• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag håller med om Klockanett, men måste erkänna att Bosse har snygga klockor till salu plus att han bjuder på en hel del intressant läsning. Jag har ärligt talat Bosse att tacka för att mitt intresse för ryska klockor tog ordentlig fart och innan jag vågade mig ut till sajter utomlands (både nytt och begagnat) köpte jag ett par klockor från Klockanett. Vill man kan man ju se hans sajt som en inspirationskälla till eget moddande.
Kikade på omoddade klockor på hans hemsida. Var dock slut i lager. Inte omöjligt att jag ändå beställer en färdig moddad därifrån ngn gång.

Känns bra att höra👍. Hoppas att jag har klockan innan jul.
För övrigt min första automatiska klocka. Kollade länge på dom lite billigare Seiko 5orna. Men kom fram till att en Vostok Amphibia känns roligare än en seiko5 speedracer..🙂
Du gjorde helt rätt. Jag har både och, och det är inget egentligt fel på Seikon, men den får liksom inte mitt hjärta att slå, på något sätt. (En original Seiko 5:a från 60-talet kanske känns annorlunda, mycket möjligt.) Vostok förmedlar något helt annat samtidigt som det är oerhört roligt att modda och fixa lite efter eget huvud eller att låta sig bli inspirerad av vänner här på forumet.

Jag köpte två klockor därifrån i somras som kom fram rätt utan problem på ca tre veckor. Inväntar just nu ytterligare en leverans därifrån.
Min uppfattning att det är en helt och hållet seriös handlare.

Att det står poljot watches tror jag beror på att det är ett och samma företag som har två hemsidor, en med Vostok och en med Poljot. Nåt sånt. ..

Ja lite högre priser än soviet.market men å andra sidan blir det aldrig nåt påslag med importmoms då leveransen sker via nederländska posten, eu-regler.
För min egen del styr utbudet var jag handlar ifrån. Där rätt klocka eller bezel finns. Ibland är det ju slut hos den ena eller andra.

Hoppas du blir nöjd med din klocka. Kom ihåg att visa upp den här sen.
Hmm, det där med tullfritt är ju inte alls dumt... :)

Ny dag med nya utmaningar, som tas an i sällskap av denna glänsande kompis. Kronan klockan 2 är alltid kul som omväxling.
20201209_074131.jpg

Fick hem den här idag. Bättre skick än de dåliga bilderna. Dock en spricka i glaset, samt att dagskivan inte verkar hänga med riktigt.
Dock var det stämplarna som jag reagerade på. Har ingen koll på stämplar osv, men står det 18k, 750 samt AU1 på dem? AU anger väl pläteringen? 1 måste ju vara att de endast blåst på lite guldstoft? 🙂
IMG_20201209_120506.jpg
IMG_20201209_120213.jpg
IMG_20201209_120145.jpg
IMG_20201209_120111.jpg

Försökte ta hyfsade bilder.

Bilagor

• IMG_20201209_120254.jpg
    IMG_20201209_120254.jpg
    285.9 KB · Visningar: 5
Fick hem den här idag. Bättre skick än de dåliga bilderna. Dock en spricka i glaset, samt att dagskivan inte verkar hänga med riktigt.
Dock var det stämplarna som jag reagerade på. Har ingen koll på stämplar osv, men står det 18k, 750 samt AU1 på dem? AU anger väl pläteringen? 1 måste ju vara att de endast blåst på lite guldstoft? 🙂
IMG_20201209_120506.jpg
IMG_20201209_120213.jpg
IMG_20201209_120145.jpg
IMG_20201209_120111.jpg

Försökte ta hyfsade bilder.
1 mikrometer guld låter onekligen lite snålt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att Vostok gick från 20 på 60-talet till nedåt 6 mikrometer på 80-talet och att det var dåligt. Men, om siffran står för just det i detta fall kanske någon annan har mer koll på. I övrigt har du ju skaffat en riktigt grym klocka, grattis! Förhoppningsvis går det att få ordning på dagskivan.

1 mikrometer guld låter onekligen lite snålt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att Vostok gick från 20 på 60-talet till nedåt 6 mikrometer på 80-talet och att det var dåligt. Men, om siffran står för just det i detta fall kanske någon annan har mer koll på. I övrigt har du ju skaffat en riktigt grym klocka, grattis! Förhoppningsvis går det att få ordning på dagskivan.
Jo, det var det jag också reagerade på. Kanske att 1 = 10? Hursomhelst, så tack!
Ja, datumet följer med bra, men inte dagen. Den hoppar 1 och ett halvt steg så att säga. Förhoppningsvis är det en lätt fix.

Jag blev så inspirerad av gulddiskussionen ovan med @TychoBrahe att jag bestämde mig att slå till på denna, som jag har spanat på ett tag. Återigen 2234 med min favorit-design på sekundvisare! Detta sägs då vara ett äldre exempel med 20 my guld, på tal om den diskussionen.
Gold_Close.png

(bild från säljaren)
Enligt nedanstående site är klockan från 70-talet (sjunde klockan):

Jag blev så inspirerad av gulddiskussionen ovan med @TychoBrahe att jag bestämde mig att slå till på denna, som jag har spanat på ett tag. Återigen 2234 med min favorit-design på sekundvisare! Detta sägs då vara ett äldre exempel med 20 my guld, på tal om den diskussionen.
Gold_Close.png

(bild från säljaren)
Vacker!

Gold_Close.png

(bild från säljaren)
Förresten, är det någon som vet vad det som står under stjärnan betyder? Har hittills sett det på samtliga klockor med cal. 2234. Kanske något med hacking-funktionen? (säger man stopp-funktion på svenska?)

Inte rysspecifikt kanske, men nyfiken på var ni får tag i glas till era klockor. Har en Slava och nu då en Raketa kalender som båda behöver nya glas. Tips?

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp