• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Idag kom ett paket som jag glömt att jag beställde, det tog cirka två månader att få hem det men nu är den här:)
17ABCE30-7178-4659-98D9-919AFF05E578.jpeg

Behövdes vattentätt idag. Denna Amphibia ska användas till den modd som hängt upp sig pga tre månaders postgång från Filippinerna:)
EA3A1DF8-04E5-487F-A16B-999D1E554BF1.jpeg

Börjar nästan gråta när jag ser alla andra som har fina Vostoks på handleden. Alla mina befinner sig just nu utspridda över världen och utsikterna att få hem dem i en nära framtid ter sig inte särskilt lovande....
Tuff bezel förresten! Vilken modell på bezel är det?

Börjar nästan gråta när jag ser alla andra som har fina Vostoks på handleden. Alla mina befinner sig just nu utspridda över världen och utsikterna att få hem dem i en nära framtid ter sig inte särskilt lovande....
Tuff bezel förresten! Vilken modell på bezel är det?
Den som väntar på nå't gott.... :D
Dum fråga kanske men kan du se om nå't av paketen kommit in till Stockholm? Ibland kan det hjälpa att ringa Postnords kundtjänst. Man måste ha lite tålamod med deras telefonkö bara.
IMG_20200427_065250.jpg

• Like
Reactions: Beo
Dum fråga kanske men kan du se om nå't av paketen kommit in till Stockholm? Ibland kan det hjälpa att ringa Postnords kundtjänst. Man måste ha lite tålamod med deras telefonkö bara.
IMG_20200427_065250.jpg
Just nu upplever jag pn och Manuel i pang i bygget ganska lika för båda svarar"que" på frågor!!:p

IMG_20200427_065250.jpg

Tyvärr inte. De har fastnat på "Released from Russia" de senaste veckorna.

Grattis!mycket bra rackare och väl värd att vänta på va?min NVCh-30 3e generationen homage hälsar!:D
1588179336009-366245737.jpg

Jag väntar in litet delar, sedan är tanken att denna bebis ska "förädlas".

Väntar följande delar:
1) Original CCCP-style paddlar i guld
2) Röd lång rak sekundvisare
3) Original NVch-30 akrylglas (i alla fall original enl säljaren i Moldavien(!), we'll see about that....)
4) Originalbezel för 2:a generationen NVch-30
Sedan ska
5) Boettsidor blankpoleras
6) Ovansida boett borstas i starburst-pattern (får se om jag går iland med den uppgiften...)

Sedan är min 1967-hommage klar.

Väntar följande delar:
3) Original NVch-30 akrylglas (i alla fall original enl säljaren i Moldavien(!), we'll see about that....)
Sedan ska
6) Ovansida boett borstas i starburst-pattern (får se om jag går iland med den uppgiften...)

Ahh!låter som att det kommer bli en riktigt fin en:hungry:!
Jag väntar på delar till min 1967a med glas baksida med bland annat eloxerade skruvar till verket men det tar en j...a tid att få hem grejerna i dessa tider:arghh::banghead::wtf:!

Väntar följande delar:
Sedan ska

Paddlar är snyggt!

Väntar följande delar:
Sedan ska

Angående glasen så kanske de är orginal men på de gamla NVCh-30 klockorna som jag sett så är akrylglasen nästan koniska. Högre i mitten för att fördela trycket ut till kanterna. De nya brukar vara mer plana. De nya är definitivt tjockare än Vostoks standardglas ( 20 ATM ) så de kanske klarar uppgiften som de är konstruerade för och det är ju det som är huvudsaken. Att klara trycket 30 ATM bl.a. För övrigt så tror jag att de (nya) plana glasen är orginal på den yngsta NVCh-30.
Det här är den yngsta NVCh-30:
490.jpg_l.jpg

Att leta efter ett "kupformat" orginalglas tror jag är hopplöst.
Det här är en gammal NVCh-30:
a74.jpg_l.jpg

Det här är ett standard ( 20 ATM ) glas förresten:
cbf.jpg_l.jpg

Angående glasen så kanske de är orginal men på de gamla NVCh-30 klockorna som jag sett så är akrylglasen nästan koniska. Högre i mitten för att fördela trycket ut till kanterna. De nya brukar vara mer plana. De nya är definitivt tjockare än Vostoks standardglas ( 20 ATM ) så de kanske klarar uppgiften som de är konstruerade för och det är ju det som är huvudsaken. Att klara trycket 30 ATM bl.a. För övrigt så tror jag att de (nya) plana glasen är orginal på den yngsta NVCh-30.
490.jpg_l.jpg

a74.jpg_l.jpg

cbf.jpg_l.jpg
Tackar för bra genomgång av skillnad på de olika glasen.:)

490.jpg_l.jpg

a74.jpg_l.jpg

cbf.jpg_l.jpg

Mycket intressant! Tack för klarläggande. Av bilderna jag fått att döma, så är det 2:a generationens NVch-30 glas som jag köpt. Det som gör mig misstänksam att det handlar om en kopia är att jag bad säljaren skicka en bild på tjockleken och den är enligt säljaren 4.2-4.3mm. Enligt vad jag sett så ska de vara 3.8mm. Säljaren påstod att de gjorts i olika tjocklekar, vilket jag tycker verkar otroligt, i alla fall på en "military issue" NVch-30.

För övrigt en skön micrometer märkt USSR...

s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg

Jag skulle köpa den där ändå. Att hitta ett äkta "kupformat" glas tror jag blir hopplöst. Då är kanske den enda chansen är att köpa en "kraschad" NVCh-30 och "plundra" den på glaset. Dyrt.

Tillbaka
Topp