• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

mrowkoob

Omega
Jag har precis börjat bege mig in i området Poljot 3133, men det är en snårig stig att vandra. Hyfsat gott om klockor till salu, men svårt att bedöma skick och behov av service (eller snarare; man måste utgå från att alla kräver omfattande genomgång/service), vilket antingen kräver att man kan skruva själv alt har en bra service-kontakt att utnyttja. Jag har ett objekt på väg hem just nu. Mer om detta efter paketöppning.
Just 3133 klockorna tycker jag är för "unga" även om jag har en aviator är jag mer glad för de äldre modellerna.
 
  • Like
Reactions: Beo

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Just 3133 klockorna tycker jag är för "unga" även om jag har en aviator är jag mer glad för de äldre modellerna.
Jag gillar också gärna lite äldre klockor, men 3133 har väl ändå en historia tillbaka till 70-talet, vilket är "vintage" för mig iafall :) Men jag håller allmänt med om att äldre och omsorgsfullt patinerade klockor har något visst över sig. Att då satsa på en komplicerad kronograf är inte det enklaste/mest prisvärda. Jag kan tex tycka att det finns en och annan Raketa UFO som har en hel del personlighet, men där har jag förstått att smaken är delad.
Generalskie är något jag inte har införskaffat än. Där ligger väl priserna generellt ganska högt jmf med tex Komandirskie, men det är något som saknas i min lilla samling.
 

Samlarn

Rolex
Älskar den där vintage-färgen i lite mer "petrol" än de vanliga ScubaDude-turkosa. Grym färg!
Var den i den där färgen som ny tror du, eller har den glidit över till denna färg?
Visst är det den gamla Ministerial-boetten innan de förändrades till Ministry?
Och paddlarna som bokstavligt talat tappat lite lume - coolt!
Och så lite badass att det är exportvarianten med Made in the USSR och Wostok!
IMG_20201201_130127.jpg


Tack MAz_666!
Jag är riktigt mallig över den här. Den är så jävla "bad-ass" som en frankeniserad Vostok kan vara. Som samlare försöker jag undvika "frankens" så mycket som möjligt men den här kunde jag inte låta bli. Den här var så uppenbart "franken" som det bara kunde bli. Flera delar - var för sig - är unikt ovanliga. Det är så fruktansvärt arrogant och respektlöst skrattar att den som satt ihop den här måste ju ha haft tillgång till fett mycket, väldigt unika vostokdelar för att våga göra den. Urtavlan är så unik att en vanlig person eller ens en lätt "manisk" samlare inte sätter sig och "labbar" med den. Det har den som satt ihop den här franken gjort. :nailbiting: Han/hon har flyttat benen på urtavlan så att den passar i 24xx-urverket istället för 2209-urverket - där den egentligen ska sitta.

004.jpg_l.jpg

Urtavlan har jag sett tusentals gånger men bara blå en enda gång tidigare.
Boetten är en speciell Ministry. Vet inte om den är äldre än den vanligare varianten eller om de är samtida och Vostok har valt att bara fortsätta tillverkningen av bara den ena varianten. De är väldigt ovanliga att se på eBay iallafall.

Den såg ut så här när jag fick hem den. Den är så välanvänd att jag fattar att någon har älskat den här klockan. Jag gör det också.

c8b.jpg_l.jpg
 

mrowkoob

Omega
Jag gillar också gärna lite äldre klockor, men 3133 har väl ändå en historia tillbaka till 70-talet, vilket är "vintage" för mig iafall :) Men jag håller allmänt med om att äldre och omsorgsfullt patinerade klockor har något visst över sig. Att då satsa på en komplicerad kronograf är inte det enklaste/mest prisvärda. Jag kan tex tycka att det finns en och annan Raketa UFO som har en hel del personlighet, men där har jag förstått att smaken är delad.
Generalskie är något jag inte har införskaffat än. Där ligger väl priserna generellt ganska högt jmf med tex Komandirskie, men det är något som saknas i min lilla samling.
Jag syftade nog mest på att man kan köpa nya 3133 och de pumpar ut en massa nya sssr 3133 fortfarande och de faller inte i min smak på samma sätt ej heller Buran modeller med 7750.. Min 3133 är från 90 tal och made in Russia...
 

Samlarn

Rolex
Tycker priserna fått ett rejält ryck uppåt på ryska klockor (de gamla SSSR modellerna) på senaste åren och färre fina syns på ebay och andra ställen. Vad saknar ni i Er samling? Själv hade jag gärna hittat en fin wirelug vostok.
Jag har samlat ganska aktivt på de ryska klockorna de senaste åren. Jag saknar just nu en Slava som aldrig serietillverkades och jag har en re-issue på väg hem. Posten är så överbelastad nu... :facepalm:
Jag har faktiskt flera fina wirelug Vostok och de är dubletter i min samling. Är du intresserad av en så kan jag släppa en dublett till dig.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
IMG_20201201_130127.jpg


Tack MAz_666!
Jag är riktigt mallig över den här. Den är så jävla "bad-ass" som en frankeniserad Vostok kan vara. Som samlare försöker jag undvika "frankens" så mycket som möjligt men den här kunde jag inte låta bli. Den här var så uppenbart "franken" som det bara kunde bli. Flera delar - var för sig - är unikt ovanliga. Det är så fruktansvärt arrogant och respektlöst skrattar att den som satt ihop den här måste ju ha haft tillgång till fett mycket, väldigt unika vostokdelar för att våga göra den. Urtavlan är så unik att en vanlig person eller ens en lätt "manisk" samlare inte sätter sig och "labbar" med den. Det har den som satt ihop den här franken gjort. :nailbiting: Han/hon har flyttat benen på urtavlan så att den passar i 24xx-urverket istället för 2209-urverket - där den egentligen ska sitta.

004.jpg_l.jpg

Urtavlan har jag sett tusentals gånger men bara blå en enda gång tidigare.
Boetten är en speciell Ministry. Vet inte om den är äldre än den vanligare varianten eller om de är samtida och Vostok har valt att bara fortsätta tillverkningen av bara den ena varianten. De är väldigt ovanliga att se på eBay iallafall.

Den såg ut så här när jag fick hem den. Den är så välanvänd att jag fattar att någon har älskat den här klockan. Jag gör det också.

c8b.jpg_l.jpg
Jag gillart skarpt! Även de tjocka siffrorna och indexmarkeringarna på tavlan - ser nästan ut som om någon har fyllt i med tunn pensel, underbart! Och jag håller med om att man undrar lite. Varför så oerhört mycket arbete bara för att få ihop delar som egentligen inte passar ihop? Hade varit kul att få veta tankarna under projektets gång. Kanske var det någon som hade mer än en klocka, men där det bara gick att pussla ihop en hel fungerande klocka av de olika delarna.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Trött på Postnord! Jag väntar på ett klockpaket, som skulle ha levererats igår. Av okänd anledning fick Postnord för sig att, utan att först meddela mig leverera till dörren, något som misslyckades kapitalt eftersom jag råkade befinna mig på jobbet mitt på dagen...
Jag tänkte då att paketet kanske i stället hade lämnats till närmaste postombud, men icke. Försändelsen hade tagits tillbaka till närmaste större terminal för leverans dagen efter (idag). Enligt den i övrigt väldigt trevliga personalen hos mitt ombud skulle paketet nu levereras till dem i stället.
Nähä, döm om min frustration när jag kunde se hur status i Postnordappen i förmiddags på nytt ändrades till att paketet var på väg att köras ut till mim hemadress! (fortfarande inget övrigt meddelande om att så skulle ske, iof lönlöst iom att jag har 4o min i bil mellan jobb och hem)
Telefonsamtal till Postnordskundservice renderade i kö med exakt 235 personer före, något som faktiskt avverkades på knappa halvtimmen, iof bra jobbat av de som satt där, får man väl säga. Jaha, sade tjejen där, som nu lovade att mejla till brevbäraren och be att de i stället levererar till just nämnda närmaste postombud.
Hur svårt kan det vara?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Skulle inte ha fler Vostoks på ett tag, men fick en bra(?) deal via IG på ett gäng med blandade ryssar så jag tog bunten han hade. Vissa fungerar och vissa inte, de digitala är oklart.
Något kul? Är även osäker på vissa tavlor, samt så verkar det vara lite franken.
IMG_20201129_140412_733.jpg

IMG_20201129_142920_259.jpg
IMG_20201129_140425_490.jpg
IMG_20201129_140421_904.jpg
IMG_20201129_140418_754.jpg
IMG_20201129_140415_788.jpg

Säljarens bilder.
Om du tröttnar på någon av digitalarna då säg till, saknar en sådan i min samling...
 

Samlarn

Rolex
Trött på Postnord! Jag väntar på ett klockpaket, som skulle ha levererats igår. Av okänd anledning fick Postnord för sig att, utan att först meddela mig leverera till dörren, något som misslyckades kapitalt eftersom jag råkade befinna mig på jobbet mitt på dagen...
Jag tänkte då att paketet kanske i stället hade lämnats till närmaste postombud, men icke. Försändelsen hade tagits tillbaka till närmaste större terminal för leverans dagen efter (idag). Enligt den i övrigt väldigt trevliga personalen hos mitt ombud skulle paketet nu levereras till dem i stället.
Nähä, döm om min frustration när jag kunde se hur status i Postnordappen i förmiddags på nytt ändrades till att paketet var på väg att köras ut till mim hemadress! (fortfarande inget övrigt meddelande om att så skulle ske, iof lönlöst iom att jag har 4o min i bil mellan jobb och hem)
Telefonsamtal till Postnordskundservice renderade i kö med exakt 235 personer före, något som faktiskt avverkades på knappa halvtimmen, iof bra jobbat av de som satt där, får man väl säga. Jaha, sade tjejen där, som nu lovade att mejla till brevbäraren och be att de i stället levererar till just nämnda närmaste postombud.
Hur svårt kan det vara?
Ja och jag undrar om inte alla större speditionsfirmor stresstestas till max den här Julen?
I slutet av november beställde jag hem en del elektronik från Hong Kong. Tänkte sitta och pyssla på ett projekt under den kommande storhelgen. :pompus: Paketen dimper ner lite då och då nu. Jag styr dem via en app till tobaksbutiken på andra sidan kvarteret. Sen går jag ner och hämtar paketen på kvällarna. :hungry:
Igår fick jag ett SMS att det här gigantiska, internationella speditionsföretaget har försökt att leverera mitt paket under dagen men misslyckats. Konstigt, jag var ju hemma hela dagen? :wideyed: Försökte styra om paketet till tobaksbutiken men det gick inte. Det närmaste ställe att hämta paketet var i Rosersberg.
Ikväll styrde jag till Rosersberg och en stor terminal för det här transportföretaget. Uppgav sändningsnumret till receptionisten. Hon kollade på sin terminal och bad att få se mitt SMS, precis som att hon inte trodde på att jag hade fått det. Hon bad om mitt namn.
"Ja, just ja!", säger hon. "Det var ett paket med ditt namn på men det var samtidigt ett annat namn och adress på samma paket. Jag tyckte att det var konstigt så jag höll paketet här.", säger kvinnan. Jag får paketet. Kollar adressen. Det är till mig och det är min adress. Det står samtidigt en annan mottagare på samma paket men etiketten med mitt namn sitter över den andra ev. mottagarens adress.
Jag tar hand om paketet. Det ska ligga en router i mitt paket och storleken och tyngden stämde med paketet.
Nu när jag kommer hem och öppnar paketet så ligger en docka och ett kramdjur i paketet. Det är typ 50 år sen jag slutade leka med kramdjur. :confused: Paketet kommer från Kina.
Vad ska jag göra med det här liksom? Jag får ju åka tillbaka till Rosersberg imorgon och lämna tillbaka det här. Det står min adress på paketet men det kan ju inte vara till mig.
Det är nog inte bara Postnord som har "tomtar på loftet" de här veckorna.
 

Beo

Patek
Ja och jag undrar om inte alla större speditionsfirmor stresstestas till max den här Julen?
I slutet av november beställde jag hem en del elektronik från Hong Kong. Tänkte sitta och pyssla på ett projekt under den kommande storhelgen. :pompus: Paketen dimper ner lite då och då nu. Jag styr dem via en app till tobaksbutiken på andra sidan kvarteret. Sen går jag ner och hämtar paketen på kvällarna. :hungry:
Igår fick jag ett SMS att det här gigantiska, internationella speditionsföretaget har försökt att leverera mitt paket under dagen men misslyckats. Konstigt, jag var ju hemma hela dagen? :wideyed: Försökte styra om paketet till tobaksbutiken men det gick inte. Det närmaste ställe att hämta paketet var i Rosersberg.
Ikväll styrde jag till Rosersberg och en stor terminal för det här transportföretaget. Uppgav sändningsnumret till receptionisten. Hon kollade på sin terminal och bad att få se mitt SMS, precis som att hon inte trodde på att jag hade fått det. Hon bad om mitt namn.
"Ja, just ja!", säger hon. "Det var ett paket med ditt namn på men det var samtidigt ett annat namn och adress på samma paket. Jag tyckte att det var konstigt så jag höll paketet här.", säger kvinnan. Jag får paketet. Kollar adressen. Det är till mig och det är min adress. Det står samtidigt en annan mottagare på samma paket men etiketten med mitt namn sitter över den andra ev. mottagarens adress.
Jag tar hand om paketet. Det ska ligga en router i mitt paket och storleken och tyngden stämde med paketet.
Nu när jag kommer hem och öppnar paketet så ligger en docka och ett kramdjur i paketet. Det är typ 50 år sen jag slutade leka med kramdjur. :confused: Paketet kommer från Kina.
Vad ska jag göra med det här liksom? Jag får ju åka tillbaka till Rosersberg imorgon och lämna tillbaka det här. Det står min adress på paketet men det kan ju inte vara till mig.
Det är nog inte bara Postnord som har "tomtar på loftet" de här veckorna.
Helt otroligt!de borde byta färg från blå/vit till röd/vit de förbaskade tomtarna!!:meh:
 

Samlarn

Rolex
Helt otroligt!de borde byta färg från blå/vit till röd/vit de förbaskade tomtarna!!:meh:
Det är inte Postnord som är inblandad i den här frakten. Det här är ett multinationellt storföretag i fraktbranschen. :nailbiting: Jag får försöka reda ut det här imorgon. Jag är säker på att det går att lösa. Skriver inget firmanamn - än så länge.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja och jag undrar om inte alla större speditionsfirmor stresstestas till max den här Julen?
I slutet av november beställde jag hem en del elektronik från Hong Kong. Tänkte sitta och pyssla på ett projekt under den kommande storhelgen. :pompus: Paketen dimper ner lite då och då nu. Jag styr dem via en app till tobaksbutiken på andra sidan kvarteret. Sen går jag ner och hämtar paketen på kvällarna. :hungry:
Igår fick jag ett SMS att det här gigantiska, internationella speditionsföretaget har försökt att leverera mitt paket under dagen men misslyckats. Konstigt, jag var ju hemma hela dagen? :wideyed: Försökte styra om paketet till tobaksbutiken men det gick inte. Det närmaste ställe att hämta paketet var i Rosersberg.
Ikväll styrde jag till Rosersberg och en stor terminal för det här transportföretaget. Uppgav sändningsnumret till receptionisten. Hon kollade på sin terminal och bad att få se mitt SMS, precis som att hon inte trodde på att jag hade fått det. Hon bad om mitt namn.
"Ja, just ja!", säger hon. "Det var ett paket med ditt namn på men det var samtidigt ett annat namn och adress på samma paket. Jag tyckte att det var konstigt så jag höll paketet här.", säger kvinnan. Jag får paketet. Kollar adressen. Det är till mig och det är min adress. Det står samtidigt en annan mottagare på samma paket men etiketten med mitt namn sitter över den andra ev. mottagarens adress.
Jag tar hand om paketet. Det ska ligga en router i mitt paket och storleken och tyngden stämde med paketet.
Nu när jag kommer hem och öppnar paketet så ligger en docka och ett kramdjur i paketet. Det är typ 50 år sen jag slutade leka med kramdjur. :confused: Paketet kommer från Kina.
Vad ska jag göra med det här liksom? Jag får ju åka tillbaka till Rosersberg imorgon och lämna tillbaka det här. Det står min adress på paketet men det kan ju inte vara till mig.
Det är nog inte bara Postnord som har "tomtar på loftet" de här veckorna.
När jag kom hem idag låg paketet utanför min ytterdörr (bor i villa). Postnord hade bara dumpat paketet där, utan att ens försöka meddela mig att de var på väg hem till mig! :-( På paketet var det påklistrat en lapp där det står "Sökt"; Skitsnack!
Nu råkar jag bo i ett område med folk jag litar hyfsat på, men det ganska vanligt att folk är ute och går, förbi längs vår gata...
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Om du tröttnar på någon av digitalarna då säg till, saknar en sådan i min samling...
Yes, en liten uppdatering ang. loten som jag fick hem idag.

Komandirskien med buntband tickade på från start, även också Raketan. Även en 3aka3 som jag endast bytte bezel till en mer passande fungerar fint. 3aka3 som såg lite suspekt ut var även det. När jag öppnade upp den gick det att ta bort en "specialtavla". Under kunde jag inte se vad det varit. Fungerar dock inte.

De två övriga Vostoks "kan" fungera. Bytte krona på den ena då den ställde tid, men inte drog upp. Verkar fungera, men "hackar" lite konstigt vid uppdrag. Den andra med lite speciell färg på tavlan saknade krona. Fick i en lite halvt så den går att med lite trixande dra upp hjälpligt. Behöver dock något annat verktyg för att få upp boetten och se om det går att lösa med kronan.

Ang. de digitala så har jag bara satt i batteri i Sputnik och den verkar fungera. Dock lite pixelfel. De andra kunde jag inte testa (krävdes två batteri i två av dem?).
Jag hör av mig @Rikala när jag testat dem. Efter ett snabbt öppnade är jag dock inte säker på att endast ett batteribyte hjälper. Är du intresserad av att ta dem som de är kan du få dom mot fraktkostnad. Pma isf.

Övriga ur har jag inte kikat närmare på.

IMG_20201201_222842.jpg IMG_20201201_222820.jpg IMG_20201201_220707.jpg IMG_20201201_220659.jpg IMG_20201201_220650.jpg IMG_20201201_220639.jpg

Sry för bilderna. Skulle infoga miniatyrer, men det ville sig visst inte idag.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Efter Postnords leverans-strul, som jag skrev om i går, var det äntligen dags för uppackning. Premiär för 3133 och en Poljot Sports i mitt fall. Inte den vackraste och lite i nyaste laget egentligen, men skick och servicehistorik var så bra att jag bara kände mig... tvungen :) Känslan på handleden är överraskande kompakt och positiv. Ergonomin blir ju sisådär med den relativt mörka tavlan. Jag fick fö välja mellan denna originaltavla och en nyare vit "Made in Russia" men den tackade jag nej till. Visade sig sedan att jag fick med den andra tavlan plus visare i paketet om jag skulle vilja byta en annan gång. Kan nog bli någon mer och gärna ngt äldre, bara servicehistoriken känns seriös.
20201202_074100.jpg
 

Samlarn

Rolex
Ja och jag undrar om inte alla större speditionsfirmor stresstestas till max den här Julen?
I slutet av november beställde jag hem en del elektronik från Hong Kong. Tänkte sitta och pyssla på ett projekt under den kommande storhelgen. :pompus: Paketen dimper ner lite då och då nu. Jag styr dem via en app till tobaksbutiken på andra sidan kvarteret. Sen går jag ner och hämtar paketen på kvällarna. :hungry:
Igår fick jag ett SMS att det här gigantiska, internationella speditionsföretaget har försökt att leverera mitt paket under dagen men misslyckats. Konstigt, jag var ju hemma hela dagen? :wideyed: Försökte styra om paketet till tobaksbutiken men det gick inte. Det närmaste ställe att hämta paketet var i Rosersberg.
Ikväll styrde jag till Rosersberg och en stor terminal för det här transportföretaget. Uppgav sändningsnumret till receptionisten. Hon kollade på sin terminal och bad att få se mitt SMS, precis som att hon inte trodde på att jag hade fått det. Hon bad om mitt namn.
"Ja, just ja!", säger hon. "Det var ett paket med ditt namn på men det var samtidigt ett annat namn och adress på samma paket. Jag tyckte att det var konstigt så jag höll paketet här.", säger kvinnan. Jag får paketet. Kollar adressen. Det är till mig och det är min adress. Det står samtidigt en annan mottagare på samma paket men etiketten med mitt namn sitter över den andra ev. mottagarens adress.
Jag tar hand om paketet. Det ska ligga en router i mitt paket och storleken och tyngden stämde med paketet.
Nu när jag kommer hem och öppnar paketet så ligger en docka och ett kramdjur i paketet. Det är typ 50 år sen jag slutade leka med kramdjur. :confused: Paketet kommer från Kina.
Vad ska jag göra med det här liksom? Jag får ju åka tillbaka till Rosersberg imorgon och lämna tillbaka det här. Det står min adress på paketet men det kan ju inte vara till mig.
Det är nog inte bara Postnord som har "tomtar på loftet" de här veckorna.
Forskade lite på internet, runt mitt problem med det främmande paketet med den ännu mera främmande dockan i. Det går tydligen runt ett bedrägeri där personer får SMS från påstådda transportföretag. :banghead: De uppmanas att betala via en länk i SMS:et. Jag hittade också en sån länk i mitt SMS från DHL. Jag betalade aldrig.
Nu ringde jag DHL:s kundtjänst och de kan se att det är verkliga försändelser bakom de här numrena som stod i SMS:et. Mitt namn står även i samband med numrena så de tror inte att det är ett bedrägeriförsök. o_O Jätteskönt. Handläggaren ( agenten ) på DHL menar att det är avsändaren som gjort fel och att jag borde be dem förklara var min router är.
Nu kollade jag runt litegrann i min beställningshistorik - på internet - och hittade försändelsenumret på en order jag gjort och det stämmer med försändelsenumret på paketet jag fick. Skönt, det betyder - hoppas jag - att jag inte har gått på något bedrägeriförsök. Nu återstår bara för avsändaren att hitta min router.
Var försiktiga med SMS som ni inte kan koppla till era gjorda beställningar mina vänner. :angel:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Forskade lite på internet, runt mitt problem med det främmande paketet med den ännu mera främmande dockan i. Det går tydligen runt ett bedrägeri där personer får SMS från påstådda transportföretag. :banghead: De uppmanas att betala via en länk i SMS:et. Jag hittade också en sån länk i mitt SMS från DHL. Jag betalade aldrig.
Nu ringde jag DHL:s kundtjänst och de kan se att det är verkliga försändelser bakom de här numrena som stod i SMS:et. Mitt namn står även i samband med numrena så de tror inte att det är ett bedrägeriförsök. o_O Jätteskönt. Handläggaren ( agenten ) på DHL menar att det är avsändaren som gjort fel och att jag borde be dem förklara var min router är.
Nu kollade jag runt litegrann i min beställningshistorik - på internet - och hittade försändelsenumret på en order jag gjort och det stämmer med försändelsenumret på paketet jag fick. Skönt, det betyder - hoppas jag - att jag inte har gått på något bedrägeriförsök. Nu återstår bara för avsändaren att hitta min router.
Var försiktiga med SMS som ni inte kan koppla till era gjorda beställningar mina vänner. :angel:
De SMS jag får för närvarande kommer från Tullen via Postnord och i samtliga fall kan jag spåra meddelandena till beställningar inkl spårningsnummer som faktiskt finns och är rimliga. Jag skall fö hämta ut en klocka idag, som av en slump har skickats via Lettland (från Ukraina) och där åkte jag inte på någon tull (än iafall, kanske kommer efteråt... :) )
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det tråkiga med att beställa klockor med normal, dvs lång, leveranstid är ju ganska logiskt just det faktum att det dröjer innan de kommer hem. Det roliga är om man har beställt flera klockor och det sedan efter någon månad plötsligt blir så att det dimper ner flera klockor på posten samma vecka. En i går, två idag, måste nog flexa ut lite tidigare idag, kan jag känna och ta mitt ansvar så att Postnord inte överbelastas med en massa paket i onödan :)
 
Topp