• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Lite miljöbilder med Vostok Amphibia i en någorlunda lämplig omgivning.

20200802_115530.jpg

20200802_115932.jpg

20200810_182854.jpg

Det skulle inte förvåna mig om det blev höst snart, och då kan ju sånt här vara lite skoj att se tillbaka på.

9E29FF5F-FD54-4246-8336-6082E00451E9.jpeg
Sålde för en tid sedan min ”nya” 090059 Scuba Dude, men har letat en med lite mer vintage-stuk.
Föll för denna skönhet, med den lite ovanligare Neptunus-boetten.
Enligt spanska (!) säljaren är detta en 9370059, och skulle vara helt i original.
Då jag jag inte betalade hemskandes mycket, skulle ett ”tveksamt” om proveniensen, inte kännas deprimerande, då jag gillar modellen stenhårt.
Fråga 1: enligt säljaren skulle detta vara en 059-tavla (den turkosblå) som förändrats med tiden. Bilden visar lite fina krackelingar, men har nån av er Vostokvärtstingar sett sådant? (Att en turkosblå 059 närmast blir guld/champagne?) Eller är det så enkelt att säljaren missförstått katalogens ryska 90-talssiffror som slutar på 059 - och tror att detta är samma som dagens?
Fråga 2: klockan har det klassiska automatverket. Skall vara från ca 1990. Så verkar den i övrigt sammanhållen - eller är det en spansk ’franken-Neptunus’?
Baksidans siffror är 874396.
Som synes på bl.a. sista bilden så har jag bytt ut rassliga originalbandet mot ett, enligt mig, betydligt schnyggare.
Tack på förhand!
4E8555F8-4267-4B69-BD91-5DEB5499B7F3.jpeg
D92D1F01-ED53-4D10-B35B-2F3865950ED3.jpeg
6B43BEA5-C9A8-4A58-857A-54DA2B8ADED7.jpeg
84635394-2485-43C9-9262-CA45B144982A.jpeg
Jag är ju väldigt förtjust i Scuba dude och tycker att det kanske är en av de bättre klockorna som Vostok gjort - hittills.
Referensnummer och kataloger är inte riktigt min grej. Jag köper klockor som jag gillar och sen kan referensnummer vara bra att ha om man vill diskutera en specifik modell med nå'n annan "kalenderbitare".
Den blå Scuba dude:n kan ha olika nyanser har jag sett. Tror inte att det är exakt samma färg som förändrats olika p.g.a. yttre miljö.
Den champagnefärgade urtavlan tror jag är en egen variant av Scuba dude. Lite ovanligare än den blåa. Det finns även bruna som är ganska ovanliga.
Om alla de här urtavlorna har varit blå från början borde vi ha sett flera klockor som är mitt i "förvandlingen" från blå till t.ex. champagnefärgad. Jag har inte sett någon som ligger "mitt emellan". Jag tror att det där är en egen färg.
Din klocka har den fina Neptuneboetten med "borstat" stål. Den där svarta bezelringen är orginal och i bra skick. Skönt att du bytte armband. Orginalarmbandet är en riktig "nypare".
Serienumret på bakboetten ser juste ut. Har märkt att de tre första siffrorna - i serienumret - ligger i fas med varandra medan de tre sista ligger i fas sinsemellan men inte riktigt i fas med de tre första. Det ser typ alltid ut så på bakboetterna.
Det där är en fin klocka MAz_666. Det finns inget tveksamt med den där.
Själv valde jag att damma av min "sommarklocka" och ta den med ut till landet. Jag är speciellt nöjd med att sekundvisaren har slutat hoppa så där "nervöst" som den gjorde tidigare. Klockan har lagat sig själv?
IMG_20200812_175214.jpg
IMG_20200812_175409.jpg
IMG_20200812_175504_BURST001_COVER.jpg
IMG_20200812_182344.jpg

Jag är ju väldigt förtjust i Scuba dude och tycker att det kanske är en av de bättre klockorna som Vostok gjort - hittills.
Referensnummer och kataloger är inte riktigt min grej. Jag köper klockor som jag gillar och sen kan referensnummer vara bra att ha om man vill diskutera en specifik modell med nå'n annan "kalenderbitare".
Den blå Scuba dude:n kan ha olika nyanser har jag sett. Tror inte att det är exakt samma färg som förändrats olika p.g.a. yttre miljö.
Den champagnefärgade urtavlan tror jag är en egen variant av Scuba dude. Lite ovanligare än den blåa. Det finns även bruna som är ganska ovanliga.
Om alla de här urtavlorna har varit blå från början borde vi ha sett flera klockor som är mitt i "förvandlingen" från blå till t.ex. champagnefärgad. Jag har inte sett någon som ligger "mitt emellan". Jag tror att det där är en egen färg.
Din klocka har den fina Neptuneboetten med "borstat" stål. Den där svarta bezelringen är orginal och i bra skick. Skönt att du bytte armband. Orginalarmbandet är en riktig "nypare".
Serienumret på bakboetten ser juste ut. Har märkt att de tre första siffrorna - i serienumret - ligger i fas med varandra medan de tre sista ligger i fas sinsemellan men inte riktigt i fas med de tre första. Det ser typ alltid ut så på bakboetterna.
Det där är en fin klocka MAz_666. Det finns inget tveksamt med den där.
Själv valde jag att damma av min "sommarklocka" och ta den med ut till landet. Jag är speciellt nöjd med att sekundvisaren har slutat hoppa så där "nervöst" som den gjorde tidigare. Klockan har lagat sig själv?
IMG_20200812_175214.jpg
IMG_20200812_175409.jpg
IMG_20200812_175504_BURST001_COVER.jpg
IMG_20200812_182344.jpg
Ännu ett stort tack och bock!
Härligt med kunniga med kunnande.
Som sagt var var det främst modellen och en på ngt sätt lite annorlunda ScubaKille jag var ute efter, och inte en specifik perfekt modell eller färg.
Om nu färgen är mer ovanlig/speciell jmf med den klassiska 090-turkosa = ännu bättre! :cool:
Älskar den jämförelsevis ovanliga Neptune-boetten med annorlunda luggarna.
Tack för inputs!

Ännu ett stort tack och bock!
Härligt med kunniga med kunnande.
Som sagt var var det främst modellen och en på ngt sätt lite annorlunda ScubaKille jag var ute efter, och inte en specifik perfekt modell eller färg.
Om nu färgen är mer ovanlig/speciell jmf med den klassiska 090-turkosa = ännu bättre! :cool:
Älskar den jämförelsevis ovanliga Neptune-boetten med annorlunda luggarna.
Tack för inputs!
Vi hjälper varandra. :)

Sålde för en tid sedan min ”nya” 090059 Scuba Dude, men har letat en med lite mer vintage-stuk.
Enligt spanska (!) säljaren är detta en 9370059, och skulle vara helt i original.
Då jag jag inte betalade hemskandes mycket, skulle ett ”tveksamt” om proveniensen, inte kännas deprimerande, då jag gillar modellen stenhårt.
Fråga 1: enligt säljaren skulle detta vara en 059-tavla (den turkosblå) som förändrats med tiden. Bilden visar lite fina krackelingar, men har nån av er Vostokvärtstingar sett sådant? (Att en turkosblå 059 närmast blir guld/champagne?) Eller är det så enkelt att säljaren missförstått katalogens ryska 90-talssiffror som slutar på 059 - och tror att detta är samma som dagens?
Fråga 2: klockan har det klassiska automatverket. Skall vara från ca 1990. Så verkar den i övrigt sammanhållen - eller är det en spansk ’franken-Neptunus’?
Som synes på bl.a. sista bilden så har jag bytt ut rassliga originalbandet mot ett, enligt mig, betydligt schnyggare.
Tack på förhand!
Ja den har troligen varit blå eller möjligen grön.. Plockar du ut urtavlan så ser du troligen en blå kant runt urtavlan som ej har blekts av solens strålar :D Snygg!! En del har fått lila ton med men vet ej om det är en annan färgblandning eller om dom ej har hunnit komma till det guldgula stadiet ännu..
Serienummer säger inte så mycket då all historik har försvunnit så är ej spårbart längre men du kan ju kolla om automatbryggan är märkt med SU eller RUS så kan du ju avgöra om verket är nyare än boetten..

Ja den har troligen varit blå eller möjligen grön.. Plockar du ut urtavlan så ser du troligen en blå kant runt urtavlan som ej har blekts av solens strålar :D Snygg!! En del har fått lila ton med men vet ej om det är en annan färgblandning eller om dom ej har hunnit komma till det guldgula stadiet ännu..
Serienummer säger inte så mycket då all historik har försvunnit så är ej spårbart längre men du kan ju kolla om automatbryggan är märkt med SU eller RUS så kan du ju avgöra om verket är nyare än boetten..
Jag lyfter på hatten. Tack!
Kollar bryggan vid nästa batteribyte ...

Kludd kallade vi det för :)
Häftmassa kallade vi det för uppe i norrbotten i alla fall :) Men bästa benämningen tror jag min fru från Lycksele kom med: "Apsnor" :)
När jag började garva så tittade hon på mig oförstående med ett "Jaa? Det heter ju det!" :)

Är apsnor ett fullgott rodico-substitut, eller vad är era meckarerfarenheter? :)

• Like
Reactions: Beo
Häftmassa kallade vi det för uppe i norrbotten i alla fall :) Men bästa benämningen tror jag min fru från Lycksele kom med: "Apsnor" :)
När jag började garva så tittade hon på mig oförstående med ett "Jaa? Det heter ju det!" :)

Är apsnor ett fullgott rodico-substitut, eller vad är era meckarerfarenheter? :)
Hahaha!bra namn men nej det klibbar fast värre på saker än Rodico som inte blir fetfläckar av och fastnar inte i drev mm heller.

Hahaha!bra namn men nej det klibbar fast värre på saker än Rodico som inte blir fetfläckar av och fastnar inte i drev mm heller.
Ok, inget apsnor i klockorna således :) Var köper man enklast Rodico då? Tips någon? Har sett att det går att beställa via Ebay, men hade helst beställt inom Sverige eller åtminstone EU.

• Like
Reactions: Beo
Köpte min Amphibia "moddad" men minns inte vad som var bytt utöver krona och bezel. Fick på ett sharkmesh från watchwear och det gjorde verkligen susen! En helt fantastisk sommarklocka/beater för kaffepengar med andra ord, och en roligare konversationsstartare än min motsvarande Seiko SKX:)
20200813_195537.jpg

Tack på förhand!

Jag har en Scuba Dude med grågrön tavla. Franken förstås eftersom det är en komandirskieboett men verk, tavla och visare förefaller höra ihop.

Kan denna verkligen ha varit blå från början?

Edit: Blev nyfiken så jag tog ut verk och tavla och den har varit grön från början.

Vad är det för länk du har på förresten? Jag råkade klicka hem en blå scuba dude mad samma boett som sniglar sig hit från Ukraina.
E6D8619F-B455-4BD7-A35A-506474D28C8C.jpeg

/ P

Senast ändrad:
Den nya som är på väg hem är denna. Visarna och vridringen verkar inte höra ihop med resten av klockan. Är det nån som har visare med passande patina och amphibia vridring som de inte behöver så köper jag gärna. Ursäkta om jag bryter mot någon regel om annonsering!
A12A7D19-DD35-43D8-96F2-5E3D9CCE9D70.png

/ P

Den nya som är på väg hem är denna. Visarna och vridringen verkar inte höra ihop med resten av klockan. Är det nån som har visare med passande patina och amphibia vridring som de inte behöver så köper jag gärna. Ursäkta om jag bryter mot någon regel om annonsering!
A12A7D19-DD35-43D8-96F2-5E3D9CCE9D70.png

/ P
Tjena Stup!
En riktigt kultig Scuba dude du budat hem. Jag har en del reservdelar hemma och kan kolla när jag kommer hem. Jag hör av mig.
Är det den svarta bezeln du letar efter eller är det den kromade?
Jag tror att jag har nå'n så'n här. Den är inte orginal men liknar orginalet. Den kromade är jag säker på att jag har i reservdelar.
58d.jpg_l.jpg

Jag har en Scuba Dude med grågrön tavla. Franken förstås eftersom det är en komandirskieboett men verk, tavla och visare förefaller höra ihop.

Kan denna verkligen ha varit blå från början?

Edit: Blev nyfiken så jag tog ut verk och tavla och den har varit grön från början.

Vad är det för länk du har på förresten? Jag råkade klicka hem en blå scuba dude mad samma boett som sniglar sig hit från Ukraina.
E6D8619F-B455-4BD7-A35A-506474D28C8C.jpeg

/ P
Så vi inte missförstår varandra: 'ScubaDude' är bara tavlorna med den dykande killen. Sedan kan de stoppas in i vilken boett som helst.
Min boett är den lite mer ovanliga Neptune, som alltså har EN "mitten-lugg" - vilket gör att man måste beställa de ganska ovanliga banden med ett hål i mitten (då originalet är hemskt) eller göra eget.
Jag gjorde eget.
Jag hittade denna hemsida som tipsade om hur: https://www.watchuseek.com/threads/diy-a-solid-link-bracelet-for-the-960-neptune-case.933059/
Jag följde tipsen fullt ut, och beställde ett exakt sånt band som de tipsar om från eBay (leverans 3v från Kina).
Viktigt är att bandet innehåller dessa "kriterier":
- Solid links.
- Not folded.
- 20mm.
- Straight end links.
- Hål för helt genomgående pinnar i de två sista länkarna närmast klockan uppe och nere. (Bilderna måste visa hål där uppe).
Behövde bara lite slipning i bandets yttersidor för att passa de lite sneda boettkanterna. Det passade bra, med bara ngn halvmillimeters glapp kring mittenluggen (syns på bilderna ovan).
Men har man inte Neptune, så går det att använda just mitt band till t.ex. Komandirskie, men då blir det ca 1,5-2mm "luft" från boett till bandets början. Den fyller inte ut helt in mot klockan.

Hittade även en sida som rekommenderade dessa (går även att hitta på t.ex. eBay om jag inte missminner mig). Kolla bilden nedan ...
Armband for Neptune.jpg

Senast ändrad:
Då damp äntligen den röda urtavlan från Favinov ner i brevlådan. Efter en IPA och en konjak, samt redigt med snus (det är ju fredag) så skedde bygget,

Så här blev min Vostok Amphibia Kamasu. Pearl black shark bezel från OSC med ett svart keramiskt Seikoinsert.
d_xcJUrN5snAn2kzTQ6AH_SUCZWYquZY9cODqDnHLkhXKHHD1SUXIWzE3-Qf-QVYohk6sy0i4sn_wEXgQf552PE51rZhggfjXscGnQ27OKYjdr4vDkpJS9Co4LoyLplSp69Y46wf4MPOdz50oDclOWecSusSvrOEJgWuc1OZnvO9fd5jXQecC2xAjuYqZ1bXIWiycbOVVIw-sji3KsnhVD5o3U6wIRE14ywCnvk2MN04quIaf7LopIpOOkoBPTN0zj3AEVdxtrndNoNlYnbNgVQ-ZXtpPmCnX6Bh88zsYbA4r32Oq7n9M4ebQ85BsfO0KyQ4i4mlD5MggNCNiSrBSIIOX6I6jKbW91dcFNsvmbml9VXaEgKNn6VmnPKiFlLGFOp37X5YhtT7WZMFtsPgJAT3Uds6F57lWjcSmRStwp8LGFCwgoc92E21jFjgK8lIdAlyhk_rGRqvv1TB8APISUR2gCe2Ch-JDq55Ja9CCACj3tRdSgNusEDJmsd01wXC6FkCDJ733OawcK_g-p0FxcWdeW7yEg0dH04_7TQz9EyTFAqoxQ_kNtp5ChN7wgEXu_xfdVi8ePeNqXfp7o7PYCWw8MztKXPQegUDkgiAa3XjaGiZz7tHDOWeLwN0qRu-4HYL0DiEIy6DLOvbe-c66dWlaqaLuEXG4i9agRHE1utB9e3x27wP-oUfkyrC=w684-h911-no

Mäktigt med ryska urverk! Det landet har väl inte ett enda känt varumärke på export inom någon som helat industri? Möjligtvis vapen?
Hur som helst så pluggade jag där och hade gärna köpt en liten retroaktivv souvenir.. tips på något i 36-38mm?

Mäktigt med ryska urverk! Det landet har väl inte ett enda känt varumärke på export inom någon som helat industri? Möjligtvis vapen?
Hur som helst så pluggade jag där och hade gärna köpt en liten retroaktivv souvenir.. tips på något i 36-38mm?

En Vostok Amphibian 2209, type 350 skulle jag föreslå. Visserligen 38,5 mm men det är väl inom felmarginalen?
5ff.jpg_l.jpg

Tillbaka
Topp