• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Här är min lilla ryssfyra. Gillar Vostok men har alltid tyckt de är lite dystra, så tog saken i egna händer. Inget för puristen kanske, men jag tyckte det blev rätt kul.
Mest nöjd med Zissoun tror jag :D
Y5xBM3Y.jpg

73WA3Iz.jpg

vWtrc0q.jpg

Har aldrig sett eller möjligen noterat moddade ryssar förr, tycker du fick till det bra. Var handlade du grejerna osv?

• Like
Reactions: v0n
Har aldrig sett eller möjligen noterat moddade ryssar förr, tycker du fick till det bra. Var handlade du grejerna osv?
Tack ska du ha :)
Egentligen bara ett knasigt infall jag fick som inte bör tas allt för seriöst hehe. Ryssarna har oftast lite udda typsnitt på tavlorna så ville ha något mer cleant som inte eftermarknaden kunde bjuda på. Målade inläggen själv helt enkelt.

Tämligen enkel modd, finns universala vridringar som passar på de flesta Amphibia, anpassade för Seikoinlägg så man kan trixa runt en del (SKX).
Finns bland annat här (UK) https://www.seikomods.com/shop/ct223/

Nu blir det sovjetromantik så det räcker och blir över! Fick hem en kvarts-Slava med orginallänk. Vet inte om den fungerar dock och får inte upp baklocket. Det är av samma stil som på Vostok. Nån som har ett knep för att få upp de här locken? Är antagligen mycket skit i spåret.
Kul om det går att få liv i den (läst att de dock tenderar att dö med åren...), även om det kanske inte blir någon vardagsklocka :p
IMG_20200816_133536-01.jpeg
IMG_20200816_133548-01.jpeg

Nu blir det sovjetromantik så det räcker och blir över! Fick hem en kvarts-Slava med orginallänk. Vet inte om den fungerar dock och får inte upp baklocket. Det är av samma stil som på Vostok. Nån som har ett knep för att få upp de här locken? Är antagligen mycket skit i spåret.
Kul om det går att få liv i den (läst att de dock tenderar att dö med åren...), även om det kanske inte blir någon vardagsklocka :p
Tuff!jag tycker det ser ut som samma ring som på Bostok så en jaxa öppnare eller en sån där kina öppnare med 2 små hullingar bara.

Tack ska du ha :)
Egentligen bara ett knasigt infall jag fick som inte bör tas allt för seriöst hehe. Ryssarna har oftast lite udda typsnitt på tavlorna så ville ha något mer cleant som inte eftermarknaden kunde bjuda på. Målade inläggen själv helt enkelt.

Tämligen enkel modd, finns universala vridringar som passar på de flesta Amphibia, anpassade för Seikoinlägg så man kan trixa runt en del (SKX).
Finns bland annat här (UK) https://www.seikomods.com/shop/ct223/
Aha, sweet! Tycker du fick till det bra. Är någon av dem till salu?

• Like
Reactions: v0n
Vackert!!

Den var riktigt snygg! Är det 20mm mellan bandhornen?

Häftig @Flecktarn! Det är troligen packningen som blöder. Ett rent h-e att fixa! Men med tålamod så funkar det säkert. Packningen har troligen smält till verket! Hoppas att du får igång den!

Häftig @Flecktarn! Det är troligen packningen som blöder. Ett rent h-e att fixa! Men med tålamod så funkar det säkert. Packningen har troligen smält till verket! Hoppas att du får igång den!
Jag börjar misstänka att det är så det ligger till, får inte upp den med mina verktyg. Man vill ju inte riskera att sätta en jätterepa! Ska ta med den till min urmakare nästa gång jag är i stan, han brukar lyckas :)
Vet nån om ryssarna gjorde egna kvartsverk eller om det är typ Seiko/kinesisk klon? Tänker på kronans Placering vid kl 4 som känns lite Seikoish.
Edit: Här var en bra länk på ämnet.

Senast ändrad:
Jag börjar misstänka att det är så det ligger till, får inte upp den med mina verktyg. Man vill ju inte riskera att sätta en jätterepa! Ska ta med den till min urmakare nästa gång jag är i stan, han brukar lyckas :)
Vet nån om ryssarna gjorde egna kvartsverk eller om det är typ Seiko/kinesisk klon? Tänker på kronans Placering vid kl 4 som känns lite Seikoish.
Edit: Här var en bra länk på ämnet.
Bör sitta ett Slava cal 3056 A. elektromekaniskt hybrid verk i den där.
SAM2904crop-L.jpg

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp