• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

På lördagen luftas min Scubapojkehavsgud.
Vostok Amphibian #9370059
(“Neptune”)
A0ECBBC4-F50A-4616-891F-A81A2C960CE0.jpeg
Ah, grymt mysig nyans på tavlan, hur kan den ha sett ut från början tro? 🔱

Ah, grymt mysig nyans på tavlan, hur kan den ha sett ut från början tro? 🔱
Jag har lärt mig att säljknepen inte ALLTID behöver stämma överens med den heläkta sanningen. Men enligt säljaren var detta en klassisk 059-tavla, d.v.s. den turkos/petrol-blå som blekts med åren. Enligt säljaren var denna klocka "ofixad". Allt annat verkar kosher med denna, så visst finns en möjlighet att det är så.
Får jag nån gång feeling är det ju bara att tömma ut verket och se om ytterkanterna har kvar originalnyansen.
Flera andra på nätet (och jag tror nån i gruppen) har liknande "fel" - men då med lite av det blå eller lila kvar i resten av tavlan.
Hur som haver är det en sköning, och jag gillar ju verkligen de lite ovanliga 960-boetterna med sina centrumluggar.

Senast ändrad:
Jag har lärt mig att säljknepen inte ALLTID behöver stämma överens med den heläkta sanningen. Men enligt säljaren var detta en klassisk 059-tavla, d.v.s. den turkos/petrol-blå som blekts med åren. Enligt säljaren var denna "ofixad". Allt annat verkar kosher med denna, så visst finns en möjlighet att det är så.
Får jag nån gång feeling är det ju bara att tömma ut verket och se om ytterkanterna har kvar originalnyansen.
Flera andra på nätet (och jag tror nån i gruppen) har liknande "fel" - men då med lite av det blå eller lila kvar i resten av tavlan.
Hur som haver är det en sköning, och jag gillar ju verkligen de lite ovanliga 960-boetterna med sina centrumluggar.
Min enda egna erfarenhet av blekning är en röd stjärna på en 80-tals-Komandirskie, som nu är mer gråblå än röd 🙂 Tydligen inte ovanligt.

Jag har lärt mig att säljknepen inte ALLTID behöver stämma överens med den heläkta sanningen. Men enligt säljaren var detta en klassisk 059-tavla, d.v.s. den turkos/petrol-blå som blekts med åren. Enligt säljaren var denna klocka "ofixad". Allt annat verkar kosher med denna, så visst finns en möjlighet att det är så.
Det låter inte alls omöjligt, blåa tavlor är ju ganska kända för att åldras annorlunda än andra färger. Boetten är också mysig som tusan👌🏼

Ni får ursäkta en dum fråga från någon som precis har börjat öppna och pilla lite granna i klockorna. I mitt fall handlar det uteslutande om att justera gången på klockor som behöver få en liten knuff åt något håll. Detta är ju inte speciellt svårt, men jag skulle vilja få svar på en nybörjarfråga.
På bilden nedan ser man tydligen den del (1) som jag justerar för att ändra gången åt + eller -. Men, vad är det för liten "spak" som (2) pekar på? Jag ser att samma grej verkar finnas i de urverk jag hittills har öppnat och kikat på.
adjust.png

Ni får ursäkta en dum fråga från någon som precis har börjat öppna och pilla lite granna i klockorna. I mitt fall handlar det uteslutande om att justera gången på klockor som behöver få en liten knuff åt något håll. Detta är ju inte speciellt svårt, men jag skulle vilja få svar på en nybörjarfråga.
På bilden nedan ser man tydligen den del (1) som jag justerar för att ändra gången åt + eller -. Men, vad är det för liten "spak" som (2) pekar på? Jag ser att samma grej verkar finnas i de urverk jag hittills har öppnat och kikat på.
adjust.png

Beat error, dvs så balansen vänder lika mycket åt varje håll.

Lånade en bild, då jag precis tömt min mobil och orkar inte starta upp min timegrapher. De två kurvorna skall vara så nära varandra som möjligt, då blir beat error som lägst, och amplituden som högst.

Bilagor

• watch-timegrapher-big-zero.jpg
    watch-timegrapher-big-zero.jpg
    218.3 KB · Visningar: 3
Beat error, dvs så balansen vänder lika mycket åt varje håll.

Lånade en bild, då jag precis tömt min mobil och orkar inte starta upp min timegrapher. De två kurvorna skall vara så nära varandra som möjligt, då blir beat error som lägst, och amplituden som högst.
Tack, intressant, då skall man alltså inte hålla på och pilla på den utan att kunna kolla resultatet helst i en timegrapher. Jag märker mer och mer att det nog måste bli en investering i en sådan. (dessutom inga monstruösa summor i dagsläget, antar att de var ganska dyra när tekniken först dök upp)

Tänkte bara ge ett tipps på en lite ovanligare scuba dude som är till bra pris på Ebay,det är en no date med stora lume pluppar för den som är intresserad av vintage och den har en härlig blå sunburst "spiderdial".😊
s-l400.jpg

Oj, oj, oj! Den där är det inte ofta man ser! En blå(!) Scuba, no date. Det är typ den tredje som jag ser nå'nsin. Nyservad, enligt annonsen.
Vad synd att jag redan har en men ett fantastiskt tips Beo!

aec.jpg_l.jpg

Tänkte bara ge ett tipps på en lite ovanligare scuba dude som är till bra pris på Ebay,det är en no date med stora lume pluppar för den som är intresserad av vintage och den har en härlig blå sunburst "spiderdial".😊
s-l400.jpg

Hör tavlan och caset ihop eller är det en franken? Vridringen ser ju inte original eller möjligen påmålad ut

/ P

Hör tavlan och caset ihop eller är det en franken? Vridringen ser ju inte original eller möjligen påmålad ut

/ P
Kul att du noterar den ganska ovanliga boetten Stup.
Klockan är en s.k. transitional watch ( tidigt 1990-tal ). Det ser man på att ursprungsmärkningen saknas i botten på urtavlan. Perioden är ganska kaotisk i Ryssland, får man ju förmoda. Deras samhällssystem förändras i grunden och kaoset verkar ha nått ända in i fabrikerna.
Klockor som ser ut som franken kan vara helt ok p.g.a. att under den här perioden monterade fabrikerna ihop och krängde iväg det som gick att sälja helt enkelt.
Jag har en exakt likadan klocka och en nästan likadan ( svart urtavla ). Båda såg ut så här när de kom till min samling:
a33.jpg_l.jpg

Nu har jag bytt bezel på båda mina eftersom jag gillar den svarta bezeln och skulle det vara så att det blir viktigt med orginalbezeln så är det enkelt att återställa med de gamla bezelringarna senare.
bb8.jpg_l.jpg

Det där är ett riktigt bra köp för den som är gillar den kultiga Scuba dude. Det är jag övertygad om. Jag är ett stort fan.
Jag har ju en tredje Scuba, no date, kom jag på. Den kom i en helt annan boett.
1ac.jpg_l.jpg

Senast ändrad:
Kul att du noterar den ganska ovanliga boetten Stup.
Klockan är en s.k. transitional watch ( tidigt 1990-tal ). Det ser man på att ursprungsmärkningen saknas i botten på urtavlan. Perioden är ganska kaotisk i Ryssland, får man ju förmoda. Deras samhällssystem förändras i grunden och kaoset verkar ha nått ända in i fabrikerna.
Klockor som ser ut som franken kan vara helt ok p.g.a. att under den här perioden montrerade fabrikerna ihop och krängde iväg det som gick att sälja helt enkelt.
Jag har en exakt likadan klocka och en nästan likadan ( svart urtavla ). Båda såg ut så här när de kom till min samling:
a33.jpg_l.jpg

Nu har jag bytt bezel på båda mina eftersom jag gillar den svarta bezeln och skulle det vara så att det blir viktigt med orginalbezeln så är det enkelt att återställa med de gamla bezelringarna senare.
bb8.jpg_l.jpg

Det där är ett riktigt bra köp för den som är gillar den kultiga Scuba dude. Det är jag övertygad om. Jag är ett stort fan.
Jag har ju en tredje Scuba, no date, kom jag på. Den kom i en helt annan boett.
1ac.jpg_l.jpg

jag har ju bara två Scuba dudes. Man kanske skulle🤫😬

Vad har caset för referensnummer och hur stort är det?

/ P

God advent kamrater.
Jag har ett huvudbry som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag beställde en ny klocka på soviet.market igår. Och precis som fler av er beskrivit kunde man välja snabb frakt UPS för 21 dollares.
Skulle sedan inhandla några bezel som jag tack vare @Nilas och @Johanaxe66 hittade på komandirskie.com. Jag gjorde som instruerat och registrerade mig på hemsidan och lade beställningen men ingenstans på vägen lyckades jag göra något val om snabb frakt. Gick igenom betalningen med paypal och hux flux var beställningen gjord.
Har jag missat något?
Kommer jag få vänta till påsk på mina bezel eller blir det automatiskt UPS frakt?

God advent kamrater.
Jag beställde en ny klocka på soviet.market igår. Och precis som fler av er beskrivit kunde man välja snabb frakt UPS för 21 dollares.
Skulle sedan inhandla några bezel som jag tack vare @Nilas och @Johanaxe66 hittade på komandirskie.com. Jag gjorde som instruerat och registrerade mig på hemsidan och lade beställningen men ingenstans på vägen lyckades jag göra något val om snabb frakt. Gick igenom betalningen med paypal och hux flux var beställningen gjord.
Har jag missat något?
Kommer jag få vänta till påsk på mina bezel eller blir det automatiskt UPS frakt?
Kolla om de har någon kundtjänst. Beskriv de olika köpen och be om samfrakt. Jag har aldrig handlat från den sajten men jag skriver oftast på engelska till ryska sajter. Ofta får jag svar.

God advent kamrater.
Har jag missat något?
Jag har nyligen gjort beställning där och märkte även jag att jag inte fick något val när jag klickade på PayPal. Tog istället knappen nedan och betalade med kort. Då kunde jag välja UPS. Men som @Samlarn skriver, maila kundtjänst nu så lär de kunna ändra innan, då det ändå är söndag idag.
Screenshot_20201129_164132_com.android.chrome.jpg

Senast ändrad:
Skulle inte ha fler Vostoks på ett tag, men fick en bra(?) deal via IG på ett gäng med blandade ryssar så jag tog bunten han hade. Vissa fungerar och vissa inte, de digitala är oklart.
Något kul? Är även osäker på vissa tavlor, samt så verkar det vara lite franken.
IMG_20201129_140412_733.jpg

IMG_20201129_142920_259.jpg
IMG_20201129_140425_490.jpg
IMG_20201129_140421_904.jpg
IMG_20201129_140418_754.jpg
IMG_20201129_140415_788.jpg

Säljarens bilder.
Nice! Den kombon med ubåten och pricktavla har jag aldrig sett förut. Känns som en rolig hög!

Skulle inte ha fler Vostoks på ett tag, men fick en bra(?) deal via IG på ett gäng med blandade ryssar så jag tog bunten han hade. Vissa fungerar och vissa inte, de digitala är oklart.
Något kul? Är även osäker på vissa tavlor, samt så verkar det vara lite franken.
IMG_20201129_140412_733.jpg

IMG_20201129_142920_259.jpg
IMG_20201129_140425_490.jpg
IMG_20201129_140421_904.jpg
IMG_20201129_140418_754.jpg
IMG_20201129_140415_788.jpg

Säljarens bilder.
Riktigt roligt ihopplock. Det finns garanterat en hel del guldkorn där. Bla 3AKA3-tavlan med ubåten och prickskyttetavla (?) ser intressant ut.

God advent kamrater.
Har jag missat något?
Dom gånger som jag har handlat där och även nu i helgen 😊 så har UPS-frakt valts automatiskt.
Där finns valmöjlighet för annan frakt men det kräver ett val. Så har det funkat för mig. Betalat med PayPal.

Dom gånger som jag har handlat där och även nu i helgen 😊 så har UPS-frakt valts automatiskt.
Där finns valmöjlighet för annan frakt men det kräver ett val. Så har det funkat för mig. Betalat med PayPal.
Ja vi får väl se. Det var i alla fall roligt att komma fram... som de sa i "ring så spelar vi" förr i världen.
Nåja, jag har mailat den ryska björnen så får vi se hur det blir. Hur som helst var det kul att äntligen hitta exakt rätt bezel utan kompromiss. Och till slut kommer den ju.

Tillbaka
Topp