• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tjuvstartar med min fredagsdinka.
Jag vet. Den har suttit på ett tag nu men den har liksom svårt att lämna min handled. :p
Bilden blev så härligt vintage.
IMG_20200429_handled.jpg

Mycket intressant! Tack för klarläggande. Av bilderna jag fått att döma, så är det 2:a generationens NVch-30 glas som jag köpt. Det som gör mig misstänksam att det handlar om en kopia är att jag bad säljaren skicka en bild på tjockleken och den är enligt säljaren 4.2-4.3mm. Enligt vad jag sett så ska de vara 3.8mm. Säljaren påstod att de gjorts i olika tjocklekar, vilket jag tycker verkar otroligt, i alla fall på en "military issue" NVch-30.

För övrigt en skön micrometer märkt USSR...

s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg
3,8 mm låter som det jag minns som måttet på de "kupade" ( gamla? ) glasen. Kanske de mer plana ( nya? ) glasen kompenserar den planare formen med att vara tjockare?

Vostok kompressor från 1980, klart coolast "kompressorn" som gjorts :)
(inte min bild och den är tagen i ett museum i Ryssland)

95274361_4385669018125339_3260420682118332416_n.jpg
Ett exemplar tillhör uppenbarligen ett museum. Ett annat exemplar tillhör en kille i Moskva. Han ville ha strax över 100 000 kr för den. Som samlare gillar jag visserligen unika klockor men så mycket kände jag inte för att betala för den - otullad. :eek:
Jag noterar att det står 17 stenar på urtavlan. Betyder det att det är en manuell 2409 under urtavlan?

Ett exemplar tillhör uppenbarligen ett museum. Ett annat exemplar tillhör en kille i Moskva. Han ville ha strax över 100 000 kr för den. Som samlare gillar jag visserligen unika klockor men så mycket kände jag inte för att betala för den - otullad. :eek:
Jag noterar att det står 17 stenar på urtavlan. Betyder det att det är en manuell 2409 under urtavlan?
Japp 2409 har dom första... Dom tillverkades innan 2416 verket existerade...
Lika som de tidigaste Ministery modellerna även hade 2414 verk...
file.php

Senast ändrad:
Det är den bilden jag gått på. Du har inte mätt några av dina egna? Jag tänkte om du sett skillnad mellan gen1 och 2?
Jag tror att det är samma glas på type 350 och "tunnan". Kolla med Beo eller Vostok här på forumet. De kan sån't där.
Jag har några glas här någonstans som reservdelar till mina egna klockor men jag besitter ingen mikrometerskruv tyvärr.
IMG_20200501_glas.jpg

Jag tror att det är samma glas på type 350 och "tunnan". Kolla med Beo eller Vostok här på forumet. De kan sån't där.
Jag har några glas här någonstans som reservdelar till mina egna klockor men jag besitter ingen mikrometerskruv tyvärr.
IMG_20200501_glas.jpg
Jag tror att det är samma glas på nvch gen 1 och 2 men det syns lite skillnader i gjutningarna på glasen och på din bild ser det ut att vara det mittre som är det rätta.

Bilagor

• IMG_6947.JPG
    IMG_6947.JPG
    287 KB · Visningar: 3
Tillbaka
Topp