Är det originallänken?Ber om ursäkt för urdåligt foto men idag kom den här hem:
960-boetten, GMT i SE-version.
Hade en 420SE för några år sen men den här kändes flera snäpp vassare! Kul!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det originallänken?Ber om ursäkt för urdåligt foto men idag kom den här hem:
960-boetten, GMT i SE-version.
Hade en 420SE för några år sen men den här kändes flera snäpp vassare! Kul!
De första 960-klockorna kom väl i slutet av 80-talet, då det finns sådana med CCCP-märkning?Min första 960-boett och den kändes riktigt bra. Var inte alls lika liten och knubbig som jag trodde utan kändes bredare och plattare än vad jag förväntat mig
Gällande namnet:
Den klassiska Neptune-boetten som sagt men den här har ett ankare på boettlocket istället för Neptune-loggan och kallas på Meranom för Amphibian Anchor. Vet inte om det är en ny "produkt-linje" vid sidan av Neptune och de andra eller om den funnits tidigare..
Jag älskar den där tavlan!vår vän @Samlarn har en och den är så läcker!De första 960-klockorna kom väl i slutet av 80-talet, då det finns sådana med CCCP-märkning?
De första tror jag mig ha dessa "våg-streck" på tavlan, men det fanns även sido-modeller som gavs ScubaDude-tavlan. Men alltid med den lite tunna svarta bezelen med minutstreck ned till 20.
De nyare med lilla moderna och snyggare Neptune-loggan på tavlan heter väl SE på slutet?
Håller med!och indexarna som går från glasringen in över tavelkanten,solens reflexer i vågmönstre!!!Den är så svår att fotografera den där klockan. Mycket snyggare i verkligheten. Kanske en av de snyggaste urtavlorna från Sovjet?
Den är som ett fiskedrag ungefär.Jäkligt svår att få bra blid på då den skiftar i färg
Sååå bra!Jäkligt svår att få bra blid på då den skiftar i färg
Är det originallänken?
De första 960-klockorna kom väl i slutet av 80-talet, då det finns sådana med CCCP-märkning?
De första tror jag mig ha dessa "våg-streck" på tavlan, men det fanns även sido-modeller som gavs ScubaDude-tavlan. Men alltid med den lite tunna svarta bezelen med minutstreck ned till 20.
De nyare med lilla moderna och snyggare Neptune-loggan på tavlan heter väl SE på slutet?
Beror väl på att dom satt ett ankare på bakboetten och att det är en SE modell?Ja exakt, historiken för Neptune har jag hyfsad koll på.
Men den nya GMT:n i 960-boetten som jag nu köpt verkar kallas för Anchor och det har jag ingen koll på alls..
För övrigt: Grymt snygg klocka du har där!
Inte min, ville bara visa en av de äldsta 960-orna. Min är dock en nästan lika gammal härligt blekt Scuba-kille!Ja exakt, historiken för Neptune har jag hyfsad koll på.
Men den nya GMT:n i 960-boetten som jag nu köpt verkar kallas för Anchor och det har jag ingen koll på alls..
För övrigt: Grymt snygg klocka du har där!
Fin!Inte min, ville bara visa en av de äldsta 960-orna. Min är dock en nästan lika gammal härligt blekt Scuba-kille!
Det där är en riktigt skön "beater". Sviker aldrig.Inte min, ville bara visa en av de äldsta 960-orna. Min är dock en nästan lika gammal härligt blekt Scuba-kille!
Beror väl på att dom satt ett ankare på bakboetten och att det är en SE modell?
SE modellerna har alltid haft mer påkostade "custom delar" för att göra dom mer speciell.
Den där har ju "rillad"/vågig urtavla med... Riktigt cool!!
Jag har aldrig sett någon Anchor serie hos Vostok iallafall.Ja precis.. Men Neptune har ju känts lite som en egen "serie" som funnits länge med egen Neptune-logga o.s.v. Men är det någon som vet om Anchor också är en sån serie som funnits tidigare eller om det är ett nytt påhitt?
Det är nog ett nytt påfund?Ja precis.. Men Neptune har ju känts lite som en egen "serie" som funnits länge med egen Neptune-logga o.s.v. Men är det någon som vet om Anchor också är en sån serie som funnits tidigare eller om det är ett nytt påhitt?
Jag har aldrig sett någon Anchor serie hos Vostok iallafall.
Det är nog ett nytt påfund?
Ankaret har ju använts på många olika vostok modeller men dock på urtavlan.
Ang. Amfibia ligger min Reef och väntar tålmodigt på en ny "lumeplupp" till bezeln som lossnade samma dag som klockan kom De ska skicka denna lilla mikrodel från Ryssland. Nån gång i framtiden lär detta lilla paket dyka upp, för jag antar att komandirskie.com inte betalar för UPS-frakt.Ja det är inte så svårt att bli lätt förvirrad av alla varianter och delserier.
Först och främst har vi de Amphibia som finns i olika boetter med olika tavlor, plus SE-modellerna, vilket i sig ger en så stor mängd kombinationer att man kan bli yr.
Sen finns ju en serie av olika modeller som heter Amfibia, med f istället för ph. Vad jag förstår tillverkas de på samma fabrik som våra "riktiga" Amphibia, och är även de mekaniska klockor.
Här jag fattat rätt så långt?
Sen har vi Vostok Europe som tillverkas någon annanstans. Litauen? De finns både som mekaniska och quartsare. Men inte egna verk utan japanska?
Jag tror det är så men ni som vet bättre får gärna korrigera eller fylla på med fakta, för det är ju alltid kul att lära sig mer.
För min egen del är Amphibia i dess alla varianter och kombinationer fullt tillräckligt för att göra mig glad.
Det har funnits en massa olika återförsäljare och märkningar och även att det funnits en fabrik i Ukraina som gjort Vostok kommer inte ihåg vad den hette nu bara... Det är så mycket så man kan inte skriva om allt i ett enkelt inlägg..Ja det är inte så svårt att bli lätt förvirrad av alla varianter och delserier.
Först och främst har vi de Amphibia som finns i olika boetter med olika tavlor, plus SE-modellerna, vilket i sig ger en så stor mängd kombinationer att man kan bli yr.
Sen finns ju en serie av olika modeller som heter Amfibia, med f istället för ph. Vad jag förstår tillverkas de på samma fabrik som våra "riktiga" Amphibia, och är även de mekaniska klockor.
Här jag fattat rätt så långt?
Sen har vi Vostok Europe som tillverkas någon annanstans. Litauen? De finns både som mekaniska och quartsare. Men inte egna verk utan japanska?
Jag tror det är så men ni som vet bättre får gärna korrigera eller fylla på med fakta, för det är ju alltid kul att lära sig mer.
För min egen del är Amphibia i dess alla varianter och kombinationer fullt tillräckligt för att göra mig glad.
Jupp!Ja, Amphibian är det av Vostoks varumärken jag helst samlar på också. De har ju även Komandirskies, Generalskies, Admiralskies och Oficerskies. Dessutom "dressare" som jag inte kollat så mycket på. Vostok 2809 precision är lite intressant.
Grymt! Mycket bättre än den såg ut på produktionsbilderna, var lite osäker på texten klockan 3 men tycker det ser bra ut. Har 170548, 962 och 964 på väg in varav 548an för andra gången. Kommer inte riktigt överens med 170 boetten utan kommer flippa till 710 med smooth bezel så snart dom anländer. Under tiden sportar jag vidare mitt hemmabyggePå tal om fräna baklock, Steve Zissou approved!
Det var precis det jag undrade, dvs om det är länken som följde med klockan. Jag har nämligen beställt samma modell i ett litet eget "Pepsi-mod-projekt". Återkommer efter leverans.Beror på hur du menar..
Det är original SE-länken (som faktiskt är helt okej!) Det är alltså inte vanliga dåliga länken som man får till de vanliga Amphibiorna.
Det låter spännande. Lägg upp bilder när du fått dem och moddat. Jag har själv en 170865 och har funderat på vad som skiljer 170 boetten från 150 boetten. För mig verkar de identiska men jag har ju ingen 150 irl att jämföra med. Vet någon?Grymt! Mycket bättre än den såg ut på produktionsbilderna, var lite osäker på texten klockan 3 men tycker det ser bra ut. Har 170548, 962 och 964 på väg in varav 548an för andra gången. Kommer inte riktigt överens med 170 boetten utan kommer flippa till 710 med smooth bezel så snart dom anländer. Under tiden sportar jag vidare mitt hemmabygge
Upptäckte dock att visarna var defekta så jag fick byta till "Old Paddle" medan jag väntar på en ny uppsättning visare, lite för korta och lysmassa som ej matchar men det får duga så länge