• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ber om ursäkt för urdåligt foto men idag kom den här hem:

DSC_0233.JPG

960-boetten, GMT i SE-version.
Hade en 420SE för några år sen men den här kändes flera snäpp vassare! Kul!
Är det originallänken?

Min första 960-boett och den kändes riktigt bra. Var inte alls lika liten och knubbig som jag trodde utan kändes bredare och plattare än vad jag förväntat mig 👌

Gällande namnet:
Den klassiska Neptune-boetten som sagt men den här har ett ankare på boettlocket istället för Neptune-loggan och kallas på Meranom för Amphibian Anchor. Vet inte om det är en ny "produkt-linje" vid sidan av Neptune och de andra eller om den funnits tidigare..🤷
De första 960-klockorna kom väl i slutet av 80-talet, då det finns sådana med CCCP-märkning?
De första tror jag mig ha dessa "våg-streck" på tavlan, men det fanns även sido-modeller som gavs ScubaDude-tavlan. Men alltid med den lite tunna svarta bezelen med minutstreck ned till 20.
1608372016921.png

960''' Neptune från 90-katalogen.JPG

De nyare med lilla moderna och snyggare Neptune-loggan på tavlan heter väl SE på slutet?

De första 960-klockorna kom väl i slutet av 80-talet, då det finns sådana med CCCP-märkning?
De första tror jag mig ha dessa "våg-streck" på tavlan, men det fanns även sido-modeller som gavs ScubaDude-tavlan. Men alltid med den lite tunna svarta bezelen med minutstreck ned till 20.
1608372016921.png

De nyare med lilla moderna och snyggare Neptune-loggan på tavlan heter väl SE på slutet?
Jag älskar den där tavlan!vår vän @Samlarn har en och den är så läcker!:hungry:

1608372016921.png

Ja exakt, historiken för Neptune har jag hyfsad koll på. 🙂
Men den nya GMT:n i 960-boetten som jag nu köpt verkar kallas för Anchor och det har jag ingen koll på alls.. 🤷

För övrigt: Grymt snygg klocka du har där!👆

Ja exakt, historiken för Neptune har jag hyfsad koll på. 🙂
Men den nya GMT:n i 960-boetten som jag nu köpt verkar kallas för Anchor och det har jag ingen koll på alls.. 🤷

För övrigt: Grymt snygg klocka du har där!👆
Beror väl på att dom satt ett ankare på bakboetten och att det är en SE modell?
SE modellerna har alltid haft mer påkostade "custom delar" för att göra dom mer speciell.
Den där har ju "rillad"/vågig urtavla med... Riktigt cool!! :D

1608376776965.png

Beror väl på att dom satt ett ankare på bakboetten och att det är en SE modell?
SE modellerna har alltid haft mer påkostade "custom delar" för att göra dom mer speciell.
Den där har ju "rillad"/vågig urtavla med... Riktigt cool!! :D

1608376776965.png

Ja precis.. Men Neptune har ju känts lite som en egen "serie" som funnits länge med egen Neptune-logga o.s.v. Men är det någon som vet om Anchor också är en sån serie som funnits tidigare eller om det är ett nytt påhitt?

Ja det är inte så svårt att bli lätt förvirrad av alla varianter och delserier.

Först och främst har vi de Amphibia som finns i olika boetter med olika tavlor, plus SE-modellerna, vilket i sig ger en så stor mängd kombinationer att man kan bli yr.

Sen finns ju en serie av olika modeller som heter Amfibia, med f istället för ph. Vad jag förstår tillverkas de på samma fabrik som våra "riktiga" Amphibia, och är även de mekaniska klockor.

Här jag fattat rätt så långt?

Sen har vi Vostok Europe som tillverkas någon annanstans. Litauen? De finns både som mekaniska och quartsare. Men inte egna verk utan japanska?
Jag tror det är så men ni som vet bättre får gärna korrigera eller fylla på med fakta, för det är ju alltid kul att lära sig mer.

För min egen del är Amphibia i dess alla varianter och kombinationer fullt tillräckligt för att göra mig glad.

Först och främst har vi de Amphibia som finns i olika boetter med olika tavlor, plus SE-modellerna, vilket i sig ger en så stor mängd kombinationer att man kan bli yr.

Sen finns ju en serie av olika modeller som heter Amfibia, med f istället för ph. Vad jag förstår tillverkas de på samma fabrik som våra "riktiga" Amphibia, och är även de mekaniska klockor.

Sen har vi Vostok Europe som tillverkas någon annanstans. Litauen? De finns både som mekaniska och quartsare. Men inte egna verk utan japanska?
Jag tror det är så men ni som vet bättre får gärna korrigera eller fylla på med fakta, för det är ju alltid kul att lära sig mer.

För min egen del är Amphibia i dess alla varianter och kombinationer fullt tillräckligt för att göra mig glad.
Ang. Amfibia ligger min Reef och väntar tålmodigt på en ny "lumeplupp" till bezeln som lossnade samma dag som klockan kom 😑 De ska skicka denna lilla mikrodel från Ryssland. Nån gång i framtiden lär detta lilla paket dyka upp, för jag antar att komandirskie.com inte betalar för UPS-frakt.
IMG_20201219_193018.jpg

Ja, Amphibian är det av Vostoks varumärken jag helst samlar på också. De har ju även Komandirskies, Generalskies, Admiralskies och Oficerskies. Dessutom "dressare" som jag inte kollat så mycket på. Vostok 2809 precision är lite intressant.

Det har funnits en massa olika återförsäljare och märkningar och även att det funnits en fabrik i Ukraina som gjort Vostok kommer inte ihåg vad den hette nu bara... Det är så mycket så man kan inte skriva om allt i ett enkelt inlägg..
Men kan lägga till några bilder på olika vostok som "seglat under annat flagg"

W&CM (Watch & Clock Maker)
1608402904195.png

Ostvok (notera logotypen)
1608403227919.png

Edit: hittade den från Ukraina med nu.
Dniepr-Vostok (notera logotypen)
1608405337892.png

Senast ändrad:
På tal om fräna baklock, Steve Zissou approved!
RkBy1oV.jpg

v1G37Dh.jpg

FjEwB8D.jpg
Grymt! Mycket bättre än den såg ut på produktionsbilderna, var lite osäker på texten klockan 3 men tycker det ser bra ut. Har 170548, 962 och 964 på väg in varav 548an för andra gången. Kommer inte riktigt överens med 170 boetten utan kommer flippa till 710 med smooth bezel så snart dom anländer. Under tiden sportar jag vidare mitt hemmabygge 😁

IMG_20201218_135234.jpg
IMG_20201218_135318.jpg
IMG_20201218_135355.jpg
IMG_20201218_201637.jpg

Upptäckte dock att visarna var defekta så jag fick byta till "Old Paddle" medan jag väntar på en ny uppsättning visare, lite för korta och lysmassa som ej matchar men det får duga så länge 🙃

IMG_20201219_003738.jpg

Senast ändrad:
Grymt! Mycket bättre än den såg ut på produktionsbilderna, var lite osäker på texten klockan 3 men tycker det ser bra ut. Har 170548, 962 och 964 på väg in varav 548an för andra gången. Kommer inte riktigt överens med 170 boetten utan kommer flippa till 710 med smooth bezel så snart dom anländer. Under tiden sportar jag vidare mitt hemmabygge 😁

IMG_20201218_135234.jpg
IMG_20201218_135318.jpg
IMG_20201218_135355.jpg
IMG_20201218_201637.jpg

Upptäckte dock att visarna var defekta så jag fick byta till "Old Paddle" medan jag väntar på en ny uppsättning visare, lite för korta och lysmassa som ej matchar men det får duga så länge 🙃

IMG_20201219_003738.jpg
Det låter spännande. Lägg upp bilder när du fått dem och moddat. Jag har själv en 170865 och har funderat på vad som skiljer 170 boetten från 150 boetten. För mig verkar de identiska men jag har ju ingen 150 irl att jämföra med. Vet någon?
Jag tycker också att 710 gör sig fint med slät bezel. Den välvda formen på boetten och glaset länkas liksom av den släta bezeln.
20200729_114532.jpg

710927

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp