Dessert Shield med två ss!:) En lustig amerikan föreslog att det är den ultimata efterrätts klockan då den skyddar för eventuella misstag i sitt intag av sötsaker!:)
Tjena Fixoflex.
Tack för ditt inlägg. Det är lite p.g.a. ditt flera år gamla inlägg tidigare i den här tråden som jag började att kolla närmare på gamla ryska klockor.
Min samling av ryska klockor har svällt ut lite med åren men jag tycker att jag har lyckats hålla en slags "linje" i samlingen ganska bra. Dykarklockor.
Samlingen kommer säkert att "trimmas ner" lite senare.
"Desert Shield" klockan har jag sett länge men valt bort den flera gånger p.g.a. att jag har blivit osäker eller att det varit skadade klockor.
Som jag har fattat det så ska det inte finnas någon Vostok logga på urtavlan.
s-l1600.jpg

Den ska ligga i 420-boetten.
"Vostok" ska det stå på bakboetten som är lite speciell med bl.a. de tre lökkupolerna.
s-l1600.jpg

Bakboetten ska även ha den antimagnetiska skölden infasad på insidan.
s-l1600.jpg

Urverket ska ha en rotor med texten "Twenty one 21 jewels" instansat. Det ska vara ett urverk ( 2416b ) från sovjet-tiden. Alltså stansat S.U. på urverket.
Det finns massor av klockor med urtavlor som ser ut som Desert Shield och det var det som gjorde mig lite osäker. Det finns även olika upplagor. På bakboetten till upplaga 2 står det t.ex. "Vremir" istället för Vostok, tror jag. Det ser fel ut men det är ju inte det, p.g.a. att det är olika upplagor.
s-l1600.jpg

( Just den här bakboetten tror jag ligger i en fel boett men är inte säker ) :bookworm:
Att det finns flera olika varianter av en klocka kanske inte är så roligt om man av misstag köper en senare upplaga när man egentligen har letat efter orginalet eller "första upplagan". Jag tycker ändå att det är rätt intressant när det görs flera upplagor av en modell därför att jag tolkar det som att orginalet är väldigt uppskattat. Det gäller även andra klockor som t.ex. Vostoks Radio Room. Den finns ju i flera varianter ( säljs väl fortfarande? ) men har egentligen bara två orginal. En i en Generalskieboett ( automatiskt urverk ) och den andra i en Albatrosboett ( manuellt urverk ).
Att det finns en urtavla som det står "Dessert Shield" på har jag läst någonstans men har aldrig sett någon. Inte ens på bild. :hungry:

Senast ändrad:
Tjena Fixoflex.
Tack för ditt inlägg. Det är lite p.g.a. ditt flera år gamla inlägg tidigare i den här tråden som jag började att kolla närmare på gamla ryska klockor.
Min samling av ryska klockor har svällt ut lite med åren men jag tycker att jag har lyckats hålla en slags "linje" i samlingen ganska bra. Dykarklockor.
"Desert Shield" klockan har jag sett länge men valt bort den flera gånger p.g.a. att jag har blivit osäker eller att det varit skadade klockor.
s-l1600.jpg

"Vostok" ska det stå på bakboetten som är lite speciell med bl.a. de tre lökkupolerna.
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Urverket ska ha en rotor med texten "Twenty one 21 jewels" instansat. Det ska vara ett urverk ( 2416b ) från sovjet-tiden. Alltså stansat S.U. på urverket.
Det finns massor av klockor med urtavlor som ser ut som Desert Shield och det var det som gjorde mig lite osäker. Det finns även olika upplagor. På bakboetten till upplaga 2 står det t.ex. "Vremir" istället för Vostok, tror jag. Det ser fel ut men det är ju inte det, p.g.a. att det är olika upplagor.
s-l1600.jpg

( Just den här bakboetten tror jag ligger i en fel boett men är inte säker ) :bookworm:
Att det finns flera olika varianter av en klocka kanske inte är så roligt om man av misstag köper en senare upplaga när man egentligen har letat efter orginalet eller "första upplagan". Jag tycker ändå att det är rätt intressant när det görs flera upplagor av en modell därför att jag tolkar det som att orginalet är väldigt uppskattat. Det gäller även andra klockor som t.ex. Vostoks Radio Room. Den finns ju i flera varianter ( säljs väl fortfarande? ) men har egentligen bara två orginal. En i en Generalskieboett ( automatiskt urverk ) och den andra i en Albatrosboett ( manuellt urverk ).
Att det finns en urtavla som det står "Dessert Shield" på har jag läst någonstans men har aldrig sett någon. Inte ens på bild. :hungry:
Vilken bra redogörelse och tack för din forskning! Jo, incidenten med felstavad text blev lite kul! Jakten går vidare mot en "Dessert Shield":)

Tjena Fixoflex.
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Dessa tre sidor berättar också en hel del om Desert Shield-klockan:
https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/desert-shield/
https://www.klockanett.se/om-vostok-desert-shield
https://www.hodinkee.com/articles/vostok-amphibia
Den sista berättar mer än om bara Desert-klockan, utan även om t.ex. klassiska Zissoun.
Håll tillgodo!

Tråkig nyhet!
Köpte en Vostok 1967 från 2017
som jag skrev och visade bilder på häromdagen!
Badade ett par ggr igår med den och syntes ingenting förrän efter ca 1 timme då den stannade, jag skakade klockan och då såg jag precis som vattendimma!
Jag försökte vrida upp klockan men
kronan slirar bara, det känns som att den inte greppar!
Han som jag köpte klockan av nämnde att kronan inte greppade efter ca 20-25 varv mem att det bar fullt tillräckligt och det funkade bra tills missödet med badandet,vad göra, kan det va så att det är ngt med kronaxeln och att det kommer vatten in där!
Vad göra!

• Like
Reactions: Beo
Gör lite extra ont i hjärtat när man ser ett så fint ex efter gårdagens missöde :arghh:

IMG_20190724_173206.jpg

Gick bättre idag dock :D

IMG_20190725_184943.jpg

Tråkig nyhet!
Badade ett par ggr igår med den och syntes ingenting förrän efter ca 1 timme då den stannade, jag skakade klockan och då såg jag precis som vattendimma!
Han som jag köpte klockan av nämnde att kronan inte greppade efter ca 20-25 varv mem att det bar fullt tillräckligt och det funkade bra tills missödet med badandet,vad göra, kan det va så att det är ngt med kronaxeln och att det kommer vatten in där!
Vad göra!

Jag lider verkligen med dig, det värsta är att det känns som att jag jinxade dig :sorry:

Tråkig nyhet!
Vad göra!
Fasen så trisst!ja det är en packning i kronan och en packning som tätar kring uppdrags bommen så där kan det läcka med.

Tillbaka
Topp