• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Daniel80

Cartier
Hej hopp. Nån som sitter på en Amphibia med 24h verk och tavla?
Meranom har bla en i 650 boett med 200 m WR men med Kommandirskie-tavla. Tänkte om det fanns i tråden...
 

jonasz

Cartier
2-Faktor
Sturmanskie Gagarin
20190815_193333.jpg
20190815_193109.jpg
 

nickeisaksson

Breitling
Har aldrig varit särskilt inne på klockor men insåg för ett litet tag sedan att jag behövde en ny och började titta på runt lite. Hamnade plötsligt här och lika plötsligt dök denna tråd upp och efter att ha bläddrat igenom merparten av denna tråd så kändes det helt rätt att beställa en Vostok.

Efter 1,5 vecka kom så klockan idag och efter ett ganska smidigt, för att vara första gången, byte av bezel och armband så känns den jäkligt bra.
20190816_214015.jpg
 
Har aldrig varit särskilt inne på klockor men insåg för ett litet tag sedan att jag behövde en ny och började titta på runt lite. Hamnade plötsligt här och lika plötsligt dök denna tråd upp och efter att ha bläddrat igenom merparten av denna tråd så kändes det helt rätt att beställa en Vostok.

Efter 1,5 vecka kom så klockan idag och efter ett ganska smidigt, för att vara första gången, byte av bezel och armband så känns den jäkligt bra.
20190816_214015.jpg
Välkommen och grattis till ett snyggt nyförvärv!
 

Beo

Patek
Har aldrig varit särskilt inne på klockor men insåg för ett litet tag sedan att jag behövde en ny och började titta på runt lite. Hamnade plötsligt här och lika plötsligt dök denna tråd upp och efter att ha bläddrat igenom merparten av denna tråd så kändes det helt rätt att beställa en Vostok.

Efter 1,5 vecka kom så klockan idag och efter ett ganska smidigt, för att vara första gången, byte av bezel och armband så känns den jäkligt bra.
20190816_214015.jpg
Grattis till ett trevligt val och välkommen i Ryss värmen!:)
 
  • Like
Reactions: M26

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Har aldrig varit särskilt inne på klockor men insåg för ett litet tag sedan att jag behövde en ny och började titta på runt lite. Hamnade plötsligt här och lika plötsligt dök denna tråd upp och efter att ha bläddrat igenom merparten av denna tråd så kändes det helt rätt att beställa en Vostok.

Efter 1,5 vecka kom så klockan idag och efter ett ganska smidigt, för att vara första gången, byte av bezel och armband så känns den jäkligt bra.
20190816_214015.jpg
Snyggt! Välkommen till beroendet från öst...
 

Samlarn

Rolex
Har lyckats hitta en orginalkrona till min gamla 2209 type 350. Den passar perfekt. :pompus:
20190820_rod_bakgrund.jpg

20190820_handled.jpg

Så här såg det ut med den förra kronan. Det är snyggare med orginal, tycker jag.
20190613_armband.jpg

Klockan är bland det "kultigaste" som Vostok har gjort så det var värt att leta fram en orginaldel.
 

Beo

Patek
Har lyckats hitta en orginalkrona till min gamla 2209 type 350. Den passar perfekt. :pompus:
20190820_rod_bakgrund.jpg

20190820_handled.jpg

Så här såg det ut med den förra kronan. Det är snyggare med orginal, tycker jag.
20190613_armband.jpg

Klockan är bland det "kultigaste" som Vostok har gjort så det var värt att leta fram en orginaldel.
Det där blev ju kalas!och den duggar det ju inte tätt av med aluminium bezel!:)
 

Samlarn

Rolex
Snyggt med komplett set. Från vilket år?
Då har vi minst två på forumet. ;)
Den är från 1977.
Jag är väldigt förtjust i den sovjetiska NVCh-30 serien och då speciellt i den första generationen. Den i 350-boetten.
Det syns ofta att de sovjetiska klockorna är inspirerade av de schweiziska klockorna. Det är inget konstigt med det. Schweizarna har länge gjort fantastiska klockor. Just den här första generationen av NVCh-30 tycker jag inte verkar så inspirerad av de schweiziska klockorna. Den är unik i designen. Jag kan inte komma på någon annan klocka som ens liknar den här. Den är unik, på flera olika sätt.
e51.jpg_l.jpg

Jag gillar klockan så mycket att jag har flera stycken av den första generationen i min samling. Man letar alltid efter det perfekta exemplaret till sin samling. Jag har ytterligare ett exemplar med orginaldosa och dokument som dock inte matchar numret på urverket. Tanken är ju att jag ska försöka sälja av dubletterna senare men det är ingen brådska med det.

752.jpg_l.jpg

3c2.jpg_l.jpg

Det som är unikt med den här senaste klockan är skicket. Den ser oanvänd ut.
6dd.jpg_l.jpg

b9e.jpg_l.jpg

Det allra häftigaste med den här senaste klockan är inte skicket. Det är att numret på urverket - 11145 - matchar numret på orginaldokumentet.
a8b.jpg_l.jpg

f81.jpg_l.jpg
WIN_20190826_17_12_27_Pro (2).jpg

Jag har aldrig sett en NVCh-30 - från första generationen - där klockan och dokumentet matchar varandra med exakt samma nummer tidigare.
Det finns en del konstigheter i det här sambandet mellan numret på klockan och dokumentet och det första som slår mig är att siffran 11145 är väldigt lågt med tanke på att dokumentet antyder att klockan tagits fram sent i den första generationens upplaga. 1977.
Serienumret ( 11145 ) är lägre än en annan NVCh-30 som tagits fram året innan ( 43113 ) . Jämför de två dokumenten ovan. Är serienumrena skapade enligt ett annat system än det kronologiska?
Just nu bryr jag mig inte så mycket om det. Jag bara njuter av att dokumentet och klockan matchar varandra. :cigar:
Som det ser ut nu så har jag ett "fullset" med första generationen NVCh-30 ( med matchande dokument ):
b15.jpg_l.jpg

Ett annat "fullset" med den andra generationens NVCh-30 ( med matchande dokument ):
4be.jpg_l.jpg

Den tredje och sista generationen har jag också men saknar dokumenten. Klockan är ganska svår att hitta:
496.jpg_l.jpg

ea6.jpg_l.jpg

20190826_11.jpg

20190826_22.jpg

För de som vill veta mer om NVCh-30 finns mer information på den här länken:
https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/nvch-30/

Kompletterar mitt inlägg med två bilder som även de pekar på att serienumrena inte är kronologiskt ordnade.

1976.jpg
1977.jpg
 
Senast ändrad:

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Tack!ja just den är grym med räfflingen:D,det är flera andra som har sunburst slipning i olika vinklar och de är helsköna med samt de enfärgade som har en härlig enkelhet!:)
Obs bilden är från i förrgår.
20190822_182124.jpg
Jisses så fina! Vad ska man söka på för att hitta en sådan pjäs? Har tittat på lite olika sovjetiska kvartsur men de här var ju i en egen liga. Elektromekaniska, så mjukt svepande sekundvisare också?
 
Topp