• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Trevlig ryssfredag allesammans :)

IMG_20200821_132502.jpg

God ryssfredag på er. Har i veckan fått min leverans. Vostok Amphibia 170865.
Den var snygg. Lite sportigare och lite stöddigare än min 170 mod.
Tavlan har någon slags sun burst så den är ömsom svart och ömsom blå.
Grafiken i tavlan ser ut att vara inspirerad av super compressor. Någonstans har jag läst att den ska se ut som siktet i ett periskop. Fråga till er alla, kanske Samlarn främst som är kung av super compressor. Stämmer det?
20200821_111229.jpg

Snygga visare. Graverad krona. Datum var väl lite onödigt dock. Tavlan vore snyggare utan.
20200820_172202.jpg

Borstad boett. Undrar vad det är för skillnad på 170 och 150?

T Har aldrig sett nån 150 irl men nån skillnad ska det väl vara. Annars hade väl detta varit en 150SE och inte en 170?
Svart gummisrmband.
Inte helt nöjd. Det kommer bytas ut. Förslag någon? Vad skulle passa istället?
20200820_172236.jpg

Trevlig helg.

Har en Amphibia som vid "skakning" går några sekunder för att sedan stendö. Är detta ett vanligt fenomen där någon direkt kan säga "det är det här som är fel!"? Gillar klockan men känns liksom inte värt att lämna till en uris, tänker att det kanske i så fall hade varit något man skulle våga sig på att testa själv :)

• Like
Reactions: Beo
Ryssfredag?
Beställde den här i mitten på april för att ha som sommarklocka, och i onsdags landade den hos mej.o_O
Snabba ryck...
Men det var ju kul att den ens kom, hade varit ännu roligare om den funkat mer än fem sekunder i taget. Men man kan inte få allt! :banghead:
Ber för övrigt om ursäkt för bristen på färg, och datumet. Orkade inte direkt anstränga mej...
IMG_20200821_203734.jpg

Har en Amphibia som vid "skakning" går några sekunder för att sedan stendö. Är detta ett vanligt fenomen där någon direkt kan säga "det är det här som är fel!"? Gillar klockan men känns liksom inte värt att lämna till en uris, tänker att det kanske i så fall hade varit något man skulle våga sig på att testa själv :)
Alternativt om jag skulle beställa hem ett helt nytt urverk från meranom, hur svårt är det att byta detta på egen hand? Pillat en del hobby så som RCbilar (kan bli rätt pilligt det med) men vad gäller att greja klockor har jsg enbart bytt band och batterier...

• Like
Alternativt om jag skulle beställa hem ett helt nytt urverk från meranom, hur svårt är det att byta detta på egen hand? Pillat en del hobby så som RCbilar (kan bli rätt pilligt det med) men vad gäller att greja klockor har jsg enbart bytt band och batterier...
Leker med samma tanke, vad jag har förstått är det plättlätt. Har pillat med lite vintage och när det bara handlar om att ta ut ett verk och stoppa i ett nytt så är det ganska oblodigt. Det värsta är att få på sekundvisaren igen... Finns bra guider på Youtube.
Vad händer när du vrider upp den för hand, samma visa?

Leker med samma tanke, vad jag har förstått är det plättlätt. Har pillat med lite vintage och när det bara handlar om att ta ut ett verk och stoppa i ett nytt så är det ganska oblodigt. Det värsta är att få på sekundvisaren igen... Finns bra guider på Youtube.
Vad händer när du vrider upp den för hand, samma visa?
Manuellt verkar det gå som det ska märkligt nog.

Vad har du använt för verktyg för att få av/på visare osv? Har en helt tom Amphibia-boett som jag varit sugen på att få ihop ett tag också:)

• Like
Manuellt verkar det gå som det ska märkligt nog.

Vad har du använt för verktyg för att få av/på visare osv? Har en helt tom Amphibia-boett som jag varit sugen på att få ihop ett tag också:)
Bara en enkel visavdragare, plastfilm för att skydda tavlan och en lite tjockare träpinne för att trycka till igen... Inget finlir här :p Finns riktiga verktyg för att sätta på visare igen som nog är att rekommendera. Skaffa lite skrot att experimentera på! Om du har pysslat med RC kanske du har handlag för det.

Är det en manuell eller automat?låter som service skulle göra susen tycker jag för så beter de sig ofta när det är mycket skit i verket.:)

God ryssfredag på er. Har i veckan fått min leverans. Vostok Amphibia 170865.
Den var snygg. Lite sportigare och lite stöddigare än min 170 mod.
Tavlan har någon slags sun burst så den är ömsom svart och ömsom blå.
Grafiken i tavlan ser ut att vara inspirerad av super compressor. Någonstans har jag läst att den ska se ut som siktet i ett periskop. Fråga till er alla, kanske Samlarn främst som är kung av super compressor. Stämmer det?
20200821_111229.jpg

Snygga visare. Graverad krona. Datum var väl lite onödigt dock. Tavlan vore snyggare utan.
20200820_172202.jpg

Borstad boett. Undrar vad det är för skillnad på 170 och 150?

T Har aldrig sett nån 150 irl men nån skillnad ska det väl vara. Annars hade väl detta varit en 150SE och inte en 170?
Svart gummisrmband.
Inte helt nöjd. Det kommer bytas ut. Förslag någon? Vad skulle passa istället?
20200820_172236.jpg

Trevlig helg.

*Haha* Kung av Super Compressor? Jag äger ett av de få kända exemplaren men kung vet jag inte. :)
Det är en av de ovanligaste klockorna från gamla Sovjet Unionen och då var Sovjet Unionen en av världens största tillverkare av armbandsur.
dd0.jpg_l.jpg

Det där med siktet på ett periskop vet jag inte. Jag har tyvärr aldrig varit nere i en ubåt. Det skulle vara roligt att gå ner i en ubåt som ligger vid kaj men jag vet inte om jag skulle vilja gå ner på djupt vatten i en. Jag är nog för lång för att kunna få plats i de där farkosterna. :nailbiting:
d0f.jpg_l.jpg

Jag hittade den här ministryn - med en urtavla som liknar Super Compressor - för ett tag sen. Jag trodde att det var olika urtavlor men en besökare på min blogg skrev att det är samma urtavla. Jag har aldrig jämfört riktigt noga men han var tvärsäker.
Klockan till vänster är till salu förresten. Jag hittade en likadan för ett tag sen och vill helst inte ha dubletter i min samling.
Entusiaster gjorde en ny upplaga, för några år sen, som inte blev lika uppskattad som den mytiska Super Compressor men den är inte så tokig heller. Jäkligt skön på armen.
49f.jpg_l.jpg

Senast ändrad:
Ryssvänner!
När min kära Vostok-dressare från riktiga CCCP kom var bandet ett slätt trasigt svart. Snabbt köpte jag ett enkelt 18mm mörkbrunt.
Tycker detta är lite småtrist, så jag tänkte höra om tips på band som kan passa 70-talsblinget och de lite speciella ”utstående” luggarna.
Som andra bilden utvisar, så funkar nog inte för grova racingläder.
Tack på förhand russkies!
CADF8436-AD67-4597-8BD8-AD931EBF0C88.jpeg
B6BD21DD-2639-4C21-8946-2742EFF51C71.jpeg

Senast ändrad:
Ryssvänner!
När min kära Vostok-dressare från riktiga CCCP kom var bandet ett slätt trasigt svart. Snabbt köpte jag ett enkel 18mm mörkbrunt.
Tycker detta är lite småtrist, så jag tänkte höra om tips på band som kan passa 70-talsblinget och de lite speciella ”utstående” luggarna.
Som andra bilden utvisar, så funkar nog inte för grova racingläder.
Tack på förhand russkies!
CADF8436-AD67-4597-8BD8-AD931EBF0C88.jpeg
B6BD21DD-2639-4C21-8946-2742EFF51C71.jpeg
Ett guldfärgat mesh, eller kanske flex? Mer flex åt folket!

*Haha* Kung av Super Compressor? Jag äger ett av de få kända exemplaren men kung vet jag inte. :)
Det är en av de ovanligaste klockorna från gamla Sovjet Unionen och då var Sovjet Unionen en av världens största tillverkare av armbandsur.
dd0.jpg_l.jpg

Det där med siktet på ett periskop vet jag inte. Jag har tyvärr aldrig varit nere i en ubåt. Det skulle vara roligt att gå ner i en ubåt som ligger vid kaj men jag vet inte om jag skulle vilja gå ner på djupt vatten i en. Jag är nog för lång för att kunna få plats i de där farkosterna. :nailbiting:
d0f.jpg_l.jpg

Jag hittade den här ministryn - med en urtavla som liknar Super Compressor - för ett tag sen. Jag trodde att det var olika urtavlor men en besökare på min blogg skrev att det är samma urtavla. Jag har aldrig jämfört riktigt noga men han var tvärsäker.
Klockan till vänster är till salu förresten. Jag hittade en likadan för ett tag sen och vill helst inte ha dubletter i min samling.
Entusiaster gjorde en ny upplaga, för några år sen, som inte blev lika uppskattad som den mytiska Super Compressor men den är inte så tokig heller. Jäkligt skön på armen.
49f.jpg_l.jpg
Jag kikade en del på den på Meranom också. Vet du om en tavla från en "vanlig" Amphibia passar i den..?

*Ha!* Det där skulle bli en intressant modd. Jag har aldrig sett en så'n. Boetten du vill använda gjordes bara i 250 exemplar men om orginalurtavlan t.ex. blivit skadad; Varför inte ersätta den med en klassisk Amphibia urtavla? Kronan kommer att sitta lite annorlunda jämfört med hur urtavlan konstruerades. Datumet kommer att komma rätt men eventuellt att ett av urtavlans "ben" kommer att störas av kronans placering. Eventuellt att du måste kapa och flytta urtavlans ben eller använda s.k. tassar vid den sidan.
Båda urtavlorna passar till Vostoks 2416b.

Senast ändrad:
*Ha!* Det där skulle bli en intressant modd. Jag har aldrig sett en så'n. Boetten du vill använda gjordes bara i 250 exemplar men om orinalurtavlan t.ex. blivit skadad; Varför inte ersätta den med en klassisk Amphibia urtavla? Kronan kommer att sitta lite annorlunda jämfört med hur urtavlan konstruerades. Datumet kommer att komma rätt men eventuellt att ett av urtavlans "ben" kommer att störas av kronans placering. Eventuellt att du måste kapa och flytta urtavlans ben eller använda s.k. tassar vid den sidan.
Båda urtavlorna passar till Vostoks 2416b.
Låter spännande! Men samtidigt låter det som att det vore att ta sig vatten över huvudet för en glad amatör :D

Tillbaka
Topp