• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Nilas

Patek
2-Faktor
Ja vi får väl se. Det var i alla fall roligt att komma fram... som de sa i "ring så spelar vi" förr i världen.
Nåja, jag har mailat den ryska björnen så får vi se hur det blir. Hur som helst var det kul att äntligen hitta exakt rätt bezel utan kompromiss. Och till slut kommer den ju.
Väntar med spänning på vad du har beställt 😊.
Tänk bara på att tullavgift tillkommer.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Äntligen måndag och fullspäckad dag med möten och annat skojs!
20201130_073956.jpg
 

McAdam

Breitling
Ni får ursäkta en dum fråga från någon som precis har börjat öppna och pilla lite granna i klockorna. I mitt fall handlar det uteslutande om att justera gången på klockor som behöver få en liten knuff åt något håll. Detta är ju inte speciellt svårt, men jag skulle vilja få svar på en nybörjarfråga.
På bilden nedan ser man tydligen den del (1) som jag justerar för att ändra gången åt + eller -. Men, vad är det för liten "spak" som (2) pekar på? Jag ser att samma grej verkar finnas i de urverk jag hittills har öppnat och kikat på.
adjust.png
Jag har fått för mig att det är tvärt om (1) är balansen "beat error" ("Do not touch, big No No")och (2) är justeringen...
How to Regulate your Vostok Watch - It's easier than you think!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack, ja, då kan jag konstatera följande:
1. Det är väldigt bra att ha kunniga vänner här på forumet.
2. Två av mina klockor kommer att behöva en extra översyn.
3. Nu har jag fått ett bra argument för att skaffa en timegrapher. (antar att jag då hyfsat enkelt kan återställa mitt misstag)
 
  • Wow
Reactions: Beo

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack, ja, då kan jag konstatera följande:
1. Det är väldigt bra att ha kunniga vänner här på forumet.
2. Två av mina klockor kommer att behöva en extra översyn.
3. Nu har jag fått ett bra argument för att skaffa en timegrapher. (antar att jag då hyfsat enkelt kan återställa mitt misstag)
Ja, timegraphet är grymt när man skall rucka en klocka, hade inte klarat mig utan en
 

McAdam

Breitling
Tack, ja, då kan jag konstatera följande:
1. Det är väldigt bra att ha kunniga vänner här på forumet.
2. Två av mina klockor kommer att behöva en extra översyn.
3. Nu har jag fått ett bra argument för att skaffa en timegrapher. (antar att jag då hyfsat enkelt kan återställa mitt misstag)
Jag sitter i samma sits... det kliar i fingret att klicka på köp-knappen :rolleyes::D:angel:
 

Delgada

Patek
Kolla om de har någon kundtjänst. Beskriv de olika köpen och be om samfrakt. Jag har aldrig handlat från den sajten men jag skriver oftast på engelska till ryska sajter. Ofta får jag svar.
Jag haft mailkonversation med komandirskie.com och de var mycket hjälpsamma. Jag har nu betalat tilläggsavgift för snabbfrakt.
Tack för hjälpen från @Samlarn och övriga på rysstråden!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Jag haft mailkonversation med komandirskie.com och de var mycket hjälpsamma. Jag har nu betalat tilläggsavgift för snabbfrakt.
Tack för hjälpen från @Samlarn och övriga på rysstråden!
Jag har också haft kontakt med dem, då en klocka jag skulle haft och som gick att beställa i torsdags nu tydligen är slut på lager och de hoppas få in den på slutet av veckan, men inget säkert. Vilket gör att min snabbfrakt kanske inte blir så snabb 😑 Får se hur jag gör, om jag plockar bort den, eller väntar.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ångrar att jag inte köpte ett helt gäng när jag var i Moskva senast. Småkul att gå in i dedikerade Vostok-butiker ☺️

Var köper man bäst en Vostok nu för tiden? Online menar jag.
https://komandirskie.com/ - bra sortiment, riktigt bra priser
https://meranom.com/en/ - bra sortiment av klockor, ngt dyrare jmf med ovan, tyvärr inte alls allt i laget
https://soviet.market/ - bra sortiment av klockor, sämre med bezels och annat kul omkring

Samtliga tre ovan erbjuder snabb leverans, ex UPS.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag sitter i samma sits... det kliar i fingret att klicka på köp-knappen :rolleyes::D:angel:
Jag kunde inte riktigt släppa detta att jag hade börjat pilla i ett par av mina klockor utan att faktiskt ha koll på vad jag gjorde. Min klockbudget är för närvarande lite ansträngd (det kommer snart lite rapporter ang detta...), så en investering i en timegrapher ligger oavsett på andra sidan nyåret. I väntan på detta googlade jag lite på appar som har liknande funktion och hittade Timegrapher för iPhone, som fått hyfsade recensioner. Efter nedladdning och test kan jag konstatera att jag faktiskt kommer en bit på väg. Min stackars Raketa-dressare (upplagd som dagens klocka i dag) låg på 16 ms beat error, -120 s / dag och riktigt dålig amplitud. Efter att ha lagt klockan ovanpå min handsfree-mikrofon kunde jag (enligt appen i alla fall) få ner beat error till ca 3 ms, -15 s / dag och amplitud på drygt 200 grader. Inte så bra som det sannolikt kan bli, men i rätt härad iafall, till skillnad från tidigare efter mitt klumpande.
Jag fattar att detta bara är en leksak jämfört med en riktig timegrapher, men oavsett hur exakt/oexakt denna app kan vara så verkar klockan nu gå betydligt bättre och har i verkliga livet tappat mindre än 30 s sedan i går kväll.
Framförallt hade jag ohemult roligt när jag satt och justerade och märkte hur de olika värdena tycks hänga ihop. Nu vet jag att jag definitivt skall skaffa en riktig timegrapher. I väntan på detta kan jag förmodligen få ett ungefärligt hum om hur en del av mina klockor mår. Jag kommer inte att använda appen på mina mest kära objekt, men lite roligt kan man ju ändå unna sig att ha. Det är ju även fantastiskt roligt och bra att det finns så mycket info, hjälp och guider att hitta på Internet!
 

MAz_666

Rolex
Efter ett suveränt tips om ett bra armband i forumet, monterade jag det på den tänkta klockan igår kväll. Sitter bra va?

IMG_20201130_140543.jpg

IMG_20201130_091637.jpg
Älskar den där vintage-färgen i lite mer "petrol" än de vanliga ScubaDude-turkosa. Grym färg!
Var den i den där färgen som ny tror du, eller har den glidit över till denna färg?
Visst är det den gamla Ministerial-boetten innan de förändrades till Ministry?
Och paddlarna som bokstavligt talat tappat lite lume - coolt!
Och så lite badass att det är exportvarianten med Made in the USSR och Wostok!
 
Senast ändrad:

McAdam

Breitling
Jag kunde inte riktigt släppa detta att jag hade börjat pilla i ett par av mina klockor utan att faktiskt ha koll på vad jag gjorde. Min klockbudget är för närvarande lite ansträngd (det kommer snart lite rapporter ang detta...), så en investering i en timegrapher ligger oavsett på andra sidan nyåret. I väntan på detta googlade jag lite på appar som har liknande funktion och hittade Timegrapher för iPhone, som fått hyfsade recensioner. Efter nedladdning och test kan jag konstatera att jag faktiskt kommer en bit på väg. Min stackars Raketa-dressare (upplagd som dagens klocka i dag) låg på 16 ms beat error, -120 s / dag och riktigt dålig amplitud. Efter att ha lagt klockan ovanpå min handsfree-mikrofon kunde jag (enligt appen i alla fall) få ner beat error till ca 3 ms, -15 s / dag och amplitud på drygt 200 grader. Inte så bra som det sannolikt kan bli, men i rätt härad iafall, till skillnad från tidigare efter mitt klumpande.
Jag fattar att detta bara är en leksak jämfört med en riktig timegrapher, men oavsett hur exakt/oexakt denna app kan vara så verkar klockan nu gå betydligt bättre och har i verkliga livet tappat mindre än 30 s sedan i går kväll.
Framförallt hade jag ohemult roligt när jag satt och justerade och märkte hur de olika värdena tycks hänga ihop. Nu vet jag att jag definitivt skall skaffa en riktig timegrapher. I väntan på detta kan jag förmodligen få ett ungefärligt hum om hur en del av mina klockor mår. Jag kommer inte att använda appen på mina mest kära objekt, men lite roligt kan man ju ändå unna sig att ha. Det är ju även fantastiskt roligt och bra att det finns så mycket info, hjälp och guider att hitta på Internet!
Jag får, som trogen Android-användare, ta och sno sonens ajfån och prova den appen :D
 

mrowkoob

Omega
Tycker priserna fått ett rejält ryck uppåt på ryska klockor (de gamla SSSR modellerna) på senaste åren och färre fina syns på ebay och andra ställen. Vad saknar ni i Er samling? Själv hade jag gärna hittat en fin wirelug vostok.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tycker priserna fått ett rejält ryck uppåt på ryska klockor (de gamla SSSR modellerna) på senaste åren och färre fina syns på ebay och andra ställen. Vad saknar ni i Er samling? Själv hade jag gärna hittat en fin wirelug vostok.
Jag har precis börjat bege mig in i området Poljot 3133, men det är en snårig stig att vandra. Hyfsat gott om klockor till salu, men svårt att bedöma skick och behov av service (eller snarare; man måste utgå från att alla kräver omfattande genomgång/service), vilket antingen kräver att man kan skruva själv alt har en bra service-kontakt att utnyttja. Jag har ett objekt på väg hem just nu. Mer om detta efter paketöppning.
 
Topp