• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

80-talet

Cartier
2-Faktor
För service och reperation av ryska ur kan jag varmt rekomendera poljot24.de, har fungerat mycket bra. jag har skickat ner ngn klocka men framförallt har en av mina vänner som samlar ryskt skickat ner alla sina inköp för genomgång och är väldigt nöjd, både med pris och utförda tjänster. I sverige hittar jag inte ngn som ens vill röra dem...
 

nickeisaksson

Breitling
Tio i stora nollan :cool:
20200714_114857.jpg
 

Samlarn

Rolex
Stenhård! Random fråga: Har sett din mysiga bananVostok lite här å där, vad kan en sådan kallas och vilken tidsperiod rör det sig om? Tippar omöjlig att få tag på men fråga bör man annars dör man osv :)
Vostok "banana" är kult. Inte alls omöjliga att hitta. De dyker upp på eBay lite då och då. Jag låter Beo lägga fram mer info. Han är bra på att leta fram. :bookworm:
84b.jpg_l.jpg

Egentligen gillar jag dem mer när urtavlan har börjat blekna lite.
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
Stenhård! Random fråga: Har sett din mysiga bananVostok lite här å där, vad kan en sådan kallas och vilken tidsperiod rör det sig om? Tippar omöjlig att få tag på men fråga bör man annars dör man osv :)
Vostok "banana" är kult. Inte alls omöjliga att hitta. De dyker upp på eBay lite då och då. Jag låter Beo lägga fram mer info. Han är bra på att leta fram. :bookworm:
Ja den kallas banana och det finns 2 på ebay just nu bland annat item number 373092008019:).
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Ingen orsak:Dhittade du den på ebay?här har du en till men lite sämre skick item nr 392764839826 och samma säljare har en till som har perfekt tavla men är inte en orginaltavla och har 710 boett.
Hittat den med blå vridring men den andra verkar fastna i något filter eller nåt :confused: du har inte möjlighet att länka när tillfälle ges?
 
  • Like
Reactions: Beo

Kazimierz

Breitling
Har intresse av att införskaffa en Vostok men vet ni om det finns någon återförsäljare i Sverige eller måste man leta sig utomlands/begagnat marknaden?
 

MAz_666

Rolex
Har intresse av att införskaffa en Vostok men vet ni om det finns någon återförsäljare i Sverige eller måste man leta sig utomlands/begagnat marknaden?
Klockanett.se har superfina Vostoks, men "ligger nere" nu maa. Corona. Där finner du både nya moddade (en del tycker det är att svära i kyrkan) men även ibland beggade klassiker.
Innan dom är up-and-running igen är det väl Amazon, eBay som gäller - om man inte skall chansa och Rysslands-Corona-vänta från t.ex. Meranom elr Chistopolcity. Eller ha tur på Tradera.
 
  • Like
Reactions: Beo

v0n

Patek
2-Faktor
Klockanett.se har superfina Vostoks, men "ligger nere" nu maa. Corona. Där finner du både nya moddade (en del tycker det är att svära i kyrkan) men även ibland beggade klassiker.
Innan dom är up-and-running igen är det väl Amazon, eBay som gäller - om man inte skall chansa och Rysslands-Corona-vänta från t.ex. Meranom elr Chistopolcity. Eller ha tur på Tradera.
Meranom går blixtsnabbt om man väljer expresstillägg (inte så blodigt imo). 2 dagar Chistopol-Svedala häromveckan får anses godkänt :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Låter otroligt :)
Corona verkar annars ha satt stopp för postgången rätt ordentligt, väntar fortfarande på ett par utanför eu paket från slutet av maj
Ja, been there done that liksom. Det får vara värt den lilla extra slanten ibland (som i dessa tider). 30-35 dollar för två klockor gick expressfrakten på som man får lägga till några steg in i beställningsproceduren :)
 

MAz_666

Rolex
God eftermiddag rysskunniga.
Håller precis på att införskaffa en Amphibia Neptune, men snubblade över denna.
Enligt beskrivningen en ovanlig "Turtle" och "Ministry" (!) men känner inte igen "tunna-modellen" helt utan kronskydd.
Tyckte den var riktigt cool, med sitt kantiga utseende.
Ovanlig, eller en gammal känd?
trutle.jpg

(Bild stulen från nätet).
 

Beo

Patek
God eftermiddag rysskunniga.
Håller precis på att införskaffa en Amphibia Neptune, men snubblade över denna.
Enligt beskrivningen en ovanlig "Turtle" och "Ministry" (!) men känner inte igen "tunna-modellen" helt utan kronskydd.
Tyckte den var riktigt cool, med sitt kantiga utseende.
Ovanlig, eller en gammal känd?
trutle.jpg

(Bild stulen från nätet).
Du den är inte helt vanlig tror jag utan en prototyp modell men låt oss kolla lite mer med @Samlarn @Fixoflex eller @Vostok vad de har för info?
 

Samlarn

Rolex
Du den är inte helt vanlig tror jag utan en prototyp modell men låt oss kolla lite mer med @Samlarn @Fixoflex eller @Vostok vad de har för info?
Synd att jag har så ont om tid att skriva men jag behöver se fler bilder i olika vinklar för att kunna säga säkert. Spontant säger jag att det är en "kotlett". Tror att de kallas så för att någon har "skurit" i en orginalboett. Jag själv gillar sånt, när det är snyggt gjort. Jag har flera stycken som jag har köpt billigt. Ofta säger säljare ( av just kotletter ) att det är experimentella modeller som sålts ut till allmänheten av fabriken. En rysk samlare som jag frågat säger att det är uttråkade arbetare på Vostok som roat sig på en kafferast med att slipa till något eget. Vad som är sant kan man nog bara spekulera i. Flera av de "kotletter" som jag sett ( inte alla ) har haft andra delar som varit ovanliga. T.ex. urtavlorna. De uttråkade (?) arbetarna har alltså i några fall monterat ovanliga delar i något som de "rafsat ihop" på en kafferast? Nå'n som jag bara har sett på bild ( jag sparade aldrig bilden ) hade en urtavla till en NVCh-30 ( militär upplaga ) t.ex. De kan ju vara ditsatta av senare ägare som ville göra klockan mer "märkvärdig" än vad den egentligen var förstås?
Urtavlan på klockan som du visar känner jag inte igen riktigt. Det brukar oftast sitta automatiska urverk i den där boetten men på urtavlan står det 17 stenar. Det indikerar att det sitter ett manuellt urverk i den. Sitter det ett 2409 urverk i boetten?
Det ser ut som att det är olika färg på lysmassan på visarna. Det ser lite skumt ut.
Den runda kronan satt på de äldre ministryboetterna.
5b3.jpg_l.jpg

c87.jpg_m.jpg
361.jpg_m.jpg
 

MAz_666

Rolex
Synd att jag har så ont om tid att skriva men jag behöver se fler bilder i olika vinklar för att kunna säga säkert. Spontant säger jag att det är en "kotlett". Tror att de kallas så för att någon har "skurit" i en orginalboett. Jag själv gillar sånt, när det är snyggt gjort. Jag har flera stycken som jag har köpt billigt. Ofta säger säljare ( av just kotletter ) att det är experimentella modeller som sålts ut till allmänheten av fabriken. En rysk samlare som jag frågat säger att det är uttråkade arbetare på Vostok som roat sig på en kafferast med att slipa till något eget. Vad som är sant kan man nog bara spekulera i. Flera av de "kotletter" som jag sett ( inte alla ) har haft andra delar som varit ovanliga. T.ex. urtavlorna. De uttråkade (?) arbetarna har alltså i några fall monterat ovanliga delar i något som de "rafsat ihop" på en kafferast? Nå'n som jag bara har sett på bild ( jag sparade aldrig bilden ) hade en urtavla till en NVCh-30 ( militär upplaga ) t.ex. De kan ju vara ditsatta av senare ägare som ville göra klockan mer "märkvärdig" än vad den egentligen var förstås?
Urtavlan på klockan som du visar känner jag inte igen riktigt. Det brukar oftast sitta automatiska urverk i den där boetten men på urtavlan står det 17 stenar. Det indikerar att det sitter ett manuellt urverk i den. Sitter det ett 2409 urverk i boetten?
Det ser ut som att det är olika färg på lysmassan på visarna. Det ser lite skumt ut.
Den runda kronan satt på de äldre ministryboetterna.
5b3.jpg_l.jpg

c87.jpg_m.jpg
361.jpg_m.jpg

"Fabriksfixad" försöksmodell skriver dom på eBay.
Men typ 10k känns lite mycket ...
https://www.ebay.com/itm/RARE-Vosto...504870?hash=item28950f60e6:g:LGsAAOSweLte82bN
 
Topp