• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
Hur kan man inte älska dessa kupade glas?
52E0682D-21D4-474F-A7D5-4BCEF9B72F27.jpeg
Håller helt med dig där,klart härliga klockor i oändliga varianter!:)
 

Samlarn

Rolex
Vintage Wostok Amfibia
Idag fick jag hem ett bra komplementsköp till min samling.
I en annons fanns den här. En vintage Vostok med exportloggan. Det är fel bezel. Fel krona. Eventuellt fel sekundvisare. Ett glas som är utbytt och för tjockt för den modellen.
annonsbild.jpg

Däremot hade klockan den här ganska ovanliga bakboetten. Bakboetten är tidig i produktionen och att stämplarna på bakboetten är med västerländska bokstäver stämmer bra överens med texten på urtavlan.
annons_bakboett.jpg

Det här blir ett bra komplementsköp till en annan klocka som jag redan har i min samling. Den har en svart urtavla som eventuellt har suttit på en NVCh-30. Boetten till den klockan har däremot ett tunt plexiglas som inte "rimmar" med en dykarklocka, utvecklad för dykning under extrema förhållanden. Det här blir en bra "switch".
20190930_ovan.jpg

Nu hade jag lite reservdelar sen tidigare som jag kunde komplettera klockan med. Orginalkronan hade jag i "lager" sen tidigare. Bezeln har jag tagit fram själv - med hjälp av några vänner.
20190930_helbild.jpg

20190930_bada_sidan.jpg

20190930_bakboett.jpg
20190930_kronan.jpg

20190930_urverk.jpg
WIN_20190930_serienummer.jpg

20190930_helbild.jpg

Bakboetten på den svarta - som det står 300 m på - är inte äkta. Den fick jag på köpet när jag köpte andra reservdelar och vid det köpet kallades bakboetten för reservdel till NVCh-30 och tillverkad av Vostok. Den är inte äkta alltså.
20190930_bakboett.jpg
 
Senast ändrad:

Svartskaegg

Breitling
Ok.. Hur nervös/”rädd” ska man vara för att ge sig på att byta visare på sin ryss? Nu är jag helt klart en novisens novis i hantverket, så allt efter att kosmetikmoddning är ju nytt för mig.. :D
 

Beo

Patek
Ok.. Hur nervös/”rädd” ska man vara för att ge sig på att byta visare på sin ryss? Nu är jag helt klart en novisens novis i hantverket, så allt efter att kosmetikmoddning är ju nytt för mig.. :D
Direkt rädd behöver du inte vara men är det ett 24xx verk så har de en fjäder som trycker på sekund axeln och då när man ska sätta dit sekundvisaren så måste man ha ett plant mothåll så man inte puttar ut sekundaxeln och stukar den fjädern,är det ett 2416b verk(automat) så måste du med andra ord ta bort automat uppdrags bryggan för att montera visaren men det finns jättebra videor på youtube som kan guida dig genom allt!:)
 

Svartskaegg

Breitling
Direkt rädd behöver du inte vara men är det ett 24xx verk så har de en fjäder som trycker på sekund axeln och då när man ska sätta dit sekundvisaren så måste man ha ett plant mothåll så man inte puttar ut sekundaxeln och stukar den fjädern,är det ett 2416b verk(automat) så måste du med andra ord ta bort automat uppdrags bryggan för att montera visaren men det finns jättebra videor på youtube som kan guida dig genom allt!:)
Då blir det att sätta på plugghatten och plöja youtube! :)
Är sjukligt fascinerad av allt Vostok.. Historierna, myterna och det faktiska. Spännande värld helt enkelt!
Som gubbarna i SAS så fint säger, Who dares wins!
 
Topp