Tjena Fixoflex.
Tack för ditt inlägg. Det är lite p.g.a. ditt flera år gamla inlägg tidigare i den här tråden som jag började att kolla närmare på gamla ryska klockor.
Min samling av ryska klockor har svällt ut lite med åren men jag tycker att jag har lyckats hålla en slags "linje" i samlingen ganska bra. Dykarklockor.
Samlingen kommer säkert att "trimmas ner" lite senare.
"Desert Shield" klockan har jag sett länge men valt bort den flera gånger p.g.a. att jag har blivit osäker eller att det varit skadade klockor.
Som jag har fattat det så ska det inte finnas någon Vostok logga på urtavlan.
Den ska ligga i 420-boetten.
"Vostok" ska det stå på bakboetten som är lite speciell med bl.a. de tre lökkupolerna.
Bakboetten ska även ha den antimagnetiska skölden infasad på insidan.
Urverket ska ha en rotor med texten "Twenty one 21 jewels" instansat. Det ska vara ett urverk ( 2416b ) från sovjet-tiden. Alltså stansat S.U. på urverket.
Det finns massor av klockor med urtavlor som ser ut som Desert Shield och det var det som gjorde mig lite osäker. Det finns även olika upplagor. På bakboetten till upplaga 2 står det t.ex. "Vremir" istället för Vostok, tror jag. Det ser fel ut men det är ju inte det, p.g.a. att det är olika upplagor.
( Just den här bakboetten tror jag ligger i en fel boett men är inte säker )
Att det finns flera olika varianter av en klocka kanske inte är så roligt om man av misstag köper en senare upplaga när man egentligen har letat efter orginalet eller "första upplagan". Jag tycker ändå att det är rätt intressant när det görs flera upplagor av en modell därför att jag tolkar det som att orginalet är väldigt uppskattat. Det gäller även andra klockor som t.ex. Vostoks Radio Room. Den finns ju i flera varianter ( säljs väl fortfarande? ) men har egentligen bara två orginal. En i en Generalskieboett ( automatiskt urverk ) och den andra i en Albatrosboett ( manuellt urverk ).
Att det finns en urtavla som det står "Dessert Shield" på har jag läst någonstans men har aldrig sett någon. Inte ens på bild.