Jag kunde inte riktigt släppa detta att jag hade börjat pilla i ett par av mina klockor utan att faktiskt ha koll på vad jag gjorde. Min klockbudget är för närvarande lite ansträngd (det kommer snart lite rapporter ang detta...), så en investering i en timegrapher ligger oavsett på andra sidan nyåret. I väntan på detta googlade jag lite på appar som har liknande funktion och hittade Timegrapher för iPhone, som fått hyfsade recensioner. Efter nedladdning och test kan jag konstatera att jag faktiskt kommer en bit på väg. Min stackars Raketa-dressare (upplagd som dagens klocka i dag) låg på 16 ms beat error, -120 s / dag och riktigt dålig amplitud. Efter att ha lagt klockan ovanpå min handsfree-mikrofon kunde jag (enligt appen i alla fall) få ner beat error till ca 3 ms, -15 s / dag och amplitud på drygt 200 grader. Inte så bra som det sannolikt kan bli, men i rätt härad iafall, till skillnad från tidigare efter mitt klumpande.
Jag fattar att detta bara är en leksak jämfört med en riktig timegrapher, men oavsett hur exakt/oexakt denna app kan vara så verkar klockan nu gå betydligt bättre och har i verkliga livet tappat mindre än 30 s sedan i går kväll.
Framförallt hade jag ohemult roligt när jag satt och justerade och märkte hur de olika värdena tycks hänga ihop. Nu vet jag att jag definitivt skall skaffa en riktig timegrapher. I väntan på detta kan jag förmodligen få ett ungefärligt hum om hur en del av mina klockor mår. Jag kommer inte att använda appen på mina mest kära objekt, men lite roligt kan man ju ändå unna sig att ha. Det är ju även fantastiskt roligt och bra att det finns så mycket info, hjälp och guider att hitta på Internet!