• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Så snyggt band. Är det vanligt Natonylon, eller är det (som det ser ut på bilden) något sorts canvas? Ref/märke?
Tack!jag köpte det på Ebay för jag gillade färgen och modellen och ringen som häller överblivet strap är en patronhylsa som är valsad oval.:woot:kan tyvär inte hänvisa vart jag köpte den.

Invigning på armen denna lördag med Komandirskie 3aka3 CCCP med krackelerad tavla.
IMG_20201205_105220.jpg

Slappade i soffan i förmiddags. Har sedan dess varit ute i det friska grå.
Inväntar 3 st leveranser från olika håll, men alla med Ryssland som ursprung.
En klocka från vostok-watches24.com en klocka från soviet.market och sen några bezels från komandirskie.com. De sistnämnda efter inspiration och tips från @Nilas.
Det är det roliga med ryska klockor att kunna skapa nya uttryck nya enkla modar och rimliga priser. Och det är så mycket man får lära sig i den här ryss-tråden på KS.
20201205_114525.jpg

Den här tyckte jag var så trevlig att det råkade leda till ännu ett litet inköp. 2234 (med hack) och inte en jättevanlig tavla tyckte jag var lite intressant. Och jag älskar den sekundvisaren. Brunt läder kan nog bli bra. Leverans sannolikt i januari dock...
Komandirskie_2234-1.jpg

Den här tyckte jag var så trevlig att det råkade leda till ännu ett litet inköp. 2234 (med hack) och inte en jättevanlig tavla tyckte jag var lite intressant. Och jag älskar den sekundvisaren. Brunt läder kan nog bli bra. Leverans sannolikt i januari dock...
Komandirskie_2234-1.jpg
Riktigt snygg. Har aldrig sett den tavlan förut.
Brunt läder blir perfekt till den tror jag.
Och du, man ska ju ha nåt roligt i januari också.

En HELT annan fråga än det som kanske oftast brukar avhandlas här. Jag klickade runt lite granna på bukten (ja, det händer emellanåt) och sprang som av en händelse på en rysk klocka (vad annars?! :cool: ) till salu via ngn i Ryssland. Det jag reagerade på var att det i beskrivningen av objektet stod att klockan var testat med dosimeter (för att mäta ev radioaktivitet) och att testet hade klarats av utan anmärkning. Min konkreta fråga är om man behöver vara orolig för att råka komma över en kontaminerad klockan när man handlar via främst Ryssland eller Ukraina? Rent teoretiskt skulle ju detta kunna inträffa om man råkar på ett objekt som härstammar från norra Ukraina och området kring Tjernobyl.
ELLER är det så att detta i stället handlar om äldre klockor som använder radium för att få lysmassan att lysa? Den aktuella klockan jag såg på bukten var dock inte jättegammal, utan mer 80-tal.
En dosimeter ingår väl lämpligvis i var mans utrustning....skämt åsido;)

Nej du ska inte känna någon särskild oro för detta.
Om vi bortser från klockor som har ett faktiskt mätbehov pga av radium, eller faktiskt och faktiskt...där det skulle kunna finnas något att ta på iaf, så används detta ibland som "myt/mysterie höjare" vid försäljning samt ibland av ren okunskap men snarare mer av orsak #1

Om dom inte är Tjernobyl plundrare såklart. Men detta ser man sällan idag och det var mer poppis förr

:)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Reef verkar ju vara ganska slutsåld när jag tittar runt. Varifrån handlade du? (blev lite småpigg på att börja tänka tanken på att en Reef eventuellt hittar en plats i samlingen... :) )
Komandirskie.com. Yes, den var "slut" när jag beställde. Sen så helt plötsligt så fanns den. Men verkar som sagt inte gå att beställa. Vet inte om de hittade en på lagret 🙂

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp